Vliegtuigen 2

Hieronder de vliegtuigen van mezelf, die ik niet meer in bezit of niet meer in gebruik heb.

72. Kyosho Calmato SP EP 1400 blauw-rood-wit met neuswiel. Spanwijdte 140 cm. Vliegt op 3S, 4500 mAh. Vliegduur ca 10 minuten.

21-10-24-05

Eindstand: totaal aantal vluchten: 53. Totale vliegtijd: 7 uur, 20 minuten, 0 seconden. Laatste vlucht op: 1-5-2023.

Dit vliegtuig is samengesteld uit de vleugels van mijn allereerste Calmato uit 2011 en een gerepareerde andere romp. De motor is ook anders, want in plaats van een standaard 11X7 propeller zit er nu een 13X8 op. Maar dat werkt perfect, dus het klopt. Door de samenstelling uit verschuillende onderdelen (en de verbouwing van de rompneus) is het een lastig kreng…

Eerste vlucht op 24 oktober 2021. Ik had hem al eind augustus geleverd gekregen, maar het zwaartepunt moest nog worden aangepast. Dat is nu eindelijk gebeurd tijdens de reparatieweek met het slechte weer van week 42. Vijf vliegtuigen in orde gemaakt en allemaal ingevlogen en in orde bevonden. Wat heb ik dit vliegtuig gemist, het is meteen mijn lievelingsvliegtuig…

Maar hij was geen lang leven beschoren. op 1 mei 2023 craste hij. Tatal loss…

73. Top RC Swift. Zwever met EDF impeller. Spanwijdte 120 cm. Vliegt op 4S, 2200 mAh. Vliegduur ca 7 minuten. Kan tot 160 km/u! Gekocht tweedehands op 6 januari 2022.

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 3. Totale vliegtijd: 0 uur, 12 minuten, 40 seconden. Laatste vlucht op: 24-3-2022.

Zó, die gaat hard… De eerste twee starts lukten niet. Het toestel dook met de neus in de grond, en hard… Neuskegel eraf en ook een heel klein stukje romp… Ik verdacht het zwaartepunt. Opgegeven was 60 tot 80 mm vanaf de voorrand vleugel.

Thuis e.e.a. gerepareerd en zwaartepunt aangepast naar 80 tot 85 mm. Meteen flapperons ingesteld. Terug naar het veld. Eerste start (eigenlijk de derde dus): wéér neus in de grond. En de gelijmde neuskegel lag er weer naast, inclusief het hele kleine stukje romp. Met het gehavende ding, vol flaps en vol elevator up getrimd nog een poging: Hij vloog! En hoe! vijf mijnuten en dertig seconden later geland, na een aantal keer een roll en wat aerobatics. Deze accu (4S/2600) kan zeven minuten mee…

Tweede vlucht: Subtrim ingesteld en met vol flaps kreeg ik hem in één keer in de lucht (VOL gas en hard gooien). Hij wilde alleen fors meer duiken dan bij de eerste vlucht. Dus de subtrim de verkeerde kant op gezet! Dat was niet te zien aan het elevator… Na 45 seconden geland om subtrim bij te stellen. De landing ging fout. Hij maakte een radslag met als gevolg een vleugel en staartvleugel beschadigd. Dat is te lijmen, want ik vond alle stukken terug… Al met al een leuk ding! NIET voor beginners!

Starten gaat het best met flapperons up en wat tegenwind…

61. Freewing Pandora 4 in 1 ⊕⊕⊕. Spanwijdte 140 cm, lengte 118 cm. Vliegaccu: 3S, 2200 mAh, vliegtijd circa 9 minuten. Gekocht op 3 oktober 2019 bij Motion RC in Breukelen voor 219 euro als extra leskist voor de vliegschool.

21-12-22-01

Stand tot nu toe, totaal aantal vluchten: 301, totale vliegtijd: 51 uur, 8 minuten en 0 seconden. Laatste vlucht op 21-8-2022.

Dit vliegtuig kan op vier manieren worden gebouwd: hoogdekker met neuswiel, hoogdekker met staartwiel, laagdekker met neuswiel en laagdekker met staartwiel. Het vliegt bijzonder goed en is heel stabiel…

Na een paar testvluchten als hoogdekker heb ik hem omgebouwd tot laagdekker met neuswiel. Na de eerste vijf mooie landingen op het beton landde ik per ongeluk in hoog gras. Meteen was de neuswielservo stuk! Deze heb ik uiteindelijk op 1 april 2020 vervangen door een servo met metalen tandwielen. Geen problemen meer…

Maar toch wel! De metalen tandwielen in de servo bleven heel. Maar de servohevel brak weer! Bovendien maakt het toestel met dit onderstel een raar lawaai bij start en landing. Reden om hem op 3 augustus 2020 om te bouwen tot taildragger. Hij heeft nu grote voorwielen! Het start en landt geruisloos en het vliegt héél strak. Al met al, nu ben ik pas echt tevreden…

Van 21 tot 24 2019 oktober was ik in Engeland en heeft dit toestel gevlogen bij de Sussex Radio Flying club op hun veld op een heuvel met zicht op Brighton…

Het is een fijne kist die heel gemoedelijk vliegt. Ik vind echter dat hij niet al te veel vermogen over heeft. en alle landingsgestellen zijn nogal zwak, met name de neuswielbesturing… In december 2022 verkocht aan vriend Jan Smits.

64. (30 in gebruik). Flyzone mini Switch ⊕⊕⊕. Spanwijdte 86,5 cm, lengte 82,5 cm. Vliegaccu: 3S, 1300 mAh, vliegtijd circa 13 minuten.

Stand tot nu toe, totaal aantal vluchten: 395 Totale vliegtijd: 67 uur, 45 minuten en  10 seconden. Laatste vlucht op 24-9-2022.

20-08-19-03

Gekregen van clublid en vriend Roland. Vliegt sinds augustus 2020. In de eerste 11 vluchten is het onderstel er al drie keer onderuit gebroken. Dat wordt dus extra verstevigen bij het repareren.

Toestel is op 7 mei 2021 gecrasht. In de  vlucht kwam het accuklepje los waardoor de accu er uit viel. Onbestuurbaar dus. Met de punt in volle vaart de grond in. Gevolg: neus afgebroken en de motor-as ook afgebroken.

