Blog 25, 21 februari, 20.47u

Helikopter…

Mijn 25ste blog alweer… Alweer? Nou. Ik wilde er aanvankelijk twee per week maken. Maar dat bleek helemaal niet haalbaar. Veel te hoog gegrepen, met alle andere werkzaamheden erbij. Wat heet, begonnen met de eerste blog op 20 juli vorig jaar, haal ik met dit tempo de vijftig in een heel jaar echt niet! Nou ja, maakt ook niet uit. Kwaliteit boven kwantiteit dan maar. Maar ik wilde het over de helikopter hebben. Want ik heb daar een haatliefdeverhouding mee. Dat was vroeger al zo. Ik wilde al op mijn vierde piloot worden. Een paar jaar later zag ik in dat straaljagers te gevaarlijk waren. Elke maand viel er wel een op de grond en elk halfjaar sneuvelde daarbij een piloot. Meestal een jonge piloot. De optie ‘straaljager’ viel voor mij dus af, want ik wilde wél oud worden! En ook héél graag. Dat laatste is bij deze dus gelukt.

Helikopters zag ik ook niet zitten, enge dingen vond ik het. Ja, ja, een knap staaltje van ‘onbekend maakt onbemind’. Dan dus maar lichte vliegtuigen vliegen, zoals de Pipercub. Ging ook niet, want die gingen er uit. Mijn opleiding tot waarnemer/navigator heb ik er nog wel op gehad, maar toen waren ze weg. En het ‘mooiste vliegtuig aller tijden’, de Beaver dan? Daar stond er toen ik kwam nog maar ééntje van op de flightline. Ook al geen optie dus…

Het werd dus toch de helikopter. In het begin dacht ik dat ik er niks van kon. Maar volgens zeggen (van anderen, ha, ha) ben ik er een hele goeie piloot op geworden. En instructeur. En baas van een heuse vliegopleiding, bla, bla, bla… Hoe dan ook, ik heb dus 30 jaar lang lekker met de helikopter kunnen stoeien. En daar nog voor betaald gekregen ook…

De modelheli, dat is andere koek! Vijf jaar heb ik er over gedaan om er mijn brevet voor te halen. Dat is tien keer zo lang als voor het brevet bemande helikopters… Ik doe het ook veel te weinig, dat vliegen met de modelheli. Daarom durf ik er ook niet zo veel mee. Een beetje hoveren, dat is het wel… Dus ging ik in de winter van 2018-2019 wekelijks oefenen in de sporthal in Joure. Met een Nine Eagles Bell 206 oefende ik net zo lang tot ik er mooie cirkels en achtjes mee kon vliegen. Na een hele winter bikkelen dacht ik het te kunnen. In het voorjaar nam ik mijn beide 450’s onder de arm om het voor het eerst buiten te proberen, dat achtjes draaien. Nou dat viel vies tegen: binnen vijf minuten had ik beide helikopters gecrasht… Van nijd bleef er een tot het afgelopen najaar in de kist, voor ik hem repareerde en bij KDS aanbood om te laten afstellen. De andere, mijn Blade 450, zat zelfs tot gisteren gelaten in zijn koffer te wachten op beter tijden. Eindelijk had ik zin om hem in orde te maken… Nu, na een vol jaar, doet ie het weer. ’s Avonds ging ik hem invliegen in Joure. Na wat verstellingen vloog hij weer perfect. Ik krijg weer zin in de helikopter…

De hele vloot is weer luchtwaardig, met dank aan het alsmaar aanhoudende ‘kolereweer’. Veel muziek draaien dus ook. Pink Floyd en Leonard Cohen zijn eerder langs gekomen, met zo goed als hun hele oeuvre. Nu zijn het de Moody Blues die door de speakers schallen. Je moet toch wát…

En toch heb ik deze maand februari toch alweer 79 modelvluchten gemaakt. Dat is gemiddeld bijna vier per dag, Maar ja, ik kan dan ook zo de straat oversteken en meteen gaan vliegen…

Rij, helikopter en muziek voorzichtig!

