Vliegtuigen

Door Bald de Boer

Hieronder staan de vliegtuigen en helikopters die ik gebruik, op omgekeerde volgorde van aanschafdatum. Achter het aanschafnummer staat hoeveel vliegtuigen ik op dat moment in gebruik heb of had.

De vliegtuigen die ik niet meer in gebruik heb, staan op de pagina Vliegtuigen 2. Ook daarbij is nog interessante informatie te vinden.

Met onderstaande modellen én met vliegtuigen van anderen (voornamelijk cursisten) heb ik op datum bijwerken pagina in totaal 20.610 modelvluchten gemaakt. Totale vliegduur: ruim 2967 uur. Daar bovenop heb ik nog circa 2200 uur op de simulator, waarvan ruim 1800 uur instructie. Totale instructie modelvliegen circa 2200 uur.

Van elk exemplaar hieronder geef ik een vliegindruk en de sterke en zwakke punten.

Vliegtuigen die 100 vluchten of meer hebben gemaakt krijgen voor elke 100 vluchten een blauwe ⊕. Bij 500 vluchten wordt het een oranje , en bij 1000 vluchten een rode .

Nog niet in gebruik: diverse vliegtuigen. De Robbe Air Beaver (3e exemplaar, nieuw). Gekocht in november 2018 bij Jung Modellbau voor 179,00 als vervanger voor de bijna versleten Robbe Air Beaver (635 vluchten). Verder een Kyosho Minium (micro Cessna), een oude Charter-achtige vintage houtbouw en een oude vintage motorzwever. Allemaal tweedehands gekregen van Hidde. Verder een Charter NXG, gekocht op 5 januari 2022, zo goed als nieuw. En een Charter NXG helemaal nieuw, gekocht op 17 mei 2022.

75. (35 in gebruik). Volantex Phoenix 2400 ⊕⊕. Spanwijdte 2400 cm, lengte 128,3 cm. Vliegaccu 3S/2200 mAh, vliegtijd op motor circa 5 minuten (10 keer 30 sec omhoog). Besteld op 1 augustus in de namiddag bij Hobbyking NL, voor € 187,91. Al op 2 augustus ’s ochtends was hij er! Vliegt perfect!

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 201. Totale vliegtijd: 50 uur, 0 minuten, 0 seconden. Laatste vlucht op: 17-2-2023.

Na de eerste proefvluchten was het zwaatepunt nog niet helemaal in orde. De manual geeft 77 mm vanaf de voorrand van de vleugel, maar de tekentjes onder de vleugel staan op 70 mm. Na bijstellen met lood in de neus blijken de tekentjes het meest correct te zijn…

Op 5 augustus 2022 maakte ik mijn 19.000ste rc modelvlucht met dít toestel. Dat was de zevende vlucht. En op zondag 13 november 2022 maakte ik ook met dit toestel mijn 20.000ste modelvlucht!

Langste vlucht tot nu toe: 46 minuten en 35 seconden. Gevlogen op 4 februari 2023 (dat was de tweede vlucht van de dag). En ik had na die vlucht (tien keer 30 seconden op de motor omhoog) nog 59% in de accu! Als ik dát had geweten, dan had ik veel langer kunnren vliegen. Na de tweede keer omhoog bleef het toestel meer dan 22 minuten zweven, daarbij ging ik de in thermiek vliegende vogels achterna. Met de berekende 1% accu per minuut had een vlucht van anderhalf uur er misschien wel in gezeten…

Op 17 februari 2023 had het de hele dag hard gewaaid, windkracht 5 tot 6. Rond 17.00u leek de wind wat af te nemen en ik besloot het toestel te gaan vliegen. De start ging prima, maar daarna dreef het vliegtuig met de wind mee van me af. Er bleek toch nog een harde bovenwind te zijn. Ik kon het toestel niet onder controle krijgen en liet het ver weg “landen”. Ik had gezien in welke richting het moest zijn neergekomen en vond het meteen: meer dan een kilometer van de startplaats en aan de andere kant van een drukke provinciale weg! De cockpitkap kon ik niet vinden en verder was de motor uit de romp gerukt. Al met al classificeerde ik dat als lichte schade… Later bedacht ik een mogelijke reden voor het niet onder controle kunnen krijgen: als de cockpitkap veel eerder had losgelaten, zou er door de turbulentie in de romp een controleprobleem kunnen optreden…

22-08-02-03a

Eigenlijk is dit de vervanger van de Radian XL, die op zaterdag 30 juli wegvloog. Die is op 12 augustus gevonden door een boer die aan het maaien was. Ik kan hem repareren…

22-08-02-04a

68 (34 in gebruik). Robbe Charter NXG 2 (tweede exemplaar)⊕⊕⊕ (meer dan 1300 vluchten)Spanwijdte 146 cm, lengte 122 cm. Vliegaccu: 3S, 2200 mAh, vliegtijd circa 11 minuten. Vliegt sinds 10 april 2021.

22-05-13-01

Stand tot nu toe: totaal aantal vluchten: 1341. Totale vliegtijd: 229 uur, 54 minuten en 20 seconden. Laatste vlucht op 26-3-2023.

Gekocht op 1 december 2020 bij Hangar Kampen als trainer voor de vliegschool. Verder gebruik ik hem om zelf te trainen om op standaard te blijven en om een parachute te droppen.

Dit is het eerste exemplaar van dit type dat de 1000 vluchten heeft gehaald! Dat gebeurde op 13 september 2022…

Hij is meerdere keren gecrasht. En telkens kon ik hem weer oplappen. De een na laatste crash was op 5 maart 2022, toen een cursist maar blééf verzuimen om de vleugels horizontaal te brengen. Toen ik ingreep verdween het toestel net achter een stapel Hooibalen, waardoor de binding tussen ontvanger en zender verdween. Neus in de grond en véél schade. Op 19 mei had ik hem eindelijk weer klaar, maar wel met een kielvlak van een We Can Fly. Staat niet eens lelijk. Hij vliegt weer perfect…

22-05-19-03a

19 mei 2022. Met een kielvlak van een ander merk. Dat vliegt óók. Inmiddels zit het originele kielvlak er weer op…

Toestel is op 28 juli 2022 in de lucht in aanvaring gekomen met een ander toestel tijdens een vliegshow op Ameland: terwijl we beiden een looping maakten botsten ze tegen elkaar. Het andere toestel had geen schade en kon doorvliegen. Deze kist dwarrelde naar beneden. Inmiddels is hij weer gerepareerd. Een spectaculaire afsluiting van een mooie vliegshow…

72. (33 in gebruik). Kyosho Calmato SP EP 1400 blauw-rood-wit met neuswiel. Spanwijdte 140 cm. Vliegt op 3S, 4000 mAh. Vliegduur ca 10 minuten.

21-10-24-05

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 47. Totale vliegtijd: 6 uur, 33 minuten, 5 seconden. Laatste vlucht op: 7-12-2022.

Dit vliegtuig is samengesteld uit de vleugels van mijn allereerste Calmato uit 2011 en een gerepareerde andere romp. De motor is ook anders, want in plaats van een standaard 11X7 propeller zit er nu een 13X8 op. Maar dat werkt perfect, dus het klopt.

Eerste vlucht op 24 oktober 2021. Ik had hem al eind augustus geleverd gekregen, maar het zwaartepunt moest nog worden aangepast. Dat is nu eindelijk gebeurd tijdens de reparatieweek met het slechte weer van week 42. Vijf vliegtuigen in orde gemaakt en allemaal ingevlogen en in orde bevonden. Wat heb ik dit vliegtuig gemist, het is meteen mijn lievelingsvliegtuig…

71. (32 in gebruik). Flightline (Freewing) P-51D Mustang ⊕. Van Motion RC te Breukelen. Spanwijdte 85 cm, lengte 74 cm. Vliegt op 3S en 4S, ik gebruik 3S, 1300mAh. Vliegtijd circa 11 minuten. Gekregen (nieuw!) van Jan, een tevreden cursist van 83 jaar… Eerste vlucht op 21-09-2021.

21-09-21-05

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 185 Totale vliegtijd: 32 uur, 7 minuten, 35 seconden. Laatste vlucht op: 7-3-2023.

Dit toestel heeft geen richtingsroer. Met 3S haalt hij 100 km/u, met 4S zelfs 130. het vliegt perfect, maar het heeft veel expo nodig. Volgens de manual 90% op de ailerons en 75% op het elevator. Dat gaat prima. Geen vliegtuig voor beginners! Vliegt heel mooi.

Ik vond hem wel wat kaal. Gelukkig had de vorige eigenaar het stickervel nog. Nu ziet hij er wat mooier uit…

69. (31 in gebruik). FMS Supercub. ⊕⊕. Spanwijdte 170 cm, lengte 117 cm. Vliegaccu: 4S, 3200 mAh, vliegtijd circa 9 minuten. Vliegt bij mij sinds 2020. Gekocht op 30 april 2021 van vriend Hidde.

21-04-30-01

Stand tot nu toe: totaal aantal vluchten: 277. Totale vliegtijd: 38 uur, 20 minuten, 45 seconden. Laatste vlucht op: 17-3-2023.

67. (30 in gebruik). Sky Surfer. Spanwijdte 148 cm, lengte 99,2 cm. Vliegaccu: 3S, 1300 mAh, vliegtijd circa 9 minuten.

Gekocht in september 2020 een afgebouwd door Roland Boeijen. Afgeleverd op 3 december2020.

Stand tot nu toe: totaal aantal vluchten: 91. Totale vliegtijd: 14 uur, 52 minuten en 35 seconden. Laatste vlucht op 7-9-2022.

Toestel vliegt wel goed, maar stijgt heel moeilijk, gebruikt veel stroom en is door de duwprop zeer luidruchtig. Meer lawaai dan een impellerjet…

66. (29 in gebruik). Multiplex Twinstar ⊕⊕⊕. Spanwijdte 142 cm, lengte 108,5 cm. Vliegaccu: 3S, 2200 mAh, vliegtijd circa 10 minuten. Gekocht in september 2020 en afgebouwd door Roland Boeijen. Afgeleverd op 3 december2020.