Maar hij is weer opgelapt en op 9 mei vloog hij weer! Alleen is de motor die ik nog had met 115 Watt te zwak. Er moet volgens het boekje een 28-30-1100KV in…

En die zit er sinds 21 mei weer in. 1100kv, €11.12 bij Banggood. Vliegt weer als vanouds…

Het toestel vliegt overigens ook heel mooi zonder wielen…

Op 24 september 2022 hebben hoog in de lucht de vleugels zich van de romp gescheiden. Bevestiging afgebroken. Het toestel was niet meer te redden en is verloren gegaan…

70. (34 in gebruik). Kyosho Calmato SP EP 1400 oranje met neuswiel. Spanwijdte 140 cm. Vliegt op 3S, 4000 mAh. Vliegduur ca 8 minuten. Geleverd door vriend Roland van Gogh Air service. 

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 12 Totale vliegtijd: 1 uur, 37 minuten , 15 seconden. Laatste vlucht op: 17-5-2022.

Dit toestel vliegt lekker. Maar het is een oud model dat gevoelig is voor overtrekken, net als de uitvoering met een staartwiel (zie nummer 30). Snel en hoog vliegen is dus het devies. Dit model is later in verbeterde versie uitgebracht (zie nummer 3). Daarmee is de overgevoeligheid voor overtrekken uit de wereld. Op 17 mei na een looping een overterk en een fatale crash. Ik was er al bang voor…

76. Cloudsfly. Spanwijdte 127 cm, lengte 87 cm. Vliegt op 3S. Vliegtijd circa 16 minuten. Gekocht op 22 april 2022, weinig gebruikt. Voor de doorverkoop aan een beginnende cursist. Dat gebeurde al op 24 april.

75. P-51D Mustang 2. Spanwijdte 89 cm, lengte 76 cm. Vliegt op 3S. Vliegtijd circa 8 minuten.75. P-51D Mustang 2. Spanwijdte 89 cm, lengte 76 cm. Vliegt op 3S. Vliegtijd circa 8 minuten.

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 1. Totale vliegtijd: 0 uur, 2 minuten, 20 seconden. Laatste (tevens eerste) vlucht op: 23-02-2022.

Gekregen van vriend Hidde op 22-2-22. Toestel gereed gemaakt en op 23 februari ingevlogen. Het ding was niet te vliegen, constant in de overtrek en snelle snaps op ailerons. Zelfs met 70% expo… Na 2 minuten en 20 seconden crashte het toestel. Bijna geen schade. Toch denk ik niet dat ik hem weer klaar maak. Want aan vliegen met dit ding belaaf je geen plezier. Typisch geval van: “Gelukkig hebben we de foto’s nog”… Toestel is te koop als opknappertje…

58. HK Trainstar (meer dan 500 vluchten). Motortrainer met staartwiel en flaps. Gekregen op 9 oktober 2018 van Ted, een cursist. Spanwijdte 136 cm, vliegaccu 3S 2200 MAh. Vliegtijd ca. 10 minuten.

Stand tot nu toe, totaal aantal vluchten: 504, totale vliegtijd: 86 uur, 40 minuut en 15 seconden. Laatste vlucht op 24-4-2022.

Sterke punten: 1. goedkoop, 2. vliegt redelijk eenvoudig, 3. relatief lange vluchtduur.

Zwakke punten: 1. de regelaar doet raar en is te licht. In dit exemplaar is een aparte BEC gemonteerd dat het probleem oplost, 2. het zwaartepunt luistert zeer nauw. Als het toestel niet iets met de neus naar beneden wordt gebalanceerd, vliegt het voor geen meter, 3. het toestel is heel gevoelig op de vliegrichting, zeker bij lagere snelheden c.q. de naderingssnelheid. Daardoor is landen op een smalle strip bijna onmogelijk, 4. het toestel is heel gevoelig voor turbulentie en ‘zwabbert’ vaak door de lucht. Daardoor is het minder geschikt voor instructie, of juist wél (je moet constant corrigeren, dus leer je dat goed). De punten 2 t/m 4 zijn sterk verbeterd nadat ik ca. 50 gram lood met tape in de motorkap heb geplakt…

Op 7 januari 2022 had ik bij de vierde vlucht een ‘tailfailure’. De complete staart was losgebroken en hing erbij. Eerst maakte het ding een snaprol. Nog een wonder dat ik hem redelijk veilig kom landen…

Toestel is doorverkocht op 24 april 2022, mét een nieuwe motor…

48. FMS Tempest V2. Spanwijdte 75 cm, lengte 62 cm. Vliegaccu: 2S, 1300 mAh, vliegtijd circa 10 minuten. Nieuw gekocht op 5 april 2017 bij Schweighofer op de beurs Intermodellbau in Dortmund, voor 69,00 euro, exclusief ontvanger.

Stand op datum bijwerken pagina: Totaal aantal vluchten: 32, totale vliegtijd: 3 uur, 55 minuten en 15 seconden. Laatste vlucht op 4-6-2021 (een na laatste vlucht op 6-7-2018!).

Een zeer compleet pakket! Op de ontvanger en accu na zit alles er bij, zelfs lijm, schroevendraaier en inbussleutel. Gemakkelijk op te bouwen met behulp van de duidelijke beschrijving. Alles staat op foto’s in de manual.

De eerste vluchten:

Ik ging op 7 april 2017 testvliegen bij windkracht 3 á 4 en veel turbulentie… Alle roeren waren precies goed afgesteld. Het toestel loopt heel mooi, maar de start lijkt wel in ‘slow motion’ te gaan. Ik vermoed dat er iets te weinig vermogen is. Het vliegt wel goed, maar een overtrek is nooit ver weg. Dat gebeurde dan ook bij de derde vlucht: overtrek, out of control en crash! De schade viel nog mee: gebroken prop en romp…

Het toestel was zéér wispelturig! Ik had 20% Expo ingesteld, maar dat is bij lange na niet genoeg. Bij het rollen gaat het vliegtuig snel ver door, vooral naar links. Volgende keer begin ik met 30% Expo…

De romp was zo gelijmd, maar een prop bleek niet meer leverbaar. Dan maar een tweeblads 8×6 gemonteerd en op 8 april konden de testvluchten bij heel rustig weer verder gaan. De start vanaf de grond mislukte twee keer, dus besloot ik de hoofdwielen er af te halen en een handstart te proberen. Wonderwel lukte dat goed! Het vliegtuig vloog nu heel goed en stabiel, met 30% Expo (later werd dat 40%). En doordat de motor door de crash een beetje los zat, maakte het vliegtuig ook nog eens een heel mooi ‘Warbird’ geluid. Dat was genieten, mooi op schaal… Na bij beide vluchten bijna 9 minuten vliegen had ik nog 31% in de accu’s en niets was te warm geworden. Een goede combinatie dus…

Op 9 april 2017 zat de motor weer vast en heb ik alle 2S accu’s vanaf 800 MAh die ik bezit met lood op het juiste gewicht gemaakt. En er weer vier goede vluchten mee gemaakt!

