Simulatorlessen online

Wat is er mooier dan thuis in je eigen vertrouwde omgeving te leren modelvliegen? Het kan! Een knap staaltje van ‘afstandsonderwijs’…  

Via een goede modelvliegsimulator en Skype kan er online les worden gegeven. EMVO gebruikt hiervoor de Phoenix simulator op een Windows pc. De simulator schaf je één keer aan (in de modelbouwzaak) en dan kun je hem telkens gratis updaten tot de laatste versie. Want het is de laatste versie die elke keer door ons wordt gebruikt.

Let op: De Phoenix simulator werkt niet rechtstreeks op Apple. Je kan via ‘Bootcamp’ een Windows versie en partitie aanmaken op de Mac. Dan heb je de keuze om in Windows op te starten of in IOS. Je kunt ook ‘Parallels’ gebruiken, maar dit is een wat duurdere oplossing. Daarmee draaien Mac OS en Windows simultaan naast elkaar en kun je direct switchen van de een naar de ander. Met deze kennis moet het dus lukken….

Het enige dat je dan nog nodig hebt is een headset en een normale zender om de simulator mee te bedienen. Dat is alles voor  5 tot 20 uren vliegplezier. En van de aanschaf van die simulator zul je sowieso de rest van je leven plezier hebben…

De lessen zijn gratis, maar er wordt vooraf een tegemoetkoming in de onkosten van EMVO gevraagd van minimaal 35 euro. Dit is dus om de kosten van deze ideologische onderneming te drukken. En een deel gaat naar de Stichting Weeshuis Sri Lanka.

Voor dat luttele bedrag krijg je ook het handboekje in druk thuis gestuurd. Een ideaal boekje voor beginners in de hobby, maar ook als naslagwerk voor gevorderden en instructeurs.

Na slagen voor cursus 1.1.b. of 1.1.b.s ontvang je desgewenst ook nog een getuigschrift op mooi papier.

Als je door de lessen van EMVO ook maar één crash minder hebt, dan heb je het gedoneerde bedrag er al ruim uit!

GETUIGSCHRIFT 2     OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Wat zijn de kenmerken?

  • Er wordt methodisch lesgeven. Je leert door een logische en rustige opbouw van de stof en door de praktijk veel te herhalen. Voor zelfstudie kunnen de op deze site geplaatste instructiefilmpjes helpen.
  • EMVO hanteert toegepaste en toegespitste theorie. Deze wordt aangepast aan jouw niveau en alleen de voor het vliegen noodzakelijke theorie wordt behandeld. Alles in ‘Jip en Janneke taal’ en geen voor het vliegen onnodige en onzinnige theorie!
  • Er is hulp bij al je vragen.
  • Er wordt 1 op 1 les gegeven, zowel online als eventueel op de pc thuis.
  • Er wordt ook buiten op het veld 1 op 1 les gegeven.
  • Er is indien nodig speciale aandacht per cursist.
  • Tussen twee lessen door kan je zelf oefenen met behulp van de instructiefilmpjes op deze site.
  • Er is landelijke dekking (feitelijk werelddekking, zolang men maar Engels of Duits spreekt).

Het lesprogramma.

1. Cursus 1.1, de (online) basiscursus voor de beginnende modelvlieger (lespakket 1.1): leren modelvliegen, starten en landen met een motorvliegtuig op de simulator:  

Leer in besloten huiselijke sfeer (zonder pottenkijkers) in vijftien lesuren de beginselen van het modelvliegen en maak een grote stap op weg naar het werkelijke brevet! De lessen duren circa 50 tot 60 minuten. De lessen worden gegeven op de Phoenix flight simulator, laatste versie. Ze kunnen uitlopen door extra uitleg of gewoon pauzeren en koffie drinken. Plan dus ruim in je agenda… Indien nodig kunnen extra lessen worden ingelast.

Les 0. Dit is een eventuele proefles alvorens de tegemoetkoming in de onkosten van EMVO wordt overgemaakt. Je krijgt een demonstratie van de mogelijkheden van de simulator en wat je aan het eind zal kunnen. Duur circa 30 minuten tot een uur.

