Blog 199, woensdag 5 april 2023, 19.34u

Zweef… 

Zo, het komende feest is genoemd. Iedereen welkom, zie mijn vorige blog 198. Het bootje is gekocht en het is nu wachten op de aflevering. Hopelijk duurt dat niet al te lang. Want het wordt nu écht lente. En dan krijgt een mens zin om te gaan varen. Naamstickers hebben we ook al besteld. En nieuwe fenders (stootwillen) en lijnen gehaald. Want op een nieuwe boot moeten ook nieuwe attributen… 

Verder hebben we de tuin gesnoeid. Het dikke hout verzaagd voor de tuinhaard en de rest gehakseld. Pittig klusje, zodat ik deze dagen geen wandeling meer hoef te maken. Dat scheelt tijd. De Jacuzzi is weer opgewarmd en we hebben er alweer drie keer in gezeten. Lekker. En ik heb lekker gevlogen, zodat de eerste vluchten van april een feit zijn. Wat zeg ik, er staan er alweer 29 in mijn logboek. En dat terwijl het de eerste dagen van de nieuwe maand regende. Zodat ik pas eergisteren kon beginnen… 

Inmiddels hebben de Charter NXG, Supercub LP, de Flying Wing en de Carat 2000 het luchtruim gekozen. Die laatste heeft de helft van het aantal vluchten voor zijn rekening genomen. Daar vlieg ik extra graag mee… 

Gisteren ging het echter een beetje mis. Aan het eind van de vijfde vlucht. Vlak voor de landing overtrok ik de kist, waarna hij hard op zijn neus terechtkwam. Gelukkig nog heel, maar wel met een bolling onder de cockpit. Die zou ik later met kokend water behandelen. De motor liep nog mooi, dus ik besloot om nog een vlucht te maken… 

Nieuwe accu erin, lanceren en… niet te vliegen! Gewoon uitklimmen kon al niet, want dan maakte hij een looping. Verder overtrok het toestel constant. Ik wist het ding al modderend nog een minuut of tien in de lucht te houden, waarna er een geslaagde landing volgde. Phoeff…  

Cockpitkap eraf en ik zag het meteen. Het plankje waarop beide elevator servo’s zitten gemonteerd, schoof mee als ik hoogteroer gaf! De lijm had losgelaten (toen ik het vliegtuig had gekocht liet er ook allerlei lijm los, zeker te lang in de opslag gelegen). Probleem gevonden… 

Vanmorgen zou Ted komen vliegen. Om 10.30u. Echter, ik was al om kwart voor acht klaarwakker. Dus het nest uit en dat plankje vastlijmen! Dat moest een uur uitharden, dus ben ik even met de Flying Wing naar het veld geweest. Alvast vier vluchten gemaakt. Lekker weer! Nog wel een beetje fris na de nachtvorst. Ik kwam tegelijk met Ted bij ons huis aan… 

Meteen weer op pad, nu met Ted én de gerepareerde Carat. Ik moest nog een servo-arm verstellen en de trim opnieuw afregelen. Hij vloog lekker, maar wel met de trim helemaal naar up. Toen was Ted aan de beurt. Hij vliegt al solo en was maar liefst 49 minuten in de lucht. Met zijn Phoenix 2400 motorzwever… Nadat ik nog een kort vluchtje had gemaakt, gingen we stoppen en kon ik het hakselen afmaken… 

En toen ik daarmee klaar was, kon ik voor de derde keer vandaag gaan vliegen. Een loodje van 20 gram op de staart van de Carat zorgde ervoor dat de trim weer binnen de limieten was. Twee vluchten gemaakt, beide over de dertig minuten. Het vliegtuig is dus weer goed. Nagenoeg windstil, zon, 13 graden en veel thermiek. Het was de eerste échte lentedag van het jaar… 

Rij, vlieg en zweef voorzichtig… 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s