4-6-2021: weer een drieblads prop gemonteerd. Maar veel te weinig vermogen. Niet mee te vliegen, jammer…

Ervaringsniveau: alleen geschikt voor ervaren vliegers! En dan ook nog alleen vliegen met rustig weer met zo min mogelijk turbulentie en 40% Expo. Een zeer wispelturig model!

Sterke punten: 1. goedkoop, 2. mooi vliegbeeld.

Zwakke punten: 1. Zéér wispelturig! 2. snelheid houden van groot belang i.v.m. overtrek, 3. onstabiel, dus heel moeilijk te vliegen.

29. (14 in gebruik). Robbe Air Beaver (2e exemplaar) landuitvoering ⊕⊕⊕ (meer dan 1200 vluchten!). Spanwijdte 152 cm, lengte 96 cm. Vliegaccu: 3S, 2200 mAh, 2400mAh en 2500 mAh, vliegtijd circa 9 minuten. Eind november 2021 na talloze repatraties ontmanteld…

21-11-28-03

25-11-2021 weg gevlogen, 28-11-2021 teruggevonden en ontmanteld…

Stand tot nu toe: totaal aantal vluchten: 1336 Totale vliegtijd: 211 uur, 19 minuten, 5 seconden. Laatste vlucht op 25-11-2021.

Op 16 mei 2021 heb ik met dit toestel mijn 16.000ste modelvlucht gemaakt. En op 25 mei de 200ste vlucht van de maand…

Op 17 juni 2021 om tien over acht ’s avonds is het vliegtuig uit zicht verdwenen en weg gevlogen. Na een dag kreeg ik een telefoontje dat hij was gevonden. Dankzij mijn telefoonnummer op de zijkant! Zwaar beschadigd, maar op 7 augustus was hij weer gerepareerd en vloog hij weer perfect…

En op 25 november 2021 is dit vliegtuig alwéér weggevlogen. Ik zag waar het ongeveer neerkwam, aan de overkant van een vaart. Dus wij er in het donker met de kajak naartoe. Maar ik heb het niet kunnen vinden… De volgende dag bij daglicht ook niet… Op 28 november vond ik hem terug! En wel aan onze kant van de vaart. Ik had er zó heen kunnen lopen…

Eind juli 2014 tweedehands gekocht van een particulier in Enschede. Uitgerust als landvliegtuig. Eerste vlucht op 4 augustus tijdens het nationaal Modelvliegkamp in Oss. Een goed vliegtuig dat ietwat fel reageert op richtingsroer. Daarbij kan het gemakkelijk in een spin raken. Uitkijken dus… Door de origineel gemonteerde uitstekende en zeer complete verlichting is nachtvliegen tot diep in de schemering er ook goed mee mogelijk. Voor nachtvliegen in totale duisternis is de verlichting een beetje onvoldoende…

Op 14 april 2016 raakte het toestel bij de start vanaf een smal betonpad een graspol langs de rand. Daarbij brak het linker hoogteroer af. Ik verwijderde dat en het toestel bleek nog steeds goed te vliegen, al mets ik wel maximaal up trimmen… Tijdens de tweede vlucht wilde ik een Low pass maken met de wind in de rug (hoogst grondsnelheid), en toen kreeg ik hem niet op tijd uit de duikvlucht. Gevolg: een harde crash, waarbij het toestel opveerde en aan de andere kant van een sloot tot rust kwam! Dom hoor…

De schade leek mee te vallen. Alle elektronica deed het nog en de prop was nog heel. En ook de motoras was niet krom… Maar bij demonteren bleek het motorschot ernstig beschadigd. Aangezien ik twee van die Beavers heb én twee gekregen wrakken voor de onderdelen, besloot ik een ‘nieuwe’ romp te gebruiken. Ik heb maar meteen de bij die romp behorende vleugels en staart gemonteerd, want dat zag er allemaal veel nieuwer uit. Dus op 16 april kon ik een heel nieuw airframe met de oude elektronica testvliegen. Hij vloog veel beter dan de vorige, die een beetje krom was en naar links week…

Op 17 november 2016 vloog ik bij harde wind met veel uitschieters. Ineens zag ik dat de vleugels omhoog bewogen! Snel een voorzorgslanding gemaakt en toen bleek dat de rechter vleugelsteun los was gekomen uit de vleugel…

Over harde wind gesproken: met dit toestel heb ik op 1 juli 2018 gevlogen met wind van 30 tot 50,4 kilometer per uur! En dat ging ook nog…

Op 5 november 2019 had ik ineens geen controle meer. ‘Total electrical failure’! Het toestel ging in glijvlucht een rondje draaiend naar de grond. Lichte schade. Oorzaak: het soldeer van de accustekker had losgelaten…

Ervaringsniveau: geschikt voor gemiddeld ervaren piloten.

Sterke punten: 1. mooi model, 2. vliegt heel mooi, 3. zuinig met stroom.

Zwakke punten: 1. reageert fel op richtingsroer, 2. daardoor gevoelig voor overtrek.

47.

E-Flite UMX Micro A-10 Tankbuster ⊕. Spanwijdte 56,2 cm, lengte 51,6 cm. Vliegaccu: 2S, 800 mAh. Ik gebruik ook 2S, 850 mAh. Vliegtijd 800 mAh circa 6 minuten. Nieuw gekocht op 10 december 2016 bij Hangar Modelbouw in Kampen voor 179,95 euro.

Stand op datum bijwerken pagina: Totaal aantal vluchten: 108, totale vliegtijd: 13 uur, 55 minuten en 50 seconden. Laatste vlucht op 24-6-2020.

Het model zou pas na half december 2016 leverbaar zijn, maar toch maar alvast besteld. En tot mijn verrassing (én die van Peter van Hangar Modelbouw in Kampen) was hij al op vrijdag 9 december bij de winkel binnen. Dus zaterdag 10 december snel een clublid les gegeven (het was mistig, we waren de kist een keer bijna kwijt en dus vroeg stoppen) en toen naar Kampen gesneld om het nieuwste speeltje op te halen, tegelijk met de UMX B-25…

Een prachtig gedetailleerd model, dat ook nog eens goed vliegt. Dat mág ook wel, voor die prijs… Eerste vlucht op 11 december: een nette start vanaf de grond en 5 minuut 15 seconden goed gevlogen. Bij ruim windkracht 3! Ik hoefde nauwelijks te trimmen…

Helaas gebeurde bij de tweede vlucht wat je nooit wil en ook op een ongelukkig moment: net na de start in een klimmende bocht naar Downwind. Daar aangekomen vloog ik dus met ruim windkracht 3 á 4 en op tien meter hoogte. Toen vielen beide motoren uit! Waarschijnlijk ten gevolge van een slechte accu (oud beestje, waarvan ik eigenlijk al wist dat hij slechter werd). Ik kon het toestel niet meer in de wind draaien en moest ook nog een sloot ontwijken. Het werd een harde smak en ‘lichte schade’ aan de romp (in tweeën gebroken), die ’s avonds meteen is gerepareerd…

Op 12 december opnieuw proberen. Het toestel gestart met een grondstart op de wielen. Het vloog wederom perfect! Loopings, rolls en op de kop vliegen geen probleem.

