Ervaringen van een RC Newbie

Door Wim Knevel

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mijn eerste ontmoeting met RC modellen was toen ik een jaar of 11 was, iemand was toen aan het werk met een RC hovercraft. Ik herinner me nog het lawaai van de brandstofmotor en de vele pogingen om de hovercraft werkend te krijgen. Mijn interesse was gewekt!

Op dat moment waren er aardig wat obstakels om ook met RC modellen bezig te gaan, als elfjarige heb je nu eenmaal weinig financiële speelruimte. Later kwam opleiding en interesse in het andere geslacht tussen de plannen om met RC modellen te beginnen. Zoals bij velen van ons was mijn leven erg druk in de eerste paar decennia, vrouwen, kinderen, carrière, al dat soort zaken gingen voor.

Op een gegeven moment begint dat minder belangrijk te worden in je leven (je bent dan ‘gesetteld’ en je loopt tegen het einde van je carrière) en verleden jaar besloot ik dat het tijd was die hobby eens verder te verkennen. Ook mede omdat een vriend van mij een aantal RC auto’s had gekocht, kwam ik weer in aanraking met de hobby. Auto’s hebben me nooit geïnteresseerd, vliegtuigen des te meer (wie wilde er nu als kind zijnde geen piloot worden …)

10-12-16-03

Vliegtuigen interesseerden me des te meer! Deze heb ik gekregen van de vriend met de RC auto’s. Hij is nu ook volop aan het vliegen geslagen…

Omdat ik wel snel begreep dat zelf leren vliegen niet een echte optie is, zocht ik naar een club in de buurt. Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat er meerdere zijn die allemaal op redelijke afstand zitten en na wat rondkijken heb ik een club uitgekozen die mij wel aansprak. Opleiding was geen probleem, instructeurs waren er voldoende, men zou mij goed op weg helpen was het verhaal. Hoe anders was het in de praktijk.

In de praktijk bleek 50% van alle instructeurs nauwelijks nog actief, en als die inactieve instructeurs er al eens waren wilden ze alleen zelf vliegen en geen lesgeven. De andere 50% was wel beschikbaar maar alleen na veel vragen (heel veel vragen) en gaf men mij het gevoel dat ze mij toch wel een heel groot plezier deden dat ze mee wilden gaan (maar dat kan natuurlijk aan mij liggen). Bovendien bleek al snel dat vele jaren vliegervaring en instructeur zijn niet automatisch betekent dat je ook didactische vaardigheden bezit.

Ook heb ik de instructeurs van de club nooit kunnen betrappen op een doordacht plan van aanpak, men deed maar wat want zo had men het zelf ook geleerd. Persoonlijk vond ik het niet fijn om te leren vliegen op basis van trial en error.

Zelf heb ik lesgegeven op het gebied van sportduiken en later ICT, lezingen en presentaties gegeven, stagiaires begeleid en heb zo vaak gemerkt dat zelf bezitten van kennis niet automatisch betekent dat je het ook over kunt brengen. Dat is niet iedereen gegeven.

Mijn behoefte aan een instructeur die didactisch geschoold was, die beschikbaar was en een lesplan had groeide dan ook en op een gegeven moment besloot ik dat het tijd was een andere weg in te slaan, ondanks alle goede bedoelingen van de instructeurs van de vliegclub.

Na een grondige zoektocht op het internet (als ICT-er geef je niet zo snel op) kwam ik tot de onthutsende conclusie dat er in Nederland niet zoiets als een cursus of opleiding voor bestaat, ook niet tegen een vergoeding. Het enige wat ik kon vinden (en geloof me, ik heb gezocht) was die man van modelvliegles.nl (in Friesland), die zo goed als gratis (tegen 25 euro vergoeding) lessen aanbood. Deze man bleek Bald te zijn en een van mijn eerste vragen aan hem was waarom hij dit belangeloos deed. Zijn antwoord vond ik zeer bevredigend en gaf mij al wat inzicht in zijn persoonlijkheid en vervolgens was al snel een afspraak gemaakt.

Bald heeft een lesplan en ook jarenlange ervaring om zijn visie over te brengen. Wat je zeker merkt is Bald zijn luchtvaartachtergrond. Tijdens het lessen is er weinig ruimte voor discussie of tegenspraak en daar moet je wel even mee om kunnen gaan. Tijdens het lessen is het serieus werken maar na het lessen was er alle tijd om van gedachten te wisselen.

17-07-2016 04

Bald heeft een lesplan en jarenlange ervaring…

Ik heb Bald in de loop van de tijd echt leren kennen als iemand die zijn medemens graag verder wil helpen, als iemand die zachter van karakter is dan je in eerste instantie zou vermoeden en als iemand die passie heeft voor modelvliegen en ook passie heeft en vindt in het overbrengen van die kennis.

Zijn jarenlange ervaring in de beroepsvliegerij is ook zeker terug te vinden in zijn opleiding, alleen bijvoorbeeld al in de syllabus die je krijgt waarin van tevoren, helder en duidelijk, kunt lezen wat je leert en in welke les je dat leert en zelfs vaak waarom je dat leert op dat moment.

Een verademing vergeleken met de chaos die ik daarvoor had gehad op de vliegclub, hierin kun je het verschil tussen een ‘professional’ met een plan van aanpak en een goedbedoelende hobbyist in terug vinden.

Wat (beter gezegd wie) ik zeker ook even wil vermelden is Gonnie, Bald zijn ‘betere helft’. Om het voor Bald mogelijk te maken om zijn passie uit te voeren moet zij ook heel wat doorstaan, al die uren dat Bald achter de simulator met anderen zit, al die mensen die elke keer thuis voorbijkomen, al die verhalen die ze ongetwijfeld ondertussen al duizend keer in allerlei vormen heeft gehoord, al die koffie. Een grote pluim is zeker op zijn plaats! Ze moet het toch allemaal elke keer weer doen en aan horen….

Airshow Oostwold 13

Gonnie, Bald zijn ‘betere helft’…

Ik durf dat wel te stellen, dat ik bij Bald meer heb geleerd in 5 weken dan op de club in een jaar tijd. Wat bijvoorbeeld voor mij persoonlijk een eye-opener was dat was dat je volgens Bald stijgt door gas te geven en daalt door gas te minderen. En de (horizontale) snelheid regel je met de neusstand en dus het hoogteroer. Iets wat bij mij in de club volkomen onbespreekbaar was, dalen en stijgen doe je met de elevator (hoogteroer) en verder niet! Aan de gasknuppel mocht ik dan ook niet meer komen als men het vliegtuig in de lucht had gebracht. Van Bald heb ik geleerd hoe fout dit alles was, vliegen is een samenspel van alle controlevlakken en ook de gasknuppel!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ik hoop dan ook dat hij dit nog vele jaren mag doen en nog veel mensen het plezier en de kunst van het modelvliegen mag bijbrengen!

 

IJlst, 28 januari 2017, lekker een dagje naar Bald en nog vliegen ook…