20-12-03-01

Stand tot nu toe: totaal aantal vluchten: 399. Totale vliegtijd: 65 uur, 37 minuten en 55 seconden. Laatste vlucht op 25-1-2023.

Vliegt heel eenvoudig en lekker. Ook geschikt voor beginner dus…

Op 8 mei 2021 had ik tijdens de tweede start van de dag een hoogteroer failure. Het vliegtuig kwam met de neus omlaag in het gras. gelukkig was er helemaal geen schade! Op 9 mei was hij weer gerepareerd en vloog hij weer. Maar op 10 mei hield er wéér een servo mee op, ditmaal die van het rudder/neuswiel. Nog een vlucht gemaakt, maar ik kan weer aan de slag…

Na reparatie was het op 19 mei wéér raak: het hoogteroer faalde weer. Crash op de neus, maar de schade viel weer mee… Voor de zekerheid na reparatie ook maar de ontvanger vervangen… Dat heb ik op 7 mei gedaan. Meteen flaperons gemaakt met een Storm S603 6ch DSMX ontvanger van Banggood. De kist vliegt weer heerlijk, maar na een wat harde landing mocht ik weer aan de bak om de neuswielbesturing nogmaals te repareren…

63. (28 in gebruik). Lidl Clubkist. Spanwijdte 85 cm, lengte 70 cm. Vliegaccu: 2S, 850 mAh, vliegtijd circa 10 minuten.

20-04-18-02

Stand tot nu toe, totaal aantal vluchten: 28 totale vliegtijd: 4 uur, 41 minuten en 25 seconden. Laatste vlucht op 6-8-2022.

Dit was kinderspeelgoed, een werpvliegtuigje zonder besturing. Vliegt sinds april 2020. Voor € 7,99 gekocht bij de Lidl. Clublid Wim heeft hem bestuurbaar gemaakt. De hoofdvleugels kunnen torderen voor bochten en omhoog en omlaag voor de hoogte. Het Elevon principe, net als bij een Delta vleugel…

Wereldwijd is het een rage geworden om deze Lidl vliegtuigjes te converteren naar een RC model! Het toestel werkt niet als zwever. Bij motor uit gaat de neus te ver naar beneden. Landen moet met vol up en dan spelen met het gas om de daling gering te houden. Met vermogen vliegt het  verbazend goed…

62. (27 in gebruik). HiSKY FBL 100. Rotordiameter 25 cm, vliegtijd circa 6 minuten. Gekocht op 19 november 2019 bij KDS in Hoogeveen, voor 130 euro.

19-12-05-01

Stand tot nu toe, totaal aantal vluchten: 58. totale vliegtijd: 4 uur, 56 minuten en 5 seconden. Laatste vlucht op 2-12-2022.

Al bij de 18e vlucht faalde er een servo… Gelukkig was die goed te vervangen, al was het wel prutsen met al die kleine schroefjes. Een loep erbij was geen overbodigheid… En hij vliegt weer als een ‘scheermes’…

57. (26 in gebruik). BMI Carat 2000 (2e exemplaar)⊕Motorzwever. Spanwijdte 200 cm, vliegaccu 3S 2200 MAh. Bij RC-Wings afgeprijsd van ca. 200 euro naar 59,95! Op 14 september 2018 binnen gekregen.

Stand tot nu toe, totaal aantal vluchten: 148, totale vliegtijd: 36 uur, 39 minuten, 40 seconden. Laatste vlucht op 17-3-2023.

23-03-01-02

1 maart 2023. Gisteren heeft dit toestel een recordvlucht gemaakt van 40 minuten en 50 seconden…

18-09-12-04

September 2018…

Sterke punten: 1. heel goedkoop (nu niet meer leverbaar), 2. dus veel waar voor het geld, 3. vliegt heel mooi en zweeft goed…

Zwakke punten:

1. De regelaar deed in het begin raar. Na kalibreren is dat probleem over. Maar deze regelaar is te licht. Het is een 30A met piek 40, maar er moet eigenlijk een 40A regelaar in. Dus vervangen door een 40A regelaar. Later bleek ook dat alle motoren van deze batch niet goed zijn. Beide motoren die ik had hadden zezelfde afwijking: reutelen en inhouden bij gas geven. Later zou blijken dat deze exemplaren niet goed zijn gewikkeld…

2. Te weinig ruimte in de romp voor alle componenten. De ruimte moet worden gemodificeerd en groter gemaakt.

3. De V-staart is kwetsbaar en de lijm niet sterk genoeg. Dit heb ik opgelost met sterke witte duct tape (witte DIY tape), want een aluminium v-beugeltje bleek te zwaar.

4. De kist heeft een sterke neiging om tijdens de klim te overtrekken (dat doen meer E-zwevers). Langzaam (in een vlakke hoek) stijgen dus, zoals het boekje aangeeft.

In juli 2021 buiten gebruik gesteld en pas in september 2022 kreeg ik een nieuwe motor in bezit, en is het toestel weer in bedrijf genomen. Deze nieuwe motor, van hetzelfde type, is duidelijk veel krachtiger. Met half gas stijgt het vliegtuig goed. Meer dan half gas gaat niet (steil omhoog en dan overtrek). Gevolg is ook dat de accu veel eerder leeg is. Dus de timer van de accu van 4,5 minuut in stappen terug gebracht naar 3 minuten. Nu ben ik zéér tevreden over dit toestel…

55. (25 in gebruik). Flying Wing . Spanwijdte 82 cm. Vliegaccu 3S, 1300 mAh, vliegtijd circa 9 minuten. Gekregen van vriend Hidde uit Sneek op 28 maart 2018.

Stand tot nu toe, totaal aantal vluchten: 603, totale vliegtijd: 95 uur, 27 minuten en 15 seconden. Laatste vlucht op 21-3-2023.

18-09-03-19 DH

Dit toestel is op 4 april 2018 ingevlogen…

Tot mijn verbazing vliegt het toestel heel goed. Alleen kon ik het niet helemaal trimmen op de aileronfunctie van de elevons’s. Na de vlucht heb ik de elevons mechanisch getrimd, op naar de volgende testvlucht… Die volgde op 5 april. Het toestel vliegt nu goed en ik had 9 minuten vliegplezier. In de bocht naar de landing (hij was ver weg) verloor ik de controle en de kist crashte. Gelukkig geen schade, alleen een stuurhevel in een elevon los. Eerst repareren, dus meteen uitgevlogen…

Op 26 maart 2022 raakte het toestel out of control en verdween het in de vaart. Een passerende boot hielp me met het bergen. Alleen de regelaar (30A) heeft de geest gegeven, dus dat was snel gefikst. op 2 april vloog ie weer als vanouds…

Sterke punten: 1. degelijk en robuust, 2. na een crash weinig tot geen schade, 3. vliegt goed, 4. gratis (!), 5. lange vlucht op accu, tot 9 minuten of meer op 3S 1300 (op de bijgeleverde accu, waarschijnlijk 1500 mAh, tot wel 12 minuten).

Zwakke punten: 1. het is een ‘oud beestje’, 2. hij raakt snel in een overtrek in rechter bochten, waarna hij onbestuurbaar wordt. In de eerste drie vluchten is hij hierdoor al twee keer gecrasht, 3. de duwpropeller maakt meer geluid dan een trekpropeller 4. een beetje moeilijk te lanceren, je moet hem als een boemerang in de lucht gooien…

54. (24 in gebruik). KDS 450 C ⊕. 3D heli met variabele Pitch. Rotordiameter 71 cm. Vliegaccu 3S, 2200 mAh, vliegtijd circa 7 minuten.

Gekocht voor de modelvliegschool op 3 april 2018 bij KDS in Hoogeveen. Het was de bedoeling om met deze heli instructie te gaan geven via het leraar-leerling systeem. Maar daar kwam niets van terecht. De helikoterleerlingen worden doorverwezen naar de Helischool in Oldeberkoop. daar kunnen ze dat beter… Dus heb ik deze heli op 4 februari 2020 particulier terug gekocht. Ik oefen er veel mee, wekelijks in de hal in Joure en ook buiten…

Stand tot nu toe, totaal aantal vluchten: 121, totale vliegtijd: 14 uur, 25 minuten en 30 seconden. Laatste vlucht op 20-1-2022.

18-04-03-01

Na een ‘tikje’ van de hoofdrotor met de grond in mei 2018, zat er een laterale slinger in het toestel. Het gekke was, dat dit verschijnsel telkens pas na tien seconden vliegen begon. Toen heb ik de rotor-as vervangen (€ 2.08 per DRIE!). Het probleem was daarmee niet over. Dan maar de hoofdrotorbladen vervangen, en uit voorzorg ook de licht afgesleten staartrotorbladen. Het probleem was over! Het waren vooral de staartrotorbladen die het hem deden…

Sterke punten: 1. degelijk, 2. stabiel, 3. relatief (ten opzichte van andere merken) zeer goedkoop, ook de onderdelen, 4. onderdelen zijn snel in huis, 5. veel waar voor het geld.

Zwakke punten: ? Nog niet gemerkt, anders dan dat het instellen van de Hold en F-mode op de Spektrum DX8 G2 niet meteen lukt…

49. (23 in gebruik). E-Flite UMX Carbon Cub SS (2e exemplaar). Spanwijdte 61 cm, lengte 39,8 cm. Vliegaccu: 2S, 180 mAh, vliegtijd circa 7 minuten (met 200 mAh accu 9 minuten en met 300 mAh 14 minuten).

Stand op datum bijwerken pagina: Totaal aantal vluchten: 36 totale vliegtijd: 4 uur, 54 minuten en 50 seconden. Laatste vlucht op 2-7-2021.