Bij de volgende vlucht wilde ik een handstart maken. Wielen er af en geheel volgens de gebruiksaanwijzing gehandeld… Maar het vliegtuig was bij slechts windkracht 1 en op de conventionele manier NIET uit de hand te starten! Omdat de motoren hoog zitten duikt het vliegtuig de grond in (Er is een geode handstartmethode, zie onder.). Bij de derde poging liep het wederom schade aan de romp op. De (lange) romp blijkt vervaardigd uit VEEL te zwak schuim van op plaatsen minder dan drie millimeter dik. Dat moet beter… Ik ga meteen de 5 minuten epoxy weer pakken en de romp ook versterken. Ook een nieuwe romp bestellen. En de importeur aanraden het toestel te modificeren en versterken. Want het moet allemaal toch wel tegen een ‘klein stootje’ kunnen, voor dat geld (!)…

Bij de aanloop voor de start van de eerste vlucht op 14 december had ik weer een andere tegenslag: van het neuswiel was het ‘dopje’ dat het wiel dat het wiel op zijn plaats houdt verdwenen… Gelukkig kon ik kannibaliseren van de B-25, anders had ik wéér niet met de A-10 kunnen vliegen… Bij de tweede vlucht verloor ik tijdens de landing beide dopjes van het rechter hoofdwiel, zoiets verzin je toch niet? Weer kannibaliseren en zo kon ik ook de derde vlucht met dit mooie vliegtuig maken: na zeven minuten plezier maakte ik een perfecte landing op de harde baan… Vanavond de dopjes allemaal met lijm borgen…

Op 19 december brak na afloop van de tiende vlucht met dit toestel tijdens de landing de linker wielpoot af. Nieuw onderstel besteld en op 31 december gebeurde het me weer. En ditmaal bij een heel zachte landing in hoog gras…

Overigens, het mooie bestuurbare neuswiel heeft ook een zwak punt. Als je tijdens het rijden op de grond wil sturen (het vliegtuig reageert daar fel op), klapt de poot zo ongeveer ‘dubbel’. Geen gezicht… Gelukkig gebeurt dat niet tijdens de aanloop voor de take-off. Ik ga proberen dit euvel op te lossen door 60% expo op het richtingsroer in te stellen…

Uiteindelijk heb ik van Horizon Hobby een filmpje toegestuurd gekregen over hoe je een handstart moet maken: vliegtuig van boven vast houden (net voor de motoren) en met een pendelworp omhoog gooien. Na enig oefenen en vol elevator up trimmen gaat dit perfect.

Favoriete instellingen: Dual rate 100% op aileron, elevator en rudder, Expo 20% op aileron en elevator, 60% op rudder.

Sterke punten:

  1. Start goed vanaf de grond.
  2. Vliegt zéér goed, voor een ervaren vlieger makkelijk handelbaar.
  3. Goede Stall (overtrek) eigenschappen.
  4. Met verstevigde romp is het een goed vliegtuig voor het geld.

Zwakke punten:

  1. Normale handstart bijna onmogelijk, zeker als je alleen bent en er staat (bijna) geen wind. Aangepaste handstart (vliegtuig van boven vasthouden en omhoog pendelen) gaat goed.
  2. De originele romp is véél te zwak, vooral het gedeelte voor de vleugel. Deze moet eigenlijk vóór de eerste vlucht sterker worden gemaakt. Let wel, we hebben het hier over een ‘high performance jet’, die relatief snel vliegt. Dus komen er extra grote krachten vrij bij een impact, door de hoge V²…
  3. De poot van het neuswiel klapt tijdens het taxiën vaak dubbel. Misschien te dun verenstaal…
  4. Twee keer in korte tijd een gebroken hoofdwielpoot gehad.
  5. Door grotere kans op storingen en vermogensverlies vlieg ik geen micro’s als de temperatuur onder de 10 graden is…

Ervaringsniveau: gewone handstart bijna onmogelijk (motoren bovenop en achteraan, daarom geen effectieve roeren). Na oefenen op aangepaste handstart (bovenaan vasthouden en met een pendelworp omhoog gooien) vliegt het toestel gemakkelijk. maar door de relatief hoge vliegsnelheid is dit model geschikt voor ervaren vliegers.

Op 26 juli 2017 was ik op Ameland voor een demo. De A-10 maakte uit zich zelf een ongeplande buitenwaartse looping. Daarbij raakte hij nét de grond en de schade was groot. Onbetrouwbare elektronica: dan maar eens uitkijken naar een tweede exemplaar… 

Begin oktober tijdens een week slecht weer deze A-10 toch maar weer gerepareerd. Het monteren van de nieuwe romp die ik al maanden had liggen, was wel een klusje… Maar het toestel vliegt weer als vanouds. Ik denk dat de ongeplande buitenwaartse looping kwam doordat de aansturing het hoogteroer klem kwam te zitten tegen een beschadigd rompdeel…

65. Robbe Charter NXG . Spanwijdte 146 cm, lengte 122 cm. Vliegaccu: 3S, 2200 mAh, vliegtijd circa 10 minuten.

20-12-02-03

Stand tot nu toe, totaal aantal vluchten: 169. totale vliegtijd: 29 uur, 34 minuten en 50 seconden. Laatste vlucht op 10-4-2021.