Les 1 tot en met 5. Theorie: Voorafgaand aan de eerste vier lessen lees je telkens een paar hoofdstukjes door uit het handboekje ‘Handboek voor de modelvlieger 2.0’. Verder wordt in de cursus aangehaald: het Basis Veiligheidsreglement Modelvliegen (BVM) van de KNVvL, de website van de KNVvL, veiligheid, het instellen van de simulator en de mogelijkheden, de indeling van het luchtruim, vasthouden van de zender, het vliegtuig, bewegingsassen, stuurvlakken, stuurknuppels, lift, vliegen van je af en naar je toe, snel en langzaam vliegen, klimmen en dalen, richting houden tijdens de klim, neusstand = snelheid, vermogen (gas) = hoogte, control check, na crash gas dicht, het circuit, de benen van het circuit, het opzetten van een circuit, het 180 graden circuit, het hoge circuit, over-corrigeren, wind, turbulentie, thermiek, luchtsnelheid, grondsnelheid, altijd het vliegtuig blijven vliegen, neuswiel versus staartwiel, eigenschappen zenders, trimmen, overtrek, overtrek herkennen, voorkomen en herstellen, correctie ongebruikelijke vliegstanden, beslissing om door te starten en noodlanding.

Praktijk: In de praktijk leer je op de simulator taxiën, control check, start, klimvlucht, overgang naar horizontale vlucht, horizontale vlucht, bochten met weinig helling, naar je toe vliegen, daalvlucht, circuit in meerdere vormen, nadering, landing, mooie cirkel vliegen met weinig helling, stijgen, dalen, circuit linksom en rechtsom, herstel uit overtrek, herstel uit ongebruikelijke vliegstanden, noodlandingen en de beslissing nemen om door te starten.

Nadat je de vijf lessen hebt doorlopen kun je stoppen en zelf verder oefenen. Of je kunt beslissen om verder te gaan met:

2. Cursus 1.1.b, de vervolgcursus (les 5H tot en met 15, uitloop naar 20) voor het brevet (getuigschrift). In deze cursus van 10 tot 20 lessen leer je alle oefeningen voor het brevet op de juiste volgorde netjes uitvoeren: de start met rechte klimvlucht, de procedurebocht, twee lussen achterover (loopings), de vlakke acht, de tolvlucht, het circuit met doorstart, de gesimuleerde noodlanding met doorstart, en tenslotte het circuit met landing.

Vanaf ongeveer les 13 gaan we alle oefeningen op de juiste volgorde achter elkaar vliegen. Dit alles conform de KNVvL eisen. Wanneer de cursist ter beoordeling van de instructeur alle oefeningen tweemaal achter elkaar voldoende heeft gevlogen, ontvangt de cursist desgewenst een certificaat (getuigschrift). Het gaat er dus eigenlijk om dat je laat zien dat je veilig rond kan vliegen en starten en landen…

Indien nodig kunnen kunnen lessen op maat worden gegeven, bijvoorbeeld bij extra trage leerlingen (dat komt voor, vooral bij ouderen).

3. Cursus 1.1.s en 1.1.b.s, het zelfde als boven, alleen dan 1 á 2 lessen per dag!

4. De (online) cursus voor de modelvlieginstructeur (lespakket 2.0i): leren geprogrammeerd instructie geven met een motorvliegtuig op de simulator: deze cursus volgt de outline van alle theorie en oefeningen, die ook worden gegeven in de beginnerscursussen 1.1. en 1.1.b. (zie boven). De stof wordt aangevuld met weetjes voor instructeurs, zoals didactiek, soorten leerlingen en foutenanalyse. Praktijk: Alle vliegoefeningen als in de beginnerscursus, met de nadruk op veel door de leerlingen gemaakte fouten.

Examen: meestal wordt het examen niet zo ‘streng’ afgenomen. Het is meer om aan de aspirant instructeur te laten zien hoe een examen in zijn werk gaat. De examinator wil zien dat je redelijk instructie kan geven, veilig kan vliegen en alle oefeningen beheerst… Indien nodig kunnen ook hier lessen op maat worden gegeven. Na slagen volgt een specifiek (instructeurs-) getuigschrift.

De voordelen van de cursus op de simulator.