Op 8 juli 2017 ingevlogen voor cursist Hans. Na 1 minuut en 50 seconden crashte het toestel. De hoofdvleugel brak nadat een vleugelsteun had losgelaten. Hans dacht dat het toestel niet meer te repareren was, dus ik kreeg hem…

Na de nodige epoxy had ik hem op 3 oktober weer vliegklaar. In harde wind maakte ik twee goede vluchten, waarvan een na zonsondergang.

Op 2 juli 2021 ontstond er bij de derde vlucht na vijf minuten vliegen een malfunctie: alle roeren sloegen vol uit en de kist stortte loodrecht naar beneden het water in…

17-10-03-03

Na de nodige epoxy weer vliegklaar en zag hij er weer een beetje uit…

Het is de bedoeling (na nog een paar testvluchten), dat dit tweede exemplaar wordt uitgerust met drijvers, zoals het eerste exemplaar uit december 2012 (nog steeds in  gebruik!) hieronder:

Cub SS

Door grotere kans op storingen en vermogensverlies vlieg ik geen micro’s als de temperatuur onder de 10 graden is…

Sterke punten: 1. vliegt goed en stabiel. 2. door de verlichting kun je doorvliegen tot in de schemering. 3. geschikt voor de beginner met een klein beetje ervaring.

Zwakke punten: 1. soms werkt de stabilisatie te enthousiast, waardoor een rol onmogelijk is.

47. (22 in gebruik). E-Flite UMX Micro A-10 Tankbuster ⊕. Spanwijdte 56,2 cm, lengte 51,6 cm. Vliegaccu: 2S, 800 mAh. Ik gebruik ook 2S, 850 mAh. Vliegtijd 800 mAh circa 6-7 minuten. Nieuw gekocht op 10 december 2016 bij Hangar Modelbouw in Kampen voor 179,95 euro. Het toestel had kuren waardoor ik het buiten gebruik stelde. Maar inmiddels is ie gerepareerd…

17-02-18-20

Stand op datum bijwerken pagina: Totaal aantal vluchten: 115, totale vliegtijd: 14 uur, 51 minuten en 35 seconden. Laatste vlucht op 6-8-2022.

Het model zou pas na half december 2016 leverbaar zijn, maar toch maar alvast besteld. En tot mijn verrassing (én die van Peter van Hangar Modelbouw in Kampen) was hij al op vrijdag 9 december bij de winkel binnen. Dus zaterdag 10 december snel een clublid les gegeven (het was mistig, we waren de kist een keer bijna kwijt en dus vroeg stoppen) en toen naar Kampen gesneld om het nieuwste speeltje op te halen, tegelijk met de UMX B-25…

Een prachtig gedetailleerd model, dat ook nog eens goed vliegt. Dat mág ook wel, voor die prijs… Eerste vlucht op 11 december: een nette start vanaf de grond en 5 minuut 15 seconden goed gevlogen. Bij ruim windkracht 3! Ik hoefde nauwelijks te trimmen…

Helaas gebeurde bij de tweede vlucht wat je nooit wil en ook op een ongelukkig moment: net na de start in een klimmende bocht naar Downwind. Daar aangekomen vloog ik dus met ruim windkracht 3 á 4 en op tien meter hoogte. Toen vielen beide motoren uit! Waarschijnlijk ten gevolge van een slechte accu (oud beestje, waarvan ik eigenlijk al wist dat hij slechter werd). Ik kon het toestel niet meer in de wind draaien en moest ook nog een sloot ontwijken. Het werd een harde smak en ‘lichte schade’ aan de romp (in tweeën gebroken), die ’s avonds meteen is gerepareerd…

Op 12 december opnieuw proberen. Het toestel gestart met een grondstart op de wielen. Het vloog wederom perfect! Loopings, rolls en op de kop vliegen geen probleem.

Bij de volgende vlucht wilde ik een handstart maken. Wielen er af en geheel volgens de gebruiksaanwijzing gehandeld… Maar het vliegtuig was bij slechts windkracht 1 en op de conventionele manier NIET uit de hand te starten! Omdat de motoren hoog zitten duikt het vliegtuig de grond in (Er is een geode handstartmethode, zie onder.). Bij de derde poging liep het wederom schade aan de romp op. De (lange) romp blijkt vervaardigd uit VEEL te zwak schuim van op plaatsen minder dan drie millimeter dik. Dat moet beter… Ik ga meteen de 5 minuten epoxy weer pakken en de romp ook versterken. Ook een nieuwe romp bestellen. En de importeur aanraden het toestel te modificeren en versterken. Want het moet allemaal toch wel tegen een ‘klein stootje’ kunnen, voor dat geld (!)…

Bij de aanloop voor de start van de eerste vlucht op 14 december had ik weer een andere tegenslag: van het neuswiel was het ‘dopje’ dat het wiel dat het wiel op zijn plaats houdt verdwenen… Gelukkig kon ik kannibaliseren van de B-25, anders had ik wéér niet met de A-10 kunnen vliegen… Bij de tweede vlucht verloor ik tijdens de landing beide dopjes van het rechter hoofdwiel, zoiets verzin je toch niet? Weer kannibaliseren en zo kon ik ook de derde vlucht met dit mooie vliegtuig maken: na zeven minuten plezier maakte ik een perfecte landing op de harde baan… Vanavond de dopjes allemaal met lijm borgen…

Op 19 december brak na afloop van de tiende vlucht met dit toestel tijdens de landing de linker wielpoot af. Nieuw onderstel besteld en op 31 december gebeurde het me weer. En ditmaal bij een heel zachte landing in hoog gras…

Overigens, het mooie bestuurbare neuswiel heeft ook een zwak punt. Als je tijdens het rijden op de grond wil sturen (het vliegtuig reageert daar fel op), klapt de poot zo ongeveer ‘dubbel’. Geen gezicht… Gelukkig gebeurt dat niet tijdens de aanloop voor de take-off. Ik ga proberen dit euvel op te lossen door 60% expo op het richtingsroer in te stellen…

Uiteindelijk heb ik van Horizon Hobby een filmpje toegestuurd gekregen over hoe je een handstart moet maken: vliegtuig van boven vast houden (net voor de motoren) en met een pendelworp omhoog gooien. Na enig oefenen en vol elevator up trimmen gaat dit perfect.

Favoriete instellingen: Dual rate 100% op aileron, elevator en rudder, Expo 20% op aileron en elevator, 60% op rudder.

Sterke punten:

  1. Start goed vanaf de grond.
  2. Vliegt zéér goed, voor een ervaren vlieger makkelijk handelbaar.
  3. Goede Stall (overtrek) eigenschappen.
  4. Met verstevigde romp is het een goed vliegtuig voor het geld.

Zwakke punten:

  1. Normale handstart bijna onmogelijk, zeker als je alleen bent en er staat (bijna) geen wind. Aangepaste handstart (vliegtuig van boven vasthouden en omhoog pendelen) gaat goed.
  2. De originele romp is véél te zwak, vooral het gedeelte voor de vleugel. Deze moet eigenlijk vóór de eerste vlucht sterker worden gemaakt. Let wel, we hebben het hier over een ‘high performance jet’, die relatief snel vliegt. Dus komen er extra grote krachten vrij bij een impact, door de hoge V²…
  3. De poot van het neuswiel klapt tijdens het taxiën vaak dubbel. Misschien te dun verenstaal…
  4. Twee keer in korte tijd een gebroken hoofdwielpoot gehad.
  5. Door grotere kans op storingen en vermogensverlies vlieg ik geen micro’s als de temperatuur onder de 10 graden is…

Ervaringsniveau: gewone handstart bijna onmogelijk (motoren bovenop en achteraan, daarom geen effectieve roeren). Na oefenen op aangepaste handstart (bovenaan vasthouden en met een pendelworp omhoog gooien) vliegt het toestel gemakkelijk. maar door de relatief hoge vliegsnelheid is dit model geschikt voor ervaren vliegers.

Op 26 juli 2017 was ik op Ameland voor een demo. De A-10 maakte uit zich zelf een ongeplande buitenwaartse looping. Daarbij raakte hij nét de grond en de schade was groot. Onbetrouwbare elektronica: dan maar eens uitkijken naar een tweede exemplaar… 

Begin oktober tijdens een week slecht weer deze A-10 toch maar weer gerepareerd. Het monteren van de nieuwe romp die ik al maanden had liggen, was wel een klusje… Maar het toestel vliegt weer als vanouds. Ik denk dat de ongeplande buitenwaartse looping kwam doordat de aansturing het hoogteroer klem kwam te zitten tegen een beschadigd rompdeel…

45. (21 in gebruik). E-Flite Radian XL ⊕. Spanwijdte 260 cm, lengte 144,4 cm. Vliegaccu: 3S, 3200 mAh. Ik gebruik 3S, 2200 mAh, die ik met extra lood op hetzelfde gewicht breng. Vliegtijd 2200 mAh op motor circa 4,5 minuten, totale vliegtijd zonder thermiek circa 15 minuten. Nieuw gekocht op 29 augustus 2016 bij RC Racing Twente in Enschede, voor 250 euro.

Stand op datum bijwerken pagina: Totaal aantal vluchten: 170, totale vliegtijd: 60 uur, 35 minuten en 30 seconden. Laatste vlucht op 30-7-2022.

Toestel is op zaterdag 30 juli uit het zicht verdwenen en ook na een uitgebreide zoekactie niet terug gevonden. Mijn telefoonnummer staat op de buitenkant… Pas bijna twee weken later, op vrijdag 12 augutus, ging om 09.00u de telefoon. De zoon van de boer was het veld aan het maaien en hij had hem gevonden! Het toestel lag hemelsbreed nog geen 100 meter van de positie in de lucht waar ik hem voor het laatst had gezien… Het is op de kop in een steile duik neergekomen. De romp is verbogen en de staart afgebroken. De (nieuwe!) Lipo is door de harde klap opgekruld en waardeloos. Verder zijn alle vleugels er goed vanaf gekomen. De electronica lijkt mooi droog en het toestel gaat dus ooit weer vliegen…

30-08-16 05

Bij het in elkaar zetten bleek dat de vleugel fors scheef op de romp stond. Waarschijnlijk heeft er bij de productie teveel draaispanning (torque) op de romp gestaan, waardoor deze scheef is. Dit heb ik opgelost door twee reepjes dun balsa met cellotape op een van de vleugelzittingen te monteren.