Gekocht bij Hangar Kampen en per post afgeleverd op 6 februari 2020. Prijs: € 159,00 + € 8,95 verzendkosten = € 167,95. Het is precies dezelfde als de Staufenbiel We Can Fly, alleen met andere decoraties. Het was een reserve vliegtuig voor de vliegschool en is in gebruik genomen op 2 december 2020…

Al bij de tweede vlucht brak tijdens de landing de neuswielsturing af. En dus moest de neus open. Maar hij is weer mooi gerepareerd… Op 10 april is dit toestel helaas verloren gegaan. De vleugels waren nog heel, dus die zitten nu op de volgende…

16 Yak-54 Depron. Project zelfbouw op de club DMC Dokkum.

Yak 54 PM 01

53. Nine Eagles Bell 206-4. Fixed Pitch. Rotordiameter 32,8 cm. Vliegaccu 1S, 500 mAh, vliegtijd circa 5-7 minuten. Gekocht op 2 december 2017 bij RC-Wings in Klarenbeek voor slechts € 39,95. Ik zag deze aanbieding bij mijn eerste bezoek. Wat me opviel, was dat de zender binnen twee minuten is over te schakelen van Mode 2 naar Mode 1. Het toestel vloog zó goed, dat ik er nog dezelfde middag drie bij kocht voor mijn modelvliegschool. Twee van de vier zijn inmiddels van eigenaar verwisseld, zodat ik er nu nog twee bezit. Een ideaal model om mee te leren vliegen…

18-01-06-28 kw

Sterke punten: 1. heel goedkoop, 2. heel geschikt voor indoor vliegen, dan kan hij alles. 3. veel waar voor je geld, 4. heel geschikt voor de eerste stappen op weg naar het vliegen met heli’s. Met name het ”schuiven’ (toestel licht op de skids brengen en dan in contact met de grond verplaatsen) gaat hiermee heel goed.

Zwakke punten: 1. dit toestel is NIET geschikt voor buiten vliegen, tenzij het ABSOLUUT windstil is. Al bij een klein beetje wind is het toestel niet meer boven één plaats te houden, het waait met de wind mee. 2. het landingsgestel breekt veel te snel. Dit is wel eenvoudig te verstevigen… 3. de accu kán per ongeluk verkeerd om worden aangesloten zonder dat je dat op tijd merkt… 4. de accu levert al na een minuutje te weinig stroom om hoog te hoveren. Voorwaarts vliegend kan hoogte winnen nog wel, doordat het rotorsysteem effectiever wordt bij voorwaartse vlucht.

47. Staufenbiel We Can Fly (2e exemplaar) ⊕⊕. Spanwijdte 146 cm, lengte 122 cm. Vliegaccu: 3S, 2200 mAh, vliegtijd circa 9 minuten.

Nieuw gekocht op 16 maart 2017 bij Hangar Modelbouw in Kampen, voor 129,00 euro. Dit is het derde vliegtuig van EMVO PHOENIX (de tweede We Can Fly), dat in de doos is gebleven tot de eerste We Can Fly én de Sensei FS verloren zijn gegaan. Inmiddels heb ik alweer een volgende reserve aangeschaft: de Robbe Charter NXG (vliegtuig nummer 60), precies hetzelfde airframe als de We Can Fly…

Stand op datum bijwerken pagina: Totaal aantal vluchten: 774, totale vliegtijd: 127 uur, 35 minuten en 25 seconden. Laatste vlucht op 1-12-2020. Daarbij fataal gecrasht…

Omdat ik tussendoor ook een Sensei FS had (het zelfde airframe), heeft het maar liefst meer dan twee jaar geduurd voordat dit toestel in de vaart kwam. Op 1 augustus 2019 was het zo ver…

Dit is en blijft de beste trainer ooit, in mijn ogen… En hij is ook heel geschikt als platform voor video luchtopnamen met mijn Mobius HD camera…

Yak-54.

45. (27 in gebruik). E-Flite UMX Micro B-25. Spanwijdte 55 cm, lengte 43,6 cm. Vliegaccu: 1S, 300 mAh. Ik gebruik ook 1S, 250 mAh. Vliegtijd 300 mAh circa 5,5 minuten. Nieuw gekocht op 10 december 2016 bij Hangar Modelbouw in Kampen voor 139,95 euro.

11-12-16-02

Een mooi model dat een ode brengt aan de bombardementsvlucht van Jimmy Doolittle en zijn mannen in april 1942 op Tokyo. Je kunt met bijgeleverde decals alle vliegtuigen van die raid maken. Het juiste zwaartepunt vaststellen was een heftig klusje. Moeilijk prutsen met de positie van de accu. Uiteindelijk moest er een klein reepje lood achterop de staart. Eerste vlucht op 11 december: start vanaf de grond met beetje teveel wind. Ik moest vol elevator down trimmen en dat was nog niet genoeg. Verder vloog het toestel perfect! Thuis de mechanische trim aangepast.

Op 12 december vier vluchten gemaakt. De trim is nu goed en het toestel vliegt zéér mooi en makkelijk! Ook handstarts geven geen problemen. Wel opletten dat goed snelheid wordt gehouden om overtrek te voorkomen… Ook met 1S, 250 mAh lipo is vijf minuten vliegtijd haalbaar. Bij gebruik van deze lipo moet het reepje lood van de staart af.

In 2017 deden zich al storingen voor: de motoren vielen vaak uit. Op 27 april 2018 wat ik wat dat was. De aansluiting van de accu is niet goed. Ik moet dus een nieuwe stekker solderen…

Favoriete instellingen: Dual rate 100% op aileron, elevator en rudder, Expo 20% op aileron en elevator, 0% op rudder.

Sterke punten:

  1. Start goed vanaf de grond én vanuit de hand.
  2. Vliegt zéér goed, voor een middelmatig ervaren vlieger makkelijk handelbaar.
  3. Veel waar voor het geld.

Zwakke punten:

  1. Eigenlijk geen, behalve dat het een beetje ‘hannesen’ is met de positie van de accu.
  2. Door grotere kans op storingen en vermogensverlies vlieg ik geen micro’s als de temperatuur onder de 10 graden is…

Ervaringsniveau: geschikt voor gemiddeld ervaren piloten.

Stand op datum bijwerken pagina: Totaal aantal vluchten: 91, totale vliegtijd: 10 uur, 34 minuten en 10 seconden. Laatste vlucht op 5-8-2018.

8. Parkzone Micro Spitfire 2.

42. Parkzone Micro B-17.

B-17G 09

10. Parkzone Micro Mosquito. Toen ik op 13 december 2012 de bestelde Carbon Cub SS in Kampen ophaalde, stond daar ook een Mosquito. Die nam ik voor 139,95 euro dan ook maar meteen mee! Leuk om een tweemotorig toestel te hebben, al is ie klein! Het toestel wordt door mij alleen buiten gebruikt. Er zit geen stabilisatie op, maar het is tot windkracht 3 goed te vliegen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Op 29 juli 2014 heb ik voor 52,95 euro een nieuwe ontvanger/regelaar moeten kopen, waarna het vliegtuig weer goed vliegt. Het is nog steeds in gebruik.

Ervaringsniveau: geschikt voor gemiddeld ervaren piloten.

Sterke punten: 1. vliegt mooi, 2. vliegt gemakkelijk.

Zwakke punten: 1. geen stabilisatie, 2. alleen DSM2, dus hij kan niet op een DX8 G2.