Hier een impressie van mijn huidige helikopters:

Blog 24, 12 februari, 16.10u

Regen, wind en wind…

Terwijl ik dit stukje zit te tikken doet zich een bijzonderheid voor: de zon schijnt! Maar met windkracht 5 á 6 erbij valt er toch echt niet veilig te vliegen. En leuk is dat ook niet. Ooit heb ik gevlogen met meer dan vijftig kilometer per uur wind. Omdat ik altijd beweer dat wind helemaal niet zo’n factor is. Maar turbulentie wel. Om te bewijzen dat ik gelijk heb, liet ik mijn Robbe Air Beaver op. Het vliegen viel dus mee. Maar het landen…

De stormen hebben tegenwoordig een naam. En vorig weekend heerste Ciara. Veel schade in het land, maar gelukkig geen gewonden. Ciara is nog niet over de horizon, of de volgende komt er alweer aan. Dennis heet die. Benieuwd of Dennis net zo bruut is als Ciara was…

En wat te doen in the mean time? Licht huishoudelijk werk? Maar dat doe ik altijd al: op maandag ga ik met de stofzuiger door het huis en lieve Gonnie gaat er dan met de dweil achteraan. Waarna koffie. Gezellig. Verder zorg ik altijd dat het eten klaar is als Gonnie van haar werk komt. En ik was veel af. Licht huishoudelijk werk. Wat nog meer? Videofilmpjes maken? Goed idee! Met nog veel rauw materiaal van vorig jaar kan ik nog ff vooruit. Er zijn er al een paar klaar, maar dat zag je in de vorige blogs al. Wat nog meer? Een blog maken dan maar…

En gisteren kwam ons nieuwste lid Edwin met zijn vrouw helemaal uit Houten naar Friesland. Om kennis te maken en meer info te krijgen. Ze gingen tegen zessen weer huiswaarts, met drie handboekjes in de tas en een Phoenix sim op hun laptop. Edwin vliegt al sinds de zeventiger jaren. Hij heeft ook al zijn brevet. Maar hij is er een paar jaar uit geweest en wil nu wat opfrislessen. Vandaar. Voor mij een prettig bezoek en ik was er weer een dag door van de straat… Nog meer? Er liggen nog een paar vliegtuigen te wachten op reparatie. En ik moet nodig meer platen draaien. Alhoewel, ook daar ben ik weer mee bezig. Pink Floyd en Leonard Cohen zijn alweer langs gekomen. Met zo goed als hun hele oeuvre…

Zo blijven we lekker bezig. Het goede nieuws is, dat het aanstaande vrijdag vliegweer zal zijn. Net voor Dennis toe gaat slaan. Dan komt Richard. Ben benieuwd of hij iets te vliegen meeneemt. Meestal wel.

Het mag en klein wonder heten, dat ik deze maand februari toch alweer 50 modelvluchten heb gemaakt. Dat is gemiddeld toch meer dan vier per dag, Maar ja, ik kruip dan ook tussen alle naden in het weer door…

Rij, storm en wind voorzichtig!

18-04-03-01

En deze heb ik onlangs gekocht. Van mijn eigen vliegschool! Die deed er niets mee en zo kon ik financiële ruimte maken voor een reserve trainer voor de school, de Robbe Charte NXG. Dat is de eeneiige tweeling broer van de We Can Fly…  

Blog 23, 2 februari 2020, 23.44u

Brevet

Het handboekje dat ik uitgeef is nog altijd in trek. Alweer de vierde druk… En ik heb sinds een paar jaar een aantal instructiefilmpjes op de pagina “Zelf leren”. Daarmee kunnen de mensen zichzelf bekwamen in het mooie modelvliegen, zonder daadwerkelijk les te nemen. Sinds ik die filmpjes er op heb staan, zijn de kijkcijfers van de website bijna verdubbeld! En met rum 60.500 views mag ik toch al niet klagen…

Toch vragen sommige mensen nóg om meer. Of ik niet filmpjes over de oefeningen voor het KNVvL brevet kan maken… Nou, daar had ik geen zin in. Want dan komt er helemáál niemand meer bij me op les…

Tot van de week. Ik ben toe aan het maken van nieuwe video’s. Maar ik realiseerde me dat ik nog veel rauw materiaal uit 2019 heb liggen. Zonde om niet te gebruiken… Van dat materiaal heb ik vier films samengesteld, die zijn geplaatst op de pagina “Zelf leren” onderaan en op de pagina “Filmpjes”. De eerste van deze vier ziet u hieronder.