Wát een enorm grote bak! En wat vliegt hij goed! Hij blijft maar gáán… Op 30 augustus 2016 ingevlogen en meteen met behulp van de mooie en goed werkende spoilers in de vleugel vlak voor mijn voeten geland… Slechts twee keer voor één minuut de motor gebruikt en meteen acht minuten en vijftien seconden totale vliegtijd…

Tijdens de tweede vlucht al een looping gemaakt en geland in mijn hand! Makkelijk te vangen, want het toestel vliegt mooi langzaam. Vier keer een minuut op de motor en de rest zweven: vliegtijd 14 minuten en 33 seconden… Daarna volgden nog drie gelaagde vluchten, een van 23 minuten, 10 seconden (veel thermiek, je zag het toestel zonder motor stijgen) en twee van 16 minuten, 43 seconden (geen thermiek meer).

Op 5 september 2016 was er lekker veel thermiek: na een vlucht van 30 minuten en 8 seconden ik vloog tijdens de volgende vlucht een recordtijd van 42 minuten en 26 seconden! Dit record werd pas verbroken op 4 april 2017; 1 uur, 3 minuten en 30 seconden! En dat terwijl er tijdens de vlucht direct daarvoor geen enkele thermiek was: krap 19 minuten…

Een fors nieuw persoonlijk record van 1 uur, 3 minuten en 30 seconden…

Op 4 juli 2017 maakte ik de tweede vlucht ooit: 52 minuten veertig seconden. Jammer dat hierbij het toestel bijna uit het zicht raakte en ik de spoilers moest gebruiken om het lager te krijgen. Daarna was ik de thermiek wel kwijt…

Een goede doorontwikkeling van de standaard Radian en de Radian Pro. Waarschijnlijk ook goed in te zetten als lesvliegtuig…

Ervaringsniveau: geschikt voor onervaren en gemiddeld ervaren piloten. Gemakkelijk te vliegen dus, ook voor een beginner. Al is het formaat wel een beetje imponerend…

30-08-16 01

Mooie cumuluswolken, dus vlug naar het veld…

08-10-16-08

En op 8 oktober 2016 (foto Dick Hartenberg)…

Sterke punten: 1. relatief goedkoop en veel waar voor het geld, 2. vliegt gemakkelijk, 3. reageert goed op thermiek, 4. spoilers werken goed.

Zwakke punten: 1; toch wel erg groot, 2. stijgen moeilijk te controleren bij vol gas.

39. (20 in gebruik). Parkzone ICON A5. Spanwijdte 133 cm, lengte 87,5 cm. Vliegaccu: 3S, 2200 mAh, vliegtijd circa 11 minuten. Gekocht op 30 maart 2016 van een vriend voor 75 euro. 

Stand op datum bijwerken pagina: Totaal aantal vluchten: 91, totale vliegtijd: 15 uur, 12 minuten en 40 seconden. Laatste vlucht op 11-10-2022.

Meteen thuis de wielen er onderuit gehaald, want dit toestel gaat dienst doen als mijn vierde watervliegtuig (waarvan ik er met deze erbij drie in gebruik heb). De volgende dag, op 31 maart 2016, ben ik vroeg opgestaan. Want het zou zonnig en windstil zijn, wat ook zo was. De Icon heeft die ochtend vijf vluchten gemaakt, perfect! Het toestel wiebelt (bij gas dicht) in de daling een beetje met de staart, maar dat had ik al op internet gelezen. Verder valt hij diep en plotseling in de overtrek, oppassen met de vliegsnelheid dus. Loopings en rolls zijn geen probleem, de tolvlucht gaat minder lekker. En de drieblads duwprop maakt veel lawaai. Het lijkt wel een brandstofkist…

Icon A5 07 31-03-16

Ervaringsniveau: geschikt voor ervaren piloten. Minpunt: het aanzienlijke lawaai!

Met dit toestel heb ik op 9 mei 2017 mijn 7500ste modelvlucht gemaakt.

Sterke punten: 1. vliegt leuk, 2. heel zuinig met stroom!

Zwakke punten: 1. gevoelig voor overtrek, 2. kwispelt met de staart, vooral in daalvlucht, 3, bij taxiën zakt vaak een vleugel in het water.

37. (19 in gebruik). Horizon Hobby Super Cub LP 3 (3e exemplaar) ⊕⊕ (meer dan 2000  vluchten!). Spanwijdte 120 cm, lengte 82,5 cm. Vliegaccu: 3S, 1300 mAh, vliegtijd circa 15 minuten.

Stand tot nu toe: Totaal aantal vluchten bij mij: 2036. Totale vliegtijd: 334 uur, 41 minuten en 5 seconden. Laatste vlucht gemaakt op 15-5-2022.

Vlucht nummer 1500 is bereikt op 5 november 2019, vlucht 1600 op 31 december 2019, vlucht 1700 op 17 maart 2020, vlucht 1800 op 4 september 2020, vlucht 1900 op 27 februari 2021en vlucht 2000 op 22 gebruari 2022. Mijn eerste toestel dat meer dan 2000 vluchten heeft gemaakt. Daar zijn deze schuimpjes niet op gemaakt… 

Aangezien de andere Super Cub LP (2) sinds 17 januari 2016 op 20 meter hoog in een boom hing is deze op 12 februari 2016 vervangen door een identiek exemplaar (van Marktplaats). Ik kon hem toch niet missen als lestoestel voor de vliegschool…

16-2-13 07

In goede staat gekocht via Marktplaats voor 75 euro inclusief twee accu’s.

De ontvanger/regelaar is nog van het type DSM2. Maar mijn nieuwe DX8 G2 zender heeft alleen DSMX. Daarom heb ik een 18A regelaar voor borstelmotoren en een Spektrum DSMX ontvanger gemonteerd. Nu kan ik met elke zender die ik heb een Supercub besturen, handig bij het lesgeven…

Maar… Op 14 mei 2017 was het zó turbulent, dat ik al na de eerste vlucht geen geslaagde landing kon maken. Het toestel sloeg over de kop en woei een sloot in. De 18A regelaar was nat geworden en functioneerde niet meer. Dus maar weer de oude DSM2 gemonteerd en het toestel gebonden op mijn oude zilveren DX8. Zo kon ik dezelfde dag nog de 300ste vlucht met dit vliegtuig maken…

Later heb ik het toestel (nog DSM2) gebonden op mijn DX6i zender. Daar staan alle drie de Supercub LP’s op. Maar uiteindelijk beviel het met meerdere zenders slepen me niet. Bovendien had ik af en toe problemen met de reikwijdte van de ontvangst. Daarom drie goedkope regelaars voor borstelmotoren besteld (Eagle 30A Brushed ESC van Banggood), en ook drie DSMX ontvangers. Dit werkt heel goed. Deze zijn op 14 november 2017 in dit toestel ingebouwd. Dat vliegt super, maar nu op mijn DX8G2! Later heb ik na een tip in het KNVvL blad in de zender de ailerons en het richtingsroer gemixt. Nu kan je dus alle functies oefenen!

Op 19 april 2018 hield na twee vluchten de ESC er na ongeveer 150 vluchten mee op, gelukkig tussen twee vluchten in. Kan gebeuren! Snel een nieuwe zien te krijgen…

Op 22 juli 2018 maakte dit toestel zijn 800ste vlucht! Het was de 10.001ste modelvlucht van mij… 

Op 14 november 2018 is het toestel geschikt gemaakt voor nachtvliegen en meteen daarna heb ik er vijf nachtvluchten mee gemaakt, heerlijk…

18-11-26-08

Heel geschikt voor het leuke nachtvliegen…

Op 19-1-2019 maakte dit toestel zijn 1000ste vlucht… bij mij. Omdat ik hem tweedehands heb gekocht zal hij dus nog meer vluchten hebben…

Op 21-1-2019 maakte ik van 06.07u tot 06.20u met dit toestel een nachtvlucht bij een volledige maansverduistering. Een leuke maar koude ervaring. Het was minus 6 graden Celsius, maar wel windstil. En erg donker ook: een beetje grondmist en geen maan dus, slechts een oranje schijf (dat heette Super Bloed Wolf maan)…

Op 23-10-2020 was ik vroeg op om te gaan schemervliegen net voor  zonsopkomst:

20-10-23-02

Toen het net goed licht was stak er een mist op. Ik had dat in de verwachting gezien, maar werd toch totaal verrast! Plotseling zag ik de kist niet meer! Een blinde bocht maken hielp ook niet (dat heeft me in 2011 in een soortgelijke situatie een keer gered). Gas dicht dan maar, hoogteroer up geven en hopen… Meteen hoorde ik het vliegtuig de grond raken. Toen ik hem had gevonden lag hij er zó bij:

20-10-23-03

Na de ‘vermissing’ intact zo terug gevonden…

Ervaringsniveau: geschikt voor beginners. Een ideale beginnerskist, vooral te vliegen bij weinig wind (en dan is het een waar genot…).

Sterke punten: 1. goedkoop, 2. vliegt leuk, 3. zuinig met stroom, 4. door mixen is zowel het sturen met aileron als rudder te oefenen.

Zwakke punten: 1. gevoelig voor overtrek, 2. het is een ‘oude versie’, die alleen DSM2 heeft. Daarom heb ik er een DSMX ontvanger met aparte brushed regelaar ingezet, 3. de gearbox is iets te zwak. Al bij een paar tikken met de prop tegen de grond breekt hij. Verwisselen voor een nieuwe gaat echter vlot. Een gebroken gearbox kan vaak ook worden gerepareerd.

