Blog 103, 16 augustus 2021, 21.18u

Blog 103, 16 augustus 2021, 21.18u

Van Hans, een cursist, clublid en nu dus ook gastauteur…

Lang, lang geleden…

Als kleine jongen van 10-14 jaar (1958-1962) had ik al een passie voor (model)vliegtuigen. Samen met mijn broer bouwde ik een P-47 en een Lancaster van plastic. En als balsa vliegtuig kwam de Hawker Tempest en Hurricane voorbij, gelakt met lekker stinkende spanlak. Het waren vrij vliegende kisten met een elastiekje als motor. Het vliegen ging niet geheel zoals het moest, vanuit het slaapkamerraam gegooid: de spanlak had de vleugels een beetje vervormd….

Ook mijn eerste lijnbestuurde balsakist zette ik in elkaar. De Webra dieselmotor werd in de kelder van de buurman getest. Wát een prachtige rookwolken maakte dat ding. We stikten de moord en ik mocht van de buurvrouw nooit meer langskomen…

Met mijn lijnkist ging ik naar het luchtkamp van de KNVvL, met heel veel andere jonge vliegers. Mijn eerste vlucht was historisch kort: omhoog en na een rondje omlaag… Het kamp was verder super, ondanks mijn mooie crash.

Ik vergeet nooit shows van lijnvliegers die de meest schitterende figuren vlogen.

En een van de eerste radiografisch bestuurde vliegtuigen koos ook het luchtruim: iedereen vond dat ongelofelijk en stond naar adem te happen. Enerzijds vanwege de vliegkunsten die werden getoond, anderzijds over de astronomische bedragen die werden genoemd voor zender en ontvanger 1500 tot 2000 gulden!

Op de middelbare school werd ik lid van een “vliegclub”, en voor twee gulden vijftig lidmaatschapsgeld per jaar werden mooie vliegtuigfoto’s verzameld uit de Tweede Wereldoorlog.

Mijn tweede lijnkist werd helaas nooit meer afgebouwd en ik gaf hem aan mijn zwager. Die oefende net zolang tot hij prima lijn kon vliegen. Ík nam mij voor om ooit nog eens radiografische vliegtuigen te gaan vliegen… Van 1962 tot 2021 is een hele tijd, zowat 60 jaar waarin bij mij niet veel gebeurde op het gebied van de modelvliegerij. Het kan verkeren zei Bredero…

Halverwege nog een poging gewaagd: met de aanschaf van een houten Robbe Charter met een Enya motor. Maar drukke werkzaamheden en gezin. Ik heb de Charter aan een enthousiaste bouwer cadeau gegeven…

Vorig jaar heb ik, inmiddels pensionado, toch de knoop doorgehakt: NU ga ik bij een club en ik ga vliegen, dat was het voornemen. Nu een jaar later kijk ik met ontzettend veel plezier terug.

Lid van twee leuke clubs, een aantal eenvoudige hoogdekker trainers waarmee ik vlieg. En de zend – en ontvang apparatuur is heel gebruiksvriendelijk en valt qua prijs best wel mee, met mijn AOW :). Oh ja, ik heb een vliegschool van een vliegfanaat in Friesland bij IJlst gevonden. Die ga ik toch eens bezoeken, Bald heet hij… Je bent nooit te oud om te leren. Als souvenir kocht ik bij Boekwinkeltjes.nl onlangs Het handboek KNVvL uit 1964 voor € 2,50. Het ligt op mijn bureau en als ik op de vluchtsimulator oefen, kijk ik er graag naar. Sweet memories…

Blijf gezond en lekker vliegen!

Hans van den Doel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s