En als het daardoor een beetje rustiger wordt met het werkelijke lesgeven? Niet slecht! Ik ben wel toe aan een beetje meer tijd voor mezelf…

Rij, vlieg en brevet voorzichtig…

 

Blog 22, 29 januari, 15.40u

Het Pandora virus…

Natuurlijk is het verschrikkelijk wat er in de wereld aan het gebeuren is. Er waart een nieuw virus rond; Het Corona virus. Waar gaat dat heen? Wat staat ons allemaal nog te gebeuren? Hoeveel slachtoffers gaan er vallen? Laten we hopen dat het spoedig onder controle is, zodat we weer verder kunnen met ons mooie leven…

Een ander virus is op onze club nog net niet uitgebroken: het Pandora virus. Er zijn in onze club op dit moment drie gevallen van bekend. Jan Uit Dokkum had al een Pandora. Ik vond dat een mooi ding en zocht een nieuwe trainer voor de school. Kocht er dus ook een. En recentelijk kocht Bas uit Zwaag er ook een…

Het is een mooi vliegtuig van Motion RC uit Breukelen. En 4 in 1… Dat betekent, dat hij op te bouwen is in vier uitvoeringen: als hoogdekker met neuswiel, hoogdekker met staartwiel, laagdekker met neuswiel en laagdekker met staartwiel. Alles bonus kun je ook nog grote terreinwielen monteren. Dus geen vier, maar vijf uitvoeringen in één doos. Alles zit er bij. Een goede keus dus…

Vier, nee eigenlijk vijf verschillende uitvoeringen in één doos…

Nu eens een keer ter afsluiting een filmpje (3 minuten) van Bas en mij, met de Pandora  (en de We Can Fly) in de hoofdrol:

Ondanks het vele slechte weer heb ik deze maand toch alweer 172 vluchten gemaakt…

Rij, film en Pandora voorzichtig!

Blog 21, 27 januari 16.20u

Modder, modderen en aanmodderen…

Het valt me op hoe stil het is bij de vliegschool. Op dit moment heb ik maar één cursist. Wel zo rustig, want dan kan ik mooi andere dingen doen, lekker aanmodderen… Ook in de club is het erg rustig. Er wordt bijna niet gevlogen. Behalve door mij dan. Dat er verder weinig wordt gevlogen heeft waarschijnlijk alles met het weer te maken. Want dat nodigt niet bepaald uit om naar buiten te gaan… Vorige week donderdag belde Roel nog wel dat hij wilde komen vliegen, maar toen was ik net onderweg met mijn boot om te gaan watervliegen (zie blog 21). Net toen ik me dus afgelopen zaterdag realiseerde dat het zo stil is, kreeg ik een app van Bas. Hij wilde zondag 26 januari komen, als dat goed was… Dat wás goed, Bas was welkom nadat Gonnie en ik onze wandeling voor de gezondheid hadden gemaakt. Meer over vliegen met Bas in een volgende blog…

Maar modder dus. Het vele natte weer heeft zijn sporen op het veld achtergelaten. Is het in het zuiden van het land naar men zegt nog steeds te droog, hier in Friesland zeker niet! En dat is te zien, én aan je benen te voelen, als we naar ons mooie veld lopen; de boer heeft met zijn zware machines een waar maanlandschap gecreëerd.

Moeilijk om daar voorbij te komen! Hoge schoenen of laarzen en zoveel mogelijk over het gras, dan gaat het. Gelukkig is dat wellicht spoedig voorbij. Het wordt bijna lente en dat zal al veel schelen. Bovendien wil de nieuwe eigenaar van de boerderij een nieuw pad aanleggen. Via een andere en kortere route. Wat ook veel oplost. Maar als we eenmaal op ons veld zijn en aan de slag kunnen met onze mooie hobby, dan is alle ellende snel vergeten…

19-12-27-08

Maar als we eenmaal op ons veld zijn dan is alle ellende snel vergeten…

Modder. Daar kan je ook mee gooien. Ik doe daar niet aan mee, geciviliseerd als ik ben. Of denk te zijn. In plaats daarvan ben ik destijds uit het bestuur van de vakbond gestapt, en heb ik een eigen modelvliegschool opgericht. En zelfs een eigen vliegclub. Het succes van dit alles zal wel weer tot nieuwe modder leiden… Ze kunnen blijkbaar ook niet zo goed mikken, want zelf merk ik bijna nooit iets van naar mij gegooide modder. Ik hoor dat doorgaans van anderen.