36. (18 in gebruik). Blade AH-64 Micro Apache . Rotordiameter: 31,8 cm, vliegaccu 2S 400 mAh. Vliegtijd circa 5 minuten. Met paniekknop. Als beoogde vervanger van de Blade 130x wilde ik de Blade 230 S met paniekknop aanschaffen. En toen zag ik deze (ook met een paniekknop).

Stand tot nu toe: Totaal aantal vluchten: 144, totale vliegtijd: 10 uur, 30 minuten en 0 seconden. Laatste vlucht op 3-10-2019.  

Het was altijd een droom om met de Apache te vliegen en aan dit soort helikopters heb ik mooie herinneringen. Daarom toen ik deze ontdekte meteen besteld en op 23 december 2015 opgehaald (ruim een jaar geen model gekocht!). Een robuust en best wel zwaar model, dat degelijkheid uitstraalt. En heel mooi gedetailleerd!

Het weer zat tegen, maar het echte invliegen heeft inmiddels plaatsgevonden. Op 28 december 2015 heeft hij bij windkracht 3 twee keer goed gevlogen. En ik kwam er (per ongeluk) op 1 januari achter dat de paniekfunctie ook werkt op mijn zender!

Minpuntje: de poten van het landingsgestel waren gemaakt van 3 mm rond plastic. Omdat deze onder een hoek van 45 graden staan (het is een schaalmodel), brak er een poot al heel snel zomaar af. Zelf een aluminium onderstel gemaakt en nu is het een heel fijne heli. Alleen de twee extra accu’s die ik er al op 7 december 2015 meteen had bijbesteld, zijn op de dag van vandaag (17 april 2016, ruim vier maanden later) nog steeds niet geleverd. Een heel slechte beurt van Horizon Hobby! Eind april kreeg ik na klagen eindelijk de accu’s…

De leukste ervaring met deze heli was, dat ik hem op 4 september 2016 (in de schemer)mocht voorvliegen op de vliegbasis Gilze-Rijen, daar waar zijn grote bemande broertjes zijn gestationeerd…

In de schemer voorvliegen op Gilze-Rijen…

17-08-05-10

En mijn 8000ste modelvlucht in totaal, gevlogen op 5 augustus 2017 in Engeland…

Ervaringsniveau: geschikt voor gemiddeld ervaren piloten.

Sterke punten: 1. mooi schaalmodel, 2. vliegt mooi.

Zwakke punten: 1. erg duur model, 2. landingsgestel veel te zwak, 3. drift naar één kant door staartrotor.

35. (17 in gebruik). Blade 450 3D . Rotordiameter 72,1 cm. Vliegaccu 3S 2200 mAh. Vliegtijd circa 7 minuten. Op 2 juni 2015 cadeau gekregen van een heel tevreden geslaagde cursist, die door zijn leeftijd (74) de overtuiging had dat hij het helivliegen nooit meer zou leren. De heli had nog nooit gevlogen en er zaten twee nieuwe accu’s, een lader en een koffer bij. Die doe ik dus nooit meer weg… En ik was al naar een 450 aan het uitkijken…

Stand tot nu toe: totaal aantal vluchten: 104. Totale vliegtijd: 9 uur, 17 minuten, 50 seconden. Laatste vlucht op 7-10-2021.

Blade 450 1

Het toestel is op 19 september 2016 gecrasht. Kan wel weer worden opgebouwd… En dat gebeurde pas op 6 december 2018!

Ervaringsniveau: geschikt voor gemiddeld ervaren piloten.

Sterke punten: 1. mooie heli, 2. goed om mee te oefenen.

Zwakke punten: 1. bijna geen onderdelen meer voor te krijgen, 2 erg duur, ook de onderdelen.

33. Niet meer in gebruik. WO-I Red Baron. Eerste vlucht: oktober 2014.

32. (16 in gebruik). E-Flite Adagio 280 . Motorzwever. Spanwijdte 142 cm, lengte 76 cm. Vliegaccu 3S 450 mAh, Vliegtijd op motor circa 6 minuten.

Stand op datum bijwerken pagina: Totaal aantal vluchten: 249, totale vliegtijd: 47 uur, 11 minuten, 0 seconden. Laatste vlucht op 28-7-2022.

Gekregen in oktober 2014 van het blad Modelbouw Aktueel om een test over te schrijven, die (met door de redactie veranderde tekst) is geplaatst in MBA nummer 160, juli 2015. Het artikel staat ook op deze website op de pagina ‘Vliegtesten’. Eerste vlucht op 25 oktober 2014. Op 5 augustus 2015 heb ik er tijdens het Nationaal modelvliegkamp in Eibergen mijn zweefbrevet mee behaald.

IMG_0425

Cursist Gerard met de Adagio 280… 

Ondanks de AS3X stabilisatie is de Adagio een beetje ‘wispelturig’: hij neemt graag en vaak zelf een bocht. Maar met het instellen van 30% Expo op vooral de ailerons is dat beheersbaar.

Ervaringsniveau: geschikt voor gemiddeld ervaren piloten. Met 40% Expo kan ook de beginner ermee aan de slag.

Sterke punten: 1. digital servo’s, lopen mooi. 2. vliegt leuk, 3. zweeft goed.

Zwakke punten: 1. gevoelig voor overtrek in de klimvlucht, 2. de klapprop. Deze breekt vaak en neemt dan de cockpit mee! Altijd een paar reserve propellers in huis hebben dus…

31. (15 in gebruik). FMS JU 87G-2 Stuka. Spanwijdte 140 cm, lengte 106 cm. Vliegaccu 4S 2200/3200 mAh. Vliegtijd respectievelijk 8 en 10 minuten. Gekocht tijdens het modelvliegkamp van een lid van Delta Oss op 7 augustus 2014. Eerste vlucht bij mij op 15 augustus 2014. Na een beetje wennen (hij breekt snel uit en overtrekt door de taps toelopende vleugels) een heel fijn vliegtuig waarmee door de verlichting tot ver in de schemering te vliegen is…

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten bij mij: 59, totale vliegtijd bij mij: 9 uur, 22 minuten, 15 seconden. Laatste vlucht gemaakt op 23-08-2022.

De Stuka is op 30 september 2016 in Stadskanaal gecrasht door een kapotte servo. De schade valt mee! Pas op 13 april 2017 is hij weer vliegklaar, wachtend op de eerste vluchten… En die kwamen pas op 24 september 2017 op Vliegbasis Leeuwarden…

Ervaringsniveau: geschikt voor ervaren piloten. Dus alleen voor de geoefende vlieger.

IMG_0419

Sterke punten: 1. mooi schaalmodel met dito vliegbeeld.

Zwakke punten: 1. gevoelig voor overtrek.

30. (14 in gebruik). Calmato ST EP Blauw met staartwiel. Spanwijdte 130 cm, lengte 117,5 cm. Vliegaccu: 3S, 4000 mAh, vliegtijd circa 8 minuten. 

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten (bij mij): 17, totale vliegtijd: 1 uur, 38 minuten, 47 seconden. Laatste vlucht op 26 september 2015 te Stadskanaal.

Tja… Had ik net de rode versie voor teveel geld gekocht, kwam er eind april 2012 een clublid, en hij wist een aanbieding in Oostenrijk: de blauwe was daar maar 80 euro! Ik heb er ‘uit balorigheid’ een besteld en meteen nieuw in de doos op zolder gelegd.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een jaar later kon ik hem doorverkopen voor 120 euro en weer later (in juli 2014) kreeg ik hem terug omdat de koper er niet mee kon vliegen. Hij vond het ook zonde voor mij dat ik mijn rode had gecrasht en weggegeven… Op 15 augustus 2014 maakte ik er de eerste vlucht mee en deze kist werd in het najaar het paradepaardje van EMVO PHOENIX, door er mooi bijpassende stickers op aan te brengen!

Dit model heeft de eigenschap in een overtrek te raken en dan kan je hem vaak er niet meer uit krijgen… Het is dus zaak om de snelheid er goed in te houden…

Het vliegtuig is nog in de vaart en ik ben er zuinig op. Ik vlieg er niet mee, maar het doet met de mooie bestickering van de vliegschool vooral dienst als ‘reclamebord’ op evenementen…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ervaringsniveau: alleen geschikt voor zeer ervaren piloten.

Sterke punten: 1. vliegt heel mooi, 2. vliegt gemakkelijk, maar let op de snelheid.

Zwakke punten: 1. zeer gevoelig voor overtrek!

28. (13 in gebruik). Parkzone Extra 300 ⊕. Spanwijdte 103 cm, lengte 93,5 cm. Vliegaccu: 3S 2200 mAh, vliegtijd circa 10 minuten. Gekocht voor 159,95 euro bij Hangar Kampen op 29 juli 2014, net voor het vliegkamp in Oss. Fijn voor Aerobatics!

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 140, totale vliegtijd: 18 uur, 42 minuten, 45 seconden. Laatste vlucht op 21-6-2022.

Een meer dan heerlijk vliegtuig! Maar alleen geschikt voor ervaren vliegers. En dan ook nog vliegen met véél expo, tot wel 60%…

Ervaringsniveau: geschikt voor ervaren piloten.

Sterke punten: 1. vliegt goed, 2. zuinig met stroom, 3. zeer wendbaar.

Zwakke punten: 1. zeer wendbaar, veel EXPO nodig, 2. gevoelig voor overtrek, dus snelheid houden!

26. Heks. Model nog wel in bezit, maar niet meer in gebruik. Gekocht tweedehands bij Hangar Kampen, vloog vanaf april 2014.

25. (12 in gebruik). E-Flite UMX MiG 15 DF Micro (2e exemplaar) . Spanwijdte 41,2 cm, lengte 40,2 cm. Vliegaccu: 2S, 200 mAh, vliegtijd circa 4 minuten.

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 170, totale vliegtijd: 12 uur, 0 minuten, 35 seconden. Laatste vlucht op 29-11-2020.