Door grotere kans op storingen en vermogensverlies vlieg ik geen micro’s als de temperatuur onder de 10 graden is…

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 136, totale vliegtijd: 14 uur, 48 minuten, 42 seconden.

58. Flyzone Sensei FS ⊕. Spanwijdte 147,5 cm, lengte 122 cm. Vliegaccu: 3S, 2200 mAh, vliegtijd circa 9 minuten. Zelfde airframe als de We Can Fly. Gekocht in november 2018 bij Jung Modellbau voor 148,90, als vervanger voor de ‘versleten’ We Can Fly van de school (694 vluchten). In gebruik genomen op 11 december 2018.

Stand tot nu toe, totaal aantal vluchten: 103, totale vliegtijd: 16 uur, 33 minuten en 5 seconden. Laatste vlucht op 31-7-2019.

18-12-10-01

Het is precies hetzelfde airframe als de Hype You Can Fly, de Staufenbiel We Can Fly en de Robbe Charter NXG…

44. Staufenbiel We Can Fly (1e exemplaar)  (meer dan 600 vluchten). Spanwijdte 146 cm, lengte 122 cm. Vliegaccu: 3S, 2200 mAh, vliegtijd circa 9 minuten. Nieuw gekocht op 14 juli 2016 bij Hangar Modelbouw in Kampen, voor 129,00 euro.

Stand totaal: Totaal aantal vluchten 694 totale vliegtijd: 106 uur, 27 minuten en 40 seconden. Laatste vlucht gemaakt op 3-6-2019.

Dit is een ‘kloon’ van de bekende Hype U Can Fly. Alle onderdelen van Hype schijnen er zelfs op te passen. Precies hetzelfde dus, alleen de prijs is (fors) anders, en wel lager…

Al meer dan een halfjaar wilde ik de bekende U Can Fly hebben voor mijn modelvliegschool EMVO PHOENIX. Een robuust toestel dat stabiel vliegt en vriendelijk reageert. Ik had al een tweedehands op het oog (zo goed als nieuw exemplaar van een oud-cursist), maar die ging naar een andere cursist. Zelf had ik de Super Cub LP voor de school aangeschaft, dus iedereen blij…

Tot ik op 14 juli bij mijn stamwinkel kwam… Daar stond deze, voor een prikkie! Ik was nog goedkoper uit, dan wanneer ik die tweedehandse had gekocht…

Het vliegtuig is nog op dezelfde dag gemonteerd en ingevlogen. Goede en gemoedelijke vliegeigenschappen en vriendelijke overtrek. Ook de looping en rol zijn een eitje. De kist zweeft bij de nadering en landing wel lang door, dus opletten met de planning van de landingsplaats. Tijdens de tweede vlucht heeft het toestel alle oefeningen voor het brevet soepel gevlogen, inclusief de tolvlucht. Dat gaat hij nog heel vaak herhalen…

We hebben nu voor de vliegschool vier toestellen, waarmee de cursisten gratis kunnen lessen.

Ervaringsniveau: geschikt voor onervaren piloten. Een uitstekende beginnerskist, die ‘als warme broodjes’ over de toonbank blijkt te gaan…

17-02-18-55

Gekocht, gemonteerd en ingevlogen op 14 juli 2016, perfect…

8 oktober 2016 (foto Dick Hartenberg)…

Met dit toestel heb ik op 1 februari 2017 mijn 7000ste modelvlucht gemaakt…

Op 14 oktober 2017 maakte ik een zeldzame stuurfout en het toestel kwam hard met de aarde in aanraking, ik kwam net een metertje hoogte te kort. Gelukkig had ik de vleugels al horizontaal en ook de prop raakte de grond niet. Maar de schade was er wel: hoofdwielen er onderuit, neuswiel krom en servo kapot. De romp was doormidden gebroken… Maar de volgende dag was hij alweer klaar en kon ik er weer gewoon instructie mee geven…

Op 26 juli 2018 stond ik op Ameland op de Culturele Ambachtelijke dag. Daar gaf ik ook gratis proeflessen. Een snotblaag van een jaar of elf vond het nodig om onnodig laag te blijven stunten. Terwijl ik bezig was om hem daarvan te weerhouden, draaide hij de kist op 10 meter hoog op de kop en trok hem de grond in: zware crash. Het was zijn 385ste vlucht… Het toestel leek Total Loss, maar ik ben hem toch gaan oplappen. Veel puzzelwerk aan de romp vooral, en veel epoxylijm, keer op keer… Na een week was ik klaar. Bij het monteren zat alles tegen wat maar tegen kon zitten: toch nog de neuswiel servo kapot, een andere paste net niet (dus vijlen), de prop meenemer was krom en de motor draaide de verkeerde kant op (twee motordraden verwisselen)! Uiteindelijk was hij op 4 augustus weer klaar en kon ik hem invliegen: voor een vliegtuig met een ‘kromme’ romp vliegt hij weer verbazend goed…  En hij ziet er weer redelijk uit ook! Ik moest er wel veel aan afstellen voor hij weer rechtuit vloog! En zo heb ik toch de 400 vluchten met dit ding kunnen halen! Dat gebeurde op 22 augustus 2018. Inmiddels heb ik er alweer meer dan 100 vluchten mee gemaakt en het totaal is de de 500 voorbij…

Hij vliegt weer goed en ziet er ook weer redelijk uit…

Nu dit exemplaar meer dan 500 vluchten heeft gemaakt, wordt het ‘afgedankt’ en vervangen door een al aanwezige opvolger. Maar eigenlijk wordt het apart gezet om nog een paar keer een leerling de gelegenheid te geven om er starts en landingen mee te oefenen, iets wat we normaal nooit doen vanwege de vele schades hiermee in het verleden. Maar met zo’n ‘afgeschreven’ vliegtuig kan dat mooi…

Na 694 vluchten en drie jaar trouwe dienst was het beestje op… Op 5 juni 2019 is hij uit de vloot gehaald een voor de onderdelen gedemonteerd…

Sterke punten: 1. zeer stabiel voor een vliegtuig zonder gyros, 2. goedkoop, 3. gemakkelijk te vliegen. 4. de ideale leskist!

Zwakke punten: 1. zweeft heel lang uit, zodat landen lastig is, 2. bij landen op neuswiel beschadigt de servo (zoals bij alle neuswiel kisten), 3. Soms lange tijd niet leverbaar.

56. BMI Carat 2000 (1). Niet meer in gebruik. Toestel is verloren gegaan bij de 4e vlucht en vervangen door exemplaar nummer (2). 

18-09-12-04

52. Nine Eagles Bell 206-2. Totaal aantal vluchten: 50, totale vliegtijd: 4 uur, 7 minuten en 25 seconden. Laatste vlucht op 22-07-2018.

