Up and down…
Dat was me een mooie encounter met een ree, vorige week zondag (zie blog 203). Sindsdien is er weer veel gebeurd. We beginnen met vorige week zondag. Want na de bambi heb ik ’s avonds nog een keer gevlogen. En hoe…
Het was windstil en dat vroeg om het oplaten van twee kisten waar weinig wind wel voor van pas komt. Ik koos voor de micro A-10 en de Lidl. Die laatste is inderdaad van de Lidl. Een vrij vliegend zweefvliegtuigje van nog geen acht euro. Het was een rage om deze dingen om te bouwen tot rc vliegmachine. En dat was gelukt. Een voormalig clublid deed dat voor mij. Door ermee te vliegen kon ik meteen een paar van de vijf nieuwe accu’s voor dat ding uitproberen…
Man, wat vliegt dat Lidl dingetje mooi! En zo rustig. En lang! Hij heeft wel de neiging om telkens te overtrekken, dus is het goed oppassen. Vier vluchten met de Lidl, allemaal langer dan 11 minuten… Met de A-10 had ik minder geluk. De eerste vlucht met een standaard accu ging lekker, ruim 9,5 minuten. Maar bij de tweede vlucht wilde ik hier ook een nieuwe accu in proberen. Dat ging mis…
De standaard accu’s zijn 850 MAh, de nieuwe 1500. Twee keer zoveel vliegtijd dus, maar óók twee keer zo zwaar. Minstens. Toch maar proberen. Het hoogteroer van de A-10 helemaal up getrimd en de accu zo ver mogelijk naar achteren. Maar het was niet genoeg. Het vliegtuig ging met de neus naar beneden in het hoge gras. Nog één poging. Héél hard gelanceerd. Maar weer ging de neus omlaag. Hij kwam in iets minder hoog gras terecht en de neus werd licht beschadigd…
Dus de laatste vluchten met de Lidl volgemaakt. Zo kwam de maand april teneinde met een totaal van 205 vluchten. En wat had ik lekker genoten. Van die ene goede vlucht met de A-10, maar ook en vooral met de Lidl…
De maand mei begon met mooi weer. Eindelijk! Op maandag 1 mei kon ik voor de eerste keer zonder jas naar het veld. Ik wilde alle vliegtuigen deze meimaand vliegen. Want sommige hebben al járen stof hangen te happen. Maar eerst maar eens de maand inluiden met de goeie ouwe Charter NXG…
De tweede vliegsessie van de dag was met de Supercub LP4 en de blauwe Calmato. De Cub vloog lekker. En de Calmato ook. Totdat het mis ging… Geheel onverwachts! Ik vloog niet te laag en ook niet te langzaam. Uit de laatste bocht van een vlakke acht tikte een felle windvlaag de linkervleugel naar beneden. Het toetel dipte en viel omlaag. Met vol gas en up kon ik hem niet meer redden. Een geweldige klap en mijn mooie Calmato bleek Total loss….
Nou was het al een samenraapsel van verschillende onderdelen. De vleugels en staart van mijn eerste Calmato uit 2011, op een gemodificeerde romp waarvan de neus te kort was. Daardoor had ik veel problemen met het zwaartepunt. Toch we jammer. Maar ik ben eigenlijk ook wel blij dat ik ervan af ben. En het schept weer ruimte in mijn mancave…
Nog twee vluchten maakte ik met de SC LP4. Mijn maandtotaal van mei kwam daarmee op 13 vluchten! En als bonus zag ik nog een bambi…
Het duurde meer dan een uur om het wrak te strippen van de nog bruikbare onderdelen. Daarna heb ik hem ritueel verbrand in de open haard in de blokhut…
Rij, vlieg en up and down voorzichtig…