Gekocht op 11 april 2014 bij Conrad op de beurs in Dortmund voor 40 euro inclusief accu en lader. Een wel héél goede deal! Eerste vlucht op 16 april om te testen, daarna opgeborgen tot 15 juni 2015, toen MiG (1) versleten was. Tijdens zijn 15e vlucht op 18 juli 2015 in Stadskanaal verloor ik de kist uit het oog omdat ik veel te hoog vloog. Ruim in de omgeving gezocht maar tevergeefs. Later op de dag toch nog teruggevonden, terwijl ik daar eigenlijk niet meer op rekende… Er was veel schade: de staart op twee plaatsen finaal afgebroken. Maar nog dezelfde dag vloog de MiG weer…

Een leuk model, stevig ook. Goed te vliegen met wat expo door gemiddeld ervaren vliegers.

Door grotere kans op storingen en vermogensverlies vlieg ik geen micro’s als de temperatuur onder de 10 graden is…

Ervaringsniveau: geschikt voor gemiddeld ervaren piloten.

Sterke punten: 1. vliegt leuk, 2 goed mee te nemen.

Zwakke punten: 1. gevoelig voor overtrek, zoals bijna elke impeller jet.

23. (11 in gebruik). Piper J3 . Spanwijdte 180 cm, lengte 96 cm. Vliegaccu: 4S, 3200 mAh, vliegtijd circa 11 minuten. Model is een oude brandstofkist van ongeveer veertig jaar oud. Gekregen op 1 maart 2014 van Richard Branderhorst na een workshop voor Instructeurs in Odoorn. Omgebouwd naar elektro, maar het ding bleef vet van de vroegere brandstof.

Stand tot nu toe: totaal aantal vluchten: 102, totale vliegtijd: 17 uur, 30 minuten, 15 seconden. Laatste vlucht op 20-5-2020.

17-11-15-04

Eerste vlucht op 28 maart 2014. Het model was heel staartlastig, omdat het zwaartepunt niet goed was (ik had 1/3 van de voorrand van de vleugel genomen). Ik probeerde hem via een kort en laag circuit terug naar het veld te krijgen en verloor in de bocht naar finals de controle. Vluchtduur 45 seconden en aanzienlijke schade! Vooral aan de veleugelbevestiging en de cockpit (glas weg). Model moet nog steeds worden hersteld, maar dat vind ik de moeite waard. Ik wil hem, als ie goed vliegt, ombouwen tot een model van het bemande toestel met de registratie waarmee ik in 1975 voor het eerst de lucht in ging…

Na de crash van 28 maart 2014 liet ik het toestel 3,5 jaar liggen en het verdween zelfs op zolder. Tot ik in de eerste week van oktober 2017 tijdens een periode slecht weer allerlei kisten ging repareren. Ik besloot de J3 op te lappen en eerst te kijken of ik hem vliegend kon krijgen. Zwaartepunt op 1/4 van de voorrand van de vleugel en zo ging ik het op 9 oktober 2017 proberen. Er zat nog geen glas in de cockpit en ik had de hoofdvleugel provisorisch met elastieken vastgemaakt.

Twee goede testvluchten, totaal circa 20 minuten. Ik moest nog wel trimmen, maar nu kan ik hem afbouwen en er nog veel plezier van hebben!

Op 10 oktober heb ik het toestel weer afgebouwd tot het er weer een beetje toonbaar uitzag. Het vliegt nu prima en ik kan tot 12 minuten vliegen op een accu!

Na vlucht nummer 33 heb ik het toestel gedemonteerd om het op te lappen en te verstevigen. Dat heb ik op 14 november gedaan. Er zijn aluminium steunen onder de vleugel aangebracht en het landingsgestel is ook met aluminium verstevigd.

Het oude beestje vlieg nu nog veel beter! Maar op 10 april 2018 vloog ik het landingsgestel er onderuit. Tijd om een geheel nieuw landingsgestel te ontwerpen en bouwen. Op 12 april vloog het toestel weer…

Mei 2020: Op dit moment wordt deze kist in Duitsland omgebouwd tot de KLu R-183. Het toestel waarmee ik op 11 juli 1975 mijn luchtdoop kreeg…

20-06-25-02

Bij het invliegen ging het mis, zodat het toestel weer bij Gas staat voor herstel…

Sterke punten: 1. oud beestje, leuk om in de vaart te houden, 2. vliegt heel mooi, 3. vliegt gemakkelijk, 4. is zuinig met stroom.

Zwakke punten: 1. zwak landingsgestel, vervangen door een betere versie.

22. (10 in gebruik). Parkzone Mosquito MK VI . Spanwijdte 124,4 cm, lengte 95,5 cm. Vliegaccu: 3S, 2200 mAh, vliegtijd circa 8 á 9 minuten. Gekocht op 22 januari 2014. Meteen retracts ingebouwd, servo’s voor flaps volgden veel later. Eerste vlucht pas op 9 maart 2014, omdat het toen pas redelijk weer was om zo’n mooi model in te vliegen…

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 267 totale vliegtijd: 29 uur, 36 minuten, 35 seconden. Laatste vlucht gemaakt op 12-11-2022.

bb78

Een heel fijn vliegtuig, waar ik heel zuinig op was/ben. Maar al op 10 april 2014 ging er een clublid met zijn hoeven op de romp staan; nu nog te zien! De Mosquito vliegt heel gemakkelijk (je kunt er zo aan de trainerkabel les mee geen!). Als tenminste beide motor en/of propellers heel blijven! Op 21 juni 2014 brak er een prop in de start. Ik kon nog een noodlanding maken in het gras naast de harde baan (dat haalde ik net), maar ik kreeg het toestel niet meer vlak. Er was dus wel een aileronservo stuk… Op 30 juli 2014 vloog de Mosquito weer, maar met niet-originele propellers. Net op tijd voor het vliegkamp in Oss! Vanaf 15 augustus 2014 had ik er ook werkende flaps op zitten, dat geeft toch wel meerwaarde. Meer dan een jaar later, op 9 oktober 2015, vloog ik voor het eerst met langzaam lopende flaps. Nu ziet het er helemaal mooi uit!

Gerth IJsseloord 38

Wildvliegen op de dijk bij Arnhem…

19-10-16-03

Hij vloog zelfs in Engeland! 

Ervaringsniveau: geschikt voor gemiddeld ervaren piloten.

Sterke punten: 1. mooi schaalmodel, 2. vliegt heel mooi, 3. vliegt gemakkelijk, 3. intrekbare wielen en werkende flaps.

Zwakke punten: 1. wil bij start en landen nog wel eens op de neus gaan staan, 2. bij uitval van één motor lastig te vliegen.

21. (9 in gebruik). Robbe Air Beaver (1) wateruitvoering (meer dan 600 vluchten). Spanwijdte 152 cm, lengte 96 cm. Vliegaccu: 3S, 2200 mAh, 2400mAh en 2500 mAh, vliegtijd respectievelijk circa 6, 7 en 8 minuten. 

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 621, totale vliegtijd: 78 uur, 31 minuten, 10 seconden. Laatste vlucht op 12-2-2023.

2014 sept-okt 001 (2)

Begin 2014 gekregen van een leerling die er mee was gecrasht. Ik kreeg er een nieuwe set drijvers bij, nog in de verpakking! Eerst weer opgebouwd en de eerste vlucht vond plaats op 14 februari 2014. Na een kennismaking van 33 vluchten als landvliegtuig heb ik de drijvers gemonteerd. De eerste watervlucht met deze Beaver vond plaats op 23 mei 2014 op de plas achter mijn huis. Dat was dus enkel taxiën en een paar sprongetjes in de lucht… Twee dagen later maakte ik de eerste ‘echte’ watervlucht op een meer. Sindsdien fungeert deze Beaver alleen als watervliegtuig. Een fijn ding…

16-07-20 030

Op 25 augustus 2019 lette ik even niet op en het toestel crashte hard na 40 seconden. Het was de 486ste vlucht… Een paar dagen demonteren, lijmen en weer monteren en op 30 augustus vloog hij weer als vanouds…

Ervaringsniveau: geschikt voor gemiddeld ervaren piloten.

20-10-18-05

18 oktober 2020, in de schemer…

Sterke punten: 1. mooi model, 2. vliegt heel mooi, 3. zuinig met stroom, een heel goed watervliegtuig!

Zwakke punten: 1. reageert fel op richtingsroer, 2. daardoor gevoelig voor overtrek.

20. (8 in gebruik). Horizon Hobby Super Cub LP 2 (2e exemplaar)  (dit betekent 1500 vluchten). Spanwijdte 120 cm, lengte 82,5 cm. Vliegaccu: 3S, 1300 mAh, vliegtijd circa 15 minuten. 

Na 2 1/2 jaar en 450 vluchten met de Super Cub LP (eerste exemplaar) had ik zoveel onderdelen over, dat ik besloot een tweede exemplaar samen te stellen. Daarvoor moest ik enkel nog een landingsgestel, motorkap, gearbox en staartsectie aanschaffen. Vloog vanaf januari 2014.

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 1586. Totale vliegtijd: 256 uur, 33 minuten, 05 seconden. Laatste vlucht op 9-3-2023.

Het toestel heeft net als nummer 1 geen rolroeren, maar kan door de V-stelling van de vleugel mooi op richtingsroer de bocht om. En omdat het richtingsroer in de aileron-ingang van de ontvanger zit, leer je gewoon ‘met ailerons sturen’. Je merkt tijdens het vliegen niet eens dat het toestel ze niet heeft! De eerste vlucht van deze Cub was op 10 februari 2014. Het toestel wordt gebruikt voor de elementaire instructie, voor het nachtvliegen, als paradropper en als ‘reclamebord’ voor EMVO PHOENIX. Verder vlieg ik er vaak ‘zomaar’ mee, tot veel genoegen! De ‘ouderwetse’ DSM2 ontvanger/regelaar wordt bestuurd met mijn ‘oude’ DX8 zender, de zilvere…

Op 17 januari 2016 raakte het toestel door een inschattingsfout een boomtop. Het viel omlaag, maar bleef op circa 25 meter hoog (!) hangen. Het staartstuk is gered. Omdat de boer waar ik vlieg niet wilde dat er een boom werd gekapt, moet ik de rest als verloren beschouwen. Het toestel had net geen 200 vluchten gemaakt (nu dus al meer dan 1000)…

Deze Cub hing op 12 februari nog op dezelfde manier in de boom. Het is op die datum vervangen door een identiek model, de Super Cub LP (3e exemplaar). Model hing nog altijd in de boom. Ik wachtte geduldig tot het een keer op de grond zou liggen. Dat zou niet lang meer duren, want de romp en de vleugel zijn al los van elkaar en hangen enkel nog aan de bedrading van de nachtvliegverlichting vast.