41. Blade Nano CPS. Rotordiameter 20,5 cm. Vliegaccu: 1S, 150 mAh, vliegtijd circa 4 minuten. Gekocht op 20 april 2016 op de beurs Intermodellbau in Dortmund voor E 99,95.

Blade Nano CPS 27-04-16 03

Een waardig opvolger van de Nano CPX, die een beetje ‘versleten’ was… Deze heeft net als de Micro Apache een paniekknop, die ik overigens nooit gebruik.

Ervaringsniveau: geschikt voor beginners en ervaren piloten.

Het toestel heeft zó veel storingen (bindt vaak niet op een volle accu), dat ik hem op 1 maart 2018 na 75 vluchten uit de vaart heb gehaald.

Eindstand: Totaal aantal vluchten: 75, totale vliegtijd: 5 uur, 28 minuten en 30 seconden. Laatste vlucht op 1-03-2018.

50. Nine Eagles Bell 206-1. Totaal aantal vluchten heli (H1, rood): 35, totale vliegtijd: 3 uur, 11 minuten en 10 seconden. Laatste vlucht op 26-1-2018. Heli niet meer in gebruik.

18-01-06-68 dh

40. Twister Bell 47 Medevac. Rotordiameter: 34 cm, lengte 36,5 cm. Vliegaccu: 2S, 800 mAh, vliegtijd circa 8 minuten. Gekregen op 8 april 2016 van een goede vriend.

Bell 47 10-4-16 09

Per 10 maart 2017 niet meer in gebruik: de motor doet raar bij gas dicht. Weg gegeven in november 2018… 

Omgebouwd naar Mode 1 voor een hoop (oefen-) plezier…

Een vriend hield grote schoonmaak en opruiming. Of ik nog een paar helikopters wilde hebben, anders gingen ze in de kliko… Ik kreeg er drie, allemaal in de originele doos met boekje en alle toebehoren (!). Twee gaf ik er meteen weer weg aan andere vrienden. Maar deze wilde ik wel proberen! Het is weliswaar een ‘coax’ heli, met twee (hoofd-) rotoren boven elkaar, maar hij kan alle functies: rollen, stampen en gieren. Een mooi ding om mijn vaardigheden en kunsten verder mee aan te scherpen dus. Er was alleen een probleempje: de bijgeleverde 35 mHz (!) zender was mode 2 en ik vlieg mode 1… Eerst heb ik gecontroleerd of de heli werkt en of alle functies het correct doen. Dat was het geval. Toen heb ik de zender opengemaakt en het lange staren begon… Uiteindelijk had ik het voor elkaar: de zender staat nu in mode 1 en alles functioneert goed. Wie weet kan ik nog veel plezier van dit ‘krijgertje’ hebben…

Het toestel heeft jaren bij mijn vriend in de vensterbank gestaan, en dat is te merken! Door de invloed van de zon is al het plastic heel broos geworden. Voorzichtig mee omgaan en vaak met de lijmpot aan de gang. Ook is de bijgeleverde lipo aan zijn eind (veroorzaakte waarschijnlijk de dubbele motorstoring bij de A-10 op 11 december 2016). Ik heb een nieuwe 2S 800 mAh gekocht en sinds 14 december gebruik ik ook de twee 2S 850 mAh lipo’s, die ik al had. Deze hebben hetzelfde gewicht als de 800 mAh (50 gr.). Afgelopen zomer is gebleken, dat je met dit ding niet snel kunt manoeuvreren. Het gebeurde me meerdere malen dat de rotoren elkaar raakten, waardoor de heli van grote hoogte neerstortte. Dus om geen onderdelen kwijt te raken (niet meer leverbaar) vlieg ik er nu alleen laag en dichtbij mee, bij voorkeur in de sporthal.

Het toestel is eigenlijk min of meer ‘op’. Geen geld meer insteken… Op 10 maart 2017 ging het gek doen: de motor loopt schokkerig bij gas dicht. Meteen buiten gebruik gesteld en niet meer te gebruiken…

Sterke punten: 1. vliegt heel gemakkelijk. goede kist om mee te oefenen.

Zwakke punten: 1. oud model met 35 MHz, 2. het is een coax heli.

Stand op datum bijwerken pagina: Totaal aantal vluchten: 38, totale vliegtijd: 4 uur, 48 minuten en 40 seconden. Laatste vlucht op: 10-03-2017.

34. E-Flite UMX B-17G Flying Fortress Intermediate Ultra Micro. Spanwijdte 66 cm, lengte 46.5 cm. Vliegaccu 1S 250 mAh, vliegtijd circa 8 minuten. 

2016-07-20-004

Besteld zodra hij uitkwam en op 12 december 2014 door Gonnie in kampen opgehaald. Viermotorig, maar heel erg underpowered… Moet bij windstilte worden gevlogen, anders gaat hij achteruit… Maar áls ie vliegt, is het ook heel mooi! De originele accu was al binnen een jaar (en dus 20 vluchten) onbruikbaar: geen vermogen meer… Het vliegtuig is ook met nieuwe accu’s niet op snelheid te krijgen. Het gaat via de winkel terug naar de importeur… Toestel niet meer in bezit. Eindstand: totaal aantal vluchten: 29, totale vliegtijd: 2 uur, 8 minuten, 22 seconden.

Inmiddels heb ik een nieuwe B-17G ontvangen, maar daarvan deed een (aileron-) servo het niet. Een nieuwe servo en het probleem is nog niet opgelost. Ligt vermoedelijk in de ontvanger. Wordt vervolgd…

33. WO I Baron. Spanwijdte 97,5 cm, lengte 75 cm. Vliegaccu 2S 850 mAh, vliegtijd circa 10 minuten.

17-01-18-09

Alleen te vliegen bij windstil weer! Nieuw gekregen van vriend Gerth, zonder elektronica. Eerste vlucht op 24 oktober 2014. Het vliegtuig is zeer moeilijk te vliegen, maar als het vliegt, is het een mooi gezicht! Ik heb er na diverse crashes al allerlei modificaties op aangebracht, inclusief een verlengde romp. Blijft moeilijk vliegbaar, maar met nul wind gaat het wel, soms…

Eigenlijk een ‘draak’ van een vliegtuig, waar ik een haat-liefde verhouding mee heb/had.