Modderen. Dat zie ik vaak tot mijn verbazing lijdzaam aan. Mensen modderen wat aan, als het gaat om de edele ‘kunst’ van het modelvliegen of zo. Jongens hallo, helemaal niet nodig! De kennis is hier hoor! Je hoeft alleen maar even ‘aan te kloppen’ om alle hulp gratis te krijgen…

Aanmodderen. Maar blijf vooral aanmodderen. Als je dat wil. Het is maar een hobby en jij bepaalt zelf hoe je die uitvoert. Verwacht alleen niet dat ik eeuwig doorga met het gratis lesgeven. Op een gegeven moment zal ook ik er genoeg van krijgen en dan moet je een ander zoeken. Durf te wedden dat die niet een twee drie te vinden is. Dus als je wat van me wil, wacht dan niet te lang.

En ik? Ik blijf ook maar wat aanmodderen en vlieg dagelijks lekker door. Ondanks het nog steeds vaak slechte weer deze maand januari, heb ik deze maand toch alweer 168 vluchten genoteerd.

Rij, modder en vlieg voorzichtig!

Blog 21, 24 januari, 17.30u

Rust en ruimte…

‘Rust en ruimte’, dat had de makelaar in de brochure gezet, toen we hem opdracht gaven om ons vorige huis te verkopen. Dat is alweer 12 jaar geleden… Het huis werd na de eerste bezichtiging al verkocht, maar de koopster kreeg de pegels niet rond. Een jaar later flikte ze dat nog een keer, maar toen hield ze zich ook niet aan het koopcontract. En dat heeft haar een mooie som gekost. Maar ons nog meer, omdat de crisis er overheen kwam. Zo zaten we zomaar een aantal jaren met twee huizen. Zoals altijd komt uiteindelijk alles goed en hebben we nu weer rust en ruimte. In onze geest en in (en rondom) ons prachtige nieuwe huis…

Waar het in de winter ook heel rustig is, en met heel veel ruimte, is op het water. Met name in de winter heb je daar het rijk alleen. Daarom is het logischer dan het op het eerste gezicht lijkt, om juist in de winter te gaan watervliegen. Je kunt met de boot gaan liggen waar je wil, want er is toch niemand. Door een gesterkt hogedrukgebied zou er gisteren bijna geen wind zijn. Ik zag dat aankomen en plande een dagje watervliegen. En zo ging ik gisteren lekker met de boot op pad om een aantal van die watervluchten te maken. Goed voor de boot ook, want op die manier loopt ie elke maand wel een keer… Eerst even drie kwartiertjes lekker varen en dan in de rimboe aanleggen om in alle rust mijn ding te doen. Ver van alle geruis en de gekke drukte. Ik was om een uur ’s middags ter plaatse. Meteen een paar vluchten met mijn Supercub LP 1 op floats, mijn Beaver op floats, mijn Icon A5 vliegboot en de micro Carbon Cub SS op floats. Dan lekker een warme bak koffie maken voor bij de boterham en even binnen uitrusten.

Dit ritueel werd een paar maal herhaald en het was tussendoor goed uitrusten in de kajuit. Overigens was het helemaal niet koud, maar ik had voor de zekerheid toch maar een lange broek aan gedaan, ha, ha! Tussen de vluchten door app-te ik er lustig op los met clubleden. Uiteindelijk maakte ik mijn laatste vlucht, de zeventiende van de dag, na zonsondergang. Zo heb ik nu ook een watervlucht in de schemer… Altijd spannend of de motor start, zeker als het al donker is. Maar hij deed het natuurlijk, want hij is kort geleden pas gereviseerd. En dan in het donker de weg naar huis vinden door de nu smaller lijkende vaarten, spannend…

Een mok warme koffie en de vloot van vandaag. Per app verstuurde foto’s naar de clubleden…

Vandaag ging ik weer naar de rust en ruimte van ons veld, waar zich trouwens een spectaculaire update van ‘Ree watch’ voordeed! Normaal lopen er drie reeën in de buurt van ons veld. Toen ik er vanmiddag rond een uur of drie aankwam, zag ik er vier bij elkaar! Ik wist niet wat ik zag. Dus tóch… Maar het werd nog gekker: toen ik nog eens goed keek, telde ik er zes! Een verdubbeling van het altijd gedachte aantal dus…

Ondanks het vele slechte weer deze maand januari, heb ik deze maand toch alweer 143 vluchten gemaakt. En genoteerd in mijn logboek. Want ik houd alles goed bij!

Rij, rust, ruimte, app en vlieg voorzichtig!

Compilatie van mijn avonturen op het water:

Nog meer avonturen op (en in) het water…