Maar het gebeurde niet. Acht maanden lang liep ik regelmatig langs de boom en moest ik lijdzaam toezien hoe het vliegtuig maar niet naar beneden wilde komen. De vleugel was wel van de romp gescheiden, maar het geheel zat nog vast aan de stroomkabel voor de nachtvliegverlichting. Dus wilde hij maar niet uit die hoge boom komen… Tot op 20 september 2016 vriend en clublid Roel zijn trainer ook in een boom parkeerde… Roel mobiliseerde Jorrit, een professionele boomklimmer en deze haalde beide vliegtuigen op 21 september snel en zonder extra schade uit de bomen!

Ik zag meteen dat een lampje op de staart (met eigen batterij) nog wilde branden. Thuis gekomen bleek uiteraard de vliegaccu ‘dood’. Ook de al oude vleugel kon ik afschrijven.. Maar tot mijn niet geringe verbazing deed ALLE elektronica het ook nog; de ontvanger/regelaar, de motor én de servo’s… Zelfs de witte LED’s voor het nachtvliegen deden het nog! En dat na acht maanden en vier dagen (247 dagen!) in de elementen… Meteen heb ik de staart er weer op gelijmd en de volgende ochtend (op 22 september) had ik het toestel alweer klaar om te vliegen…

Meteen vier vluchten gemaakt, totale tijd in de lucht: 38 minuten en 31 seconden. En daarbij evenzoveel keer de oefeningen voor het brevet gedaan. Daarmee kun je goed zien of het vliegtuig geheel in orde is. En dat was zo…

Op 1 mei 2017 maakte dit model zijn 300ste vlucht…

In het najaar van 2017 heb ik alle SCLP’s omgebouwd. De originele ontvanger/regelaars (nog DSM2) gingen er uit en werden vervangen door een aparte DSMX ontvanger en een Eagle 30A Brushed ESC van Banggood. Dit werkt heel goed.

Op 13 januari 2018 hield de motor ermee op: versleten. Een andere motor er op. Deze liep heel even en toen verbrandden zowel de motor als de ESC. Een andere Eagle 30A Brushed ESC er op en weer een nieuwe motor en alles liep weer mooi…

Op 26 januari 2018 vloog ik langdurig in de regen. Op een gegeven moment had ik een hoogteroer failure: hij ging volledig down! Snel geland en dat lukte ook nog OP de smalle betonnen baan! Vliegtuig én zender laten drogen en dan uitzoeken waar het aan lag…

Nét voor de 800ste vlucht, bij nummer 796, brak de gearbox, toch ook wel een zwak punt van deze Cub. Vernieuwd en vliegen maar weer!

En het noodlot sloeg op 15 februari 2019 opnieuw toe! Het toestel werd bij de landing wéér door mij in een boom geparkeerd, iets met een ezel en een steen… Nu hing hij gelukkig niet zo hoog, maar toch te hoog om te klimmen. Dus met een ladder en een hengel was hij er zo uit. Meteen de volgende dag vloog hij weer…

Op 13 mei 2019 hield de motor ermee op. Ik vloog door met zijn broertje, de SC LP3. Pas op 13 mei 2020 heb ik een nieuwe motor gemonteerd, zodat het toestel een jaar en een dag later pas weer vloog…

Ervaringsniveau: geschikt voor beginners en gemiddeld ervaren piloten. Uitstekend model voor de beginner. Eigenlijk het ideale model voor de beginner!

Sterke punten: 1. goedkoop, 2. vliegt leuk, 3. zuinig met stroom, 4. door mixen is zowel het sturen met aileron als rudder te oefenen.

Zwakke punten: 1. gevoelig voor overtrek, 2. het is een ‘oude versie’, die alleen DSM2 heeft. Daarom heb ik er een aparte DSMX ontvanger ingezet, 3. de tandwielkast (gearbox) is een beetje te zwak. Bij een tik van de prop tegen de grond breekt hij al, 4. de (borstel)motor gaat niet zo lang mee. Naar schatting 200 vluchten, dus circa 30 uur.

18. (7 in gebruik). Vitesse . Spanwijdte 80 cm, lengte 80 cm. Vliegaccu: 2S, 850 mAh, vliegtijd circa 4 minuten (2200 mAh 10 minuten). Door vriend Gerth van Depron gebouwd en aan mij geschonken. Eerste vlucht bij mij op 10 januari 2014. het toestel was heel staartlastig en ging achteruit met de wind mee. Geland buiten het veld aan de overkant van de weg. Na verplaatsen accu was het zwaartepunt goed.

Stand tot nu toe, totaal aantal vluchten: 354, totale vliegtijd: 30 uur, 13 minuten, 5 seconden. Laatste vlucht op 10-10-2021. 

Het vliegtuig vloog goed, maar het een beetje te weinig vermogen. Op het Nationaal Modelvliegkamp in Oss (begin augustus 2014) hebben Coen en ik ook een Vitesse voor Coen gebouwd. Die vloog veel beter dan de mijne, zodat ik dezelfde motor als Coen op mijn Vitesse heb gezet (Dymond HQ 2025). Op 10 oktober 2014 vloog ik er voor het eerst mee, en nu is het toestel heel goed! De motor gaf op 21 mei 2015 na ruim 100 vluchten de geest en werd op 22 mei vervangen door een nieuwe. Daarmee geef ik niet meer zo vaak vol gas… Op 31 mei 2015 vloog ik een Demo in Winterswijk. Daar kwam het tot een mid-air collision!

Het was mijn 196ste vlucht met de Vitesse. Ik wilde graag de 200 vluchten vol maken en daarom bouwde ik het vliegtuig weer op. Zodoende vloog het weer op 19 juni 2015 en twee dagen later maakte ik die 200ste vlucht…

Bald's Vitesse 21-6-15 200 vluchten

Ervaringsniveau: geschikt voor ervaren piloten. Maar ook wel een uitstekend model voor de beginner met een klein beetje ervaring.

Sterke punten: 1. vliegt leuk, 2. vliegt gemakkelijk, 3. makkelijk te repareren.

Zwakke punten: 1. beetje wispelturig.

15. (6 in gebruik). Parkzone Spitfire Mk IX . Spanwijdte 110 cm, lengte 92 cm. Vliegaccu: 3S, 2200 mAh, vliegtijd circa 9 minuten. Tweedehands gekocht op 16 mei 2013 bij Hangar Kampen voor 95 euro inclusief accu.

Stand op datum bijwerken pagina: aantal vluchten: 104 (42 met het nieuwe airframe). Totale vliegtijd bij mij (van de elektronica): 12 uur, 55 minuten, 20 seconden. Laatste vlucht op 23-08-2022.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Eerste vlucht bij mij op 23 mei 2013. Na 14 vluchten heb ik intrekbare wielen ingebouwd. Eerste vlucht op 23 mei 2013. Op 12 januari 2014 verongelukte dit model tijdens mijn 62ste vlucht er mee. Bij de nadering voor de landing overtrok ik het. Redding met vol gas mislukte doordat er een bos overstak… Het ding werd door de bomen in duizend stukken gereten: Total Loss. Gelukkig kom ik voor 99 euro een nieuw airframe bestellen, dat ik op 22 januari 2014 in Kampen kon afhalen. Wielen (retracts) en elektronica overzetten en klaar! Sindsdien vliegt mijn ‘nieuwe’ Spitfire tot genoegen…

Ervaringsniveau: vanwege de grote kans op een overtrek allen geschikt voor ervaren piloten.

Sterke punten: 1. mooi schaalmodel, 2. vliegt heel mooi (maar ‘zwabbert’ wel iets), 3. vliegt gemakkelijk, mits je snelheid houdt, flapperons ingesteld geeft betere start en landing, 4. intrekbare wielen en flapperons.

Zwakke punten: 1. duikt bij start en landing vlug op de neus, 2. gevoelig voor overtrek.

14. (5 in gebruik). Align T-Rex 500 Pro ⊕. Rotordiamater 97,8 cm. Vliegaccu: 6S, 2600 mAh, vliegtijd circa 5 minuten. Gekocht op 5 maart 2013 bij 4RC in Doetinchem voor 599 euro exclusief accu en ontvanger.

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 104, totale vliegtijd: 8 uur, 53 minuten, 50 seconden. Laatste vlucht op: 6-6-2019. 

Ervaringsniveau: geschikt voor gemiddeld ervaren piloten.

Sterke punten: 1. vliegt heel mooi en stabiel, 2. vliegt relatief gemakkelijk.

Zwakke punten: 1. dure 6S accu’s, waarvan er een in 2017 kapot bleek te zijn (na pas 26 keer laden).

13. (4 in gebruik). AXION RC Skywalker BR ⊕⊕. Spanwijdte 90 cm, lengte 77 cm. Vliegaccu: 3S, 1300 mAh, vliegtijd circa 15 minuten. Er was een actie van het blad Modelbouw Aktueel: bij een abonnement voor twee jaar kreeg je een model cadeau! Ik ging er op in en na een paar keer ‘zeuren’ werd het model op 20 februari 2013 bezorgd. Het beloofde type hadden ze niet, maar ik ontving een betere: de Cessna Skywalker, met rolroeren. Inclusief zender, accu en lader voor omgerekend 29 euro. Een goede deal! Later heb ik er een Spektrum ontvanger ingezet. De originele zender en ontvanger heb ik verkocht voor 30 euro…

Stand tot nu toe, totaal aantal vluchten: 518, totale vluchtduur: 73 uur, 35 minuten, 0 seconden. Laatste vlucht op 20-3-2023. 