  • De theorie wordt gegeven vanuit de praktijk. Geen ‘overbodige’ theorie dus!
  • Er is een handboekje met info (vooral voor beginners) die je nergens anders tegen komt.
  • Een goede basis: alle oefeningen worden gevlogen vanuit het circuit, zoals de KNVvL het ook graag ziet.
  • De cursus past binnen de KNVvL ‘Syllabus voor Modelvlieginstructeurs’.
  • De cursus op de simulator kan tegelijk worden gedaan met echt modelvliegen, het bijt elkaar niet.
  • Het is een heel goede voorbereiding gebleken op het daadwerkelijke vliegen op het veld.
  • Er is op de simulator nooit sprake van slecht weer, lessen kunnen dus altijd doorgaan.
  • Ook ’s avonds (bij duisternis) kunnen online lessen gewoon doorgaan.
  • Huiselijke sfeer (online thuis).
  • Het is heel goedkoop (gratis). Je spaart op termijn ook vliegtuigen uit.
  • Zelf oefenen tussen de lessen door is onbeperkt mogelijk.
  • Je clubinstructeur kan eventueel meekijken en actief meedoen.
  • Iedere andere clubinstructeur kan het ook gaan doen…

De nadelen van de simulator.

  • Het is en blijft simulatie. Het echte vliegen met een model is toch wel spannender…
  • Het ruimtelijk inzicht op een computerscherm geeft aanvankelijk soms wat problemen. Men ziet op het scherm geen diepte en denkt dat je in de echte wereld wél diepte ziet. Dat is echter NIET zo, verder dan 100 meter weg zien we GEEN diepte, onze hersenen foppen ons…

Inmiddels is ruim gebleken, dat de voordelen fors opwegen tegen de nadelen! Over het algemeen genomen is online leren modelvliegen zeer productief…

Hoe gaat het in zijn werk?

Je zorgt voor een (origineel) exemplaar van de Phoenix modelvliegsimulator en een zender. Deze zijn los van elkaar, maar ook als als set te koop (Tip: ga vóór het aanschaffen van je eerste zender bij je club na met welke vliegmode ze daar vliegen). Dan zorg je ervoor dat het programma op je (Windows) pc is geïnstalleerd en werkt. Let op: je moet altijd de laatst beschikbare versie van Phoenix hebben, het zijn gratis updates (op dit moment is dat versie 5.5.l).

Let op: De Phoenix simulator werkt niet rechtstreeks op Apple. Je kan via ‘Bootcamp’ een Windows versie en partitie aanmaken op de Mac. Dan heb je de keuze om in Windows op te starten of in IOS. Je kunt ook ‘Parallels’ gebruiken, maar dit is een wat duurdere oplossing. Daarmee draaien Mac OS en Windows simultaan naast elkaar en kun je direct switchen van de een naar de ander. Met deze kennis moet het dus lukken….

Als laatste zorg je voor een koptelefoon en eventueel een camera (voor de desktop). Een goedkoop exemplaar is vaak voldoende. Zorg ook voor een Skype verbinding, want dat geeft soms minder problemen met de wederzijdse geluidsverbinding.

Nu wordt er via mail of telefoon (liever niet bellen vóór 10.00 uur ’s ochtends!) een datum en tijd met de EMVO instructeur afgesproken. Je geeft ook het ‘callsign’ door, waarmee de instructeur je online kan herkennen. Op die datum en tijd maak je contact via Skype. Onze Skypenaam is (letterlijk schrijven): emvo-feniks. Dan klik je in het Phoenix programma op: ‘Go online’ en daarna op  ‘Sign in’. Daarna zoek je in het linker (verticale) rijtje het callsign van de instructeur. Bald is herkenbaar als Bald11, Bald16 of EMVO Phoenix 1. Klik op dat callsign en vervolgens op ‘Join session’. Dan verschijnt nog het bericht ‘Voice Chat Enabled’. Klik hier op ‘no’, tenzij er geen Skype verbinding is, dan op ‘Yes’ klikken.

Nu heb je (als alles goed ging) contact, je ziet elkaars vliegtuig en je kunt elkaar horen. Je bent bij de EMVO instructeur ‘op bezoek’. Dat wil zeggen, dat hij de vlieglocatie (het vliegveld) en het weer (de wind) kan bepalen… De instructeur zal je eerst verder helpen met het op de juiste wijze instellen van het simulatieprogramma. Daarna gaat het ‘los’ onder het motto:

Let the fun begin!