Bedoeld om er instructie mee te gaan geven, heb ik hieraan een leuk vliegtuig dat ietwat wispelturig reageert, maar toch ook mooi vliegt. Ideaal om gevorderde leerlingen mee lastig te vallen… Het vliegt nu rond met de logo’s van EMVO PHOENIX en http://www.modelvliegles.nl op de vleugel.

Oorspronkelijk was het toestel uitgerust met een borstelmotor en een Nikkelaccu, uit de tijd! Het vloog ook niet, omdat de accustekker niet deugde. Dit had tot gevolg dat de roeren vol uitslagen. Na een paar startcrashes (het bleek een robuust model te zijn!) was ik daar samen met Peter van Hangar Kampen achter. Ik besloot de accu te vervangen door een 3S 1300 MAh lipo (van de Super Cub LP). Daarna vloog ik ermee tot na 31 vluchten de borstelmotor was doorgebrand. Na vervanging door een borstelloze buitenloper vliegt het toestel nog steeds tot genoegen.

Op 24 maart 2017 woei het heel hard. Tijdens een bocht van wind mee naar tegenwind raakte het toestel in een overtrek en het crashte. Tijdens het recht buigen van de motor-as brak deze en ik was genoodzaakt om een andere motor te monteren. Dezelfde dag vloog het kistje weer. Tijdens de eerste test bleek deze motor veel meer vermogen te leveren. En het vliegtuig vloog daardoor veel lekkerder…

Ervaringsniveau: geschikt voor beginners en gemiddeld ervaren piloten. Uitstekend model voor de beginner met een klein beetje ervaring.

Sterke punten: 1. vliegt heel mooi en lekker hard, vooral door de huidige sterkere motor.

Zwakke punten: 1. gevoelig voor overtrek, dus snelheid houden.

9. (3 in gebruik). E-Flite UMX Carbon Cub SS . Spanwijdte 61 cm, lengte 39,8 cm. Vliegaccu: 2S, 180 mAh, vliegtijd circa 7 minuten (met 200 mAh accu 9 minuten). Met een spanwijdte van 61 centimeter ook een Micro. Maar wel een met verlichting én werkende flaps! Snel kistje voor buiten. Met AS3X stabilisatie, zodat windkracht 3 geen probleem is.

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 449, totale vliegtijd: 48 uur, 17 minuten, 55 seconden. Laatste vlucht op 29-07-2019.

In het voorjaar had ik hem in Dortmund op de beurs gezien. Besteld bij Hangar Kampen en op 13 december 2012 afgehaald voor 129,95. Al bij de eerste vlucht ging het mis. Met vol gas stond het toestel meteen loodrecht omhoog in de lucht, overtrok en crashte: vleugel gebroken! Na reparatie gestart met iets meer dan half gas en toen ging het goed. De motor (mooie buitenloper) heeft namelijk over-vermogen om een ASK-21 minizwever op te trekken. Of om met drijvers (floats) te vliegen (meer weerstand). Heb er beurtelings mee gevlogen als land- en watervliegtuig. Op 11 augustus 2015 is hij na een falend hoogteroer in het water gedoken. Dat resulteerde in een nieuwe ontvanger/regelaar unit van 64,95 euro. Sindsdien wordt de Cub SS alleen nog gebruikt als landvliegtuig…

Is nog steeds in de vaart, tot veel genoegen! Een heel fijn vliegtuig… Op 20 september 2016 is het toestel gecrasht en later weer hersteld. Uiteindelijk moet ook een aileronservo worden vervangen. Op 15 mei 2017 maakte deze kist zijn 400ste vlucht…

Ervaringsniveau: geschikt voor beginners en gemiddeld ervaren piloten. Uitstekend model voor de beginner met een klein beetje ervaring.

Sterke punten: 1. vliegt goed en stabiel. 2. door de verlichting kun je doorvliegen tot in de schemering. 3. ook heel geschikt als watervliegtuig, 4. geschikt voor de beginner met een klein beetje ervaring.

Zwakke punten: 1. soms werkt de stabilisatie te enthousiast, waardoor een rol soms onmogelijk is.

Door grotere kans op storingen en vermogensverlies vlieg ik geen micro’s als de temperatuur onder de 10 graden is…

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 448, totale vliegtijd: 48 uur, 15 minuten, 55 seconden. Laatste vlucht op 26-02-2019.

2. (2 in gebruik). Horizon Hobby Super Cub LP (exemplaar 1) ⊕⊕⊕. Spanwijdte 120 cm, lengte 82,5 cm. Vliegaccu: 3S, 1300 mAh, vliegtijd: circa 15 minuten. Aangeschaft om mee te lessen op 19 juli 2011 als set (met DX4 zender, accu en lader) bij Hangar Kampen voor 169 euro.

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 921, totale vliegtijd: 145 uur, 49 minuten en 40 seconden. Laatste vlucht op 12-2-2023.

Eerste vlucht op 20 juli 2011. Het toestel heeft geen rolroeren, maar kan door de V-stelling van de vleugel mooi op richtingsroer de bocht om. En omdat het richtingsroer in de aileron-ingang van de ontvanger zit, leer je gewoon ‘met ailerons sturen’. Je merkt tijdens het vliegen niet eens dat het toestel ze niet heeft! De SC LP heeft me goede diensten bewezen bij het leren vliegen. Later heb ik het gebruikt als paradropper, als watervliegtuig en voor het geven van instructie. Het vliegt nog steeds (er zijn wel veel onderdelen vervangen) en doet nu dienst als watervliegtuig.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

GE DIGITAL CAMERA  GE DIGITAL CAMERA

En soms gaat het mis, zoals op 4 april 2016 tijdens de start voor de 726ste vlucht:

Tijdens de start te weinig snelheid: harde landing en de drijvers lagen er onderuit. Geen schade want de lijm had losgelaten. En ook de elektronica was niet nat geworden…

Twintig minuten na thuiskomst was het toestel weer klaar en gereed voor die 726ste vlucht, die op 13 april plaats vond…

In november 2017 heb ik alle SCLP’s omgebouwd. De originele ontvanger/regelaars (nog DSM2) gingen er uit en werden vervangen door een aparte DSMX ontvanger en een Eagle 30A Brushed ESC van Banggood. Dit werkt heel goed. Nu kan hij ook op de DX8G2 vliegen. Naar volle tevredenheid!

Ervaringsniveau: geschikt voor beginners. Uitstekend model voor de beginner!

Sterke punten: 1. goedkoop, 2. vliegt leuk, 3. zuinig met stroom, 4. door mixen is zowel het sturen met aileron als rudder te oefenen, 4. heel geschikt als watervliegtuig.

Zwakke punten: 1. gevoelig voor overtrek, 2. het is een ‘oude versie’, die alleen DSM2 heeft.

1. (1 in gebruik). Parkzone Habu . Spanwijdte 92 cm, lengte 110 cm. Vliegaccu: 4S, 3200 mAh, vliegtijd: circa 4 minuten. Op 15 juli 2011 was dit het eerste echte modelvliegtuig dat ik 45 jaar na mijn laatste modelvluchten bij Hangar Modelbouw in Kampen aanschafte. Prijs 259 euro exclusief accu.

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 100, totale vliegtijd: 7 uur, 12 minuten, 40 seconden. Laatste vlucht op: 12-9-2021.

Winkelier Peter waarschuwde mij dat ik met dat model niet kon leren RC vliegen. Dat wist ik ook wel, maar ik had er een in een park zien vliegen en wilde het ding gewoon hebben voor later. Ook toen ik me ermee op de club meldde, zei men: “Daar kun je niet mee lessen. “Ga maar een andere halen…”

Eerste vlucht (door een instructeur): 31 juli 2011. Na mijn brevet (25-3-2012) heb ik mezelf met de Habu leren vliegen. Dat kostte me nog drie rompen, omdat hij snel in een spin raakt als ie overtrekt. En daar kreeg ik hem dan niet meer uit. Met snelheid blijven vliegen is dus de sleutel…

In 2014 heb ik van de ailerons flapperons gemaakt, zodat de Habu met iets minder snelheid is te landen. Het toestel is vaak gecrasht door stuurfouten en vooral door veelvuldige overtrek. En als het eenmaal overtrokken is, raakt het in een spin en is het vanaf normale vlieghoogte niet meer te redden. Maar het vliegt nog steeds. Als dit vliegtuig versleten is, wil ik de Habu 32 houtbouwversie aanschaffen. Die is iets groter en heeft retracts en flaps.

Op 12 september 2021 maakte deze kist eindelijk zijn honderdste vlucht! En nog wel op het veld waar hij op 31 juli 2011 ook zijn eerst vlucht maakte: het veld van The Eagles in Hieslum…

Ervaringsniveau: geschikt voor ervaren piloten. Geen model voor de beginner met een klein beetje ervaring.

Sterke punten: 1. vliegt heel mooi, 2. neuswielbesturing, 3. flapperons voor beter starten en landen.

Zwakke punten: 1. moeilijk te vliegen, 2. gevoelig voor overtrek.

0. Revell Coax heli ‘The Big One’. Model niet meer in bezit.

0.0. Het begin… Op 6 juli 2011 heb ik eerst een Phoenix simulator met eenvoudige zender gekocht. Hiermee ging in oefenen en de eerste vliegtuigen die ik kocht zaten als model in het simulatorprogramma, zodat ik ze ook op de sim kon vliegen… De gekochte versie V3 is veel keren geüpdatet tot versie 5.5.l. Daarmee wordt nog altijd online les gegeven…

Phoenix V3, 2  OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2 gedachten over “Vliegtuigen

  1. Van harte gefeliciteerd met je Apache, ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben.

    Gr. Coen Deen
    Ps: Ik hoop dat je snel je eerste vlucht ermee kan maken (good luck)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s