In januari 2017 wilde ik dit vliegtuig afdanken omdat ik er al anderhalf jaar niet mee had gevlogen. Toch heb ik er nog één dag mee gevlogen, en dat was op 16 januari 2017, een windstille dag. En toen had ik ineens door hoe ik het moet besturen. Rustig een input geven en dan meteen tegensturen. En maximaal 10 tot 15 graden helling met de vleugels. Dan heb je nog ‘speling’ tot 20 graden. Want als je eenmaal teveel helling hebt, krijg je dat er bijna niet meer uit (alleen door ‘spelen’ met het gas, zonder garantie…). Meteen twee keer het vliegduur record gebroken, van 6 minuten via 10 minuten 15 sec. naar 12 minuten en 20 seconden. En op 17 januari weer via 12 minuten 55 seconden naar 13 minuten 40 seconden nu. Ik had de slag te pakken!

Het toestel mag blijven en ik ben er ineens heel enthousiast over. Tien vluchten in twee dagen tijd! Maar op 18 januari ging het toch weer mis: schade!

Ervaringsniveau: geschikt voor zeer ervaren piloten. Alleen te vliegen door heel ervaren piloten!

Sterke punten: 1. vliegt leuk, 2. een hebbeding!

Zwakke punten: 1. bochten vliegen blijkt zeer moeilijk, 3. kan geen wind hebben.

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 23, totale vliegtijd: 2 uur, 09 minuten, 45 seconden. Laatste vlucht op 18-1-2017.

27. Blade 130X. Rotordiameter 32,5 cm. Vliegaccu: 2S 300 mAh, vliegtijd circa 4,5 minuten.

Op 1 juli 2014 in Alkmaar gekocht van een particulier. Bij de demo vloog de heli goed, maar ik heb er geen geluk mee. Zacht uitgedrukt! Tussen de goede vluchten door volgen de malfuncties elkaar in snel tempo op. Aan onderdelen misschien wel twee keer de prijs van een nieuwe 130X uitgegeven. Denk er hard over om dit exemplaar af te danken…

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten bij mij: 91, totale vliegtijd bij mij: 6 uur, 3 minuten, 54 seconden. Model niet meer in bezit. Aan een vriend gegeven, die hem zo maar weer aan de praat kreeg door het moederboard te her programmeren. Pech voor mij dus!

25. Heks. Spanwijdte (hoed=vleugel) 49 cm, lengte 105 cm. Vliegaccu: 2S, 850 mAh, vliegtijd circa 4 minuten. Op de beurs Intermodellbou in Dortmund had ik hem al eens zien vliegen.

Heks 02

Leuk voor de kleinkinderen, dacht ik… Toen stond er een tweedehands (maar nog nooit gevlogen) bij Hangar Kampen, en op 19 februari 2014 heb ik hem samen met Gonnie gekocht voor 15 euro exclusief elektronica. Eerste testvlucht op 16 april 2014, al na 1 minuut en 10 seconden viel de heks meteen in de lucht uit elkaar! De tweede en derde vlucht op 22 april verliepen goed, maar tijdens de vierde testvlucht brak de hoed (= vleugel) in de lucht in stukken, weer ‘structural damage’… Er moeten een paar Carbon versterkingen worden aangebracht! De heks is nog steeds niet klaar, maar dat komt zeker, ik ga mijn kleindochters niet teleurstellen!

Stand op datum bijwerken pagina: heks nog niet vliegklaar, totaal aantal vluchten: 4, totale vliegtijd: 9 minuten, 19 seconden.

19. Kyosho Cessna 182 Micro. Tweedehands gekocht bij Hangar kampen voor 45 euro op 22 januari 2014. Eerste vlucht op 24 januari. Een leuk ding, maar geen rolroeren en een eigenaardige zender, waarvan alle knuppels naar de nulstand terugveren. Laatste vlucht op 25 april 2014. Op 28 juni 2014 aan Coen gegeven omdat hij zijn brevet had gehaald. Geen foto beschikbaar. Aantal vluchten bij mij: 15, totale vliegtijd: 1 uur, 22 minuten. Model niet meer in bezit.

17. Blade Nano CPX . Rotordiameter 19,7 cm. Vliegaccu: 1S, 150 mAh, vliegtijd circa 4 minuten. Gekocht op 31 mei 2013 bij 4RC in Doetinchem.

Bald's heli's 21-6-15 02

Pas op 13 september 2013 heb ik er de eerste vijf vluchten mee gemaakt. Een fijn ding om mee te oefenen, zowel binnen als buiten. Kan veel hebben! In 2015 heb ik de geel/zwarte canopy en staart vervangen door de mooie blauw/zilveren…

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 193, totale vliegtijd: 13 uur, 30 minuten, 29 seconden. Laatste vlucht op 15 maart 2016. Het model is inmiddels ‘versleten’ en vervangen door de nieuwe Nano CPS, met paniekknop. Model nog wel in bezit, maar buiten gebruik. Wordt ontmanteld en de onderdelen worden voor de nieuwe Nano CPS gebruikt.

12. E-Flite UMX MiG 15 DF Micro (1). Model nog wel in bezit voor de onderdelen, maar dus buiten gebruik.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

11. Blade 120 SR heli. Rotordiameter 31,8 cm.

GE DIGITAL CAMERA

Tweedehands gekocht van vriend Joël. Eerste vlucht (bij mij) op 30 jan 2013. Ik had al eens een coaxheli gehad van Halfords. Maar dat was mode 2 en die heb ik weggegeven. Nu had ik een echte heli waarmee ik kon gaan oefenen. Wel had deze nog vaste pitch.

Met deze Blade heb ik veel in de sporthal geoefend. Tot het ding onoplosbare kuren begon te vertonen. Op 5 december 2013 haalde ik hem uit de vloot en gaf hem weg. Totaal aantal vluchten bij mij: 88, totale vliegtijd bij mij: circa 6 uur. Model niet meer in bezit.

12. E-Flite UMX MiG 15 DF Micro (1). Model nog wel in bezit voor de onderdelen, maar dus buiten gebruik.

7. Parkzone Ultra Micro Spitfire. brevet 3

6. Parkzone Ultra Micro T-28 Trojan (1e exemplaar) . Spanwijdte 42,6 cm, lengte 34,3 cm. Vliegaccu: 1S, 150 mAh, vliegtijd circa 8 minuten. Om regelmatig indoor te kunnen gaan vliegen, had ik een klein model nodig dat langzamer en gemoedelijker vliegt dan de Sukhoi 26xp. Maar ik wilde niet zo’n plat ding van Depron. Dus viel de keus op deze, gekocht op 3 oktober 2012 bij Hangar Kampen voor 119 euro.

Ik vloog er veel mee, voornamelijk in diverse sporthallen. Het ding bleek uitermate geschikt voor het oefenen in starts en landingen in de hal, uiteraard zonder wind… Al op de derde indoorvlucht had ik een mid-air, maar zonder veel schade. Op 30 november werd dat anders: mijn Trojan vloog vol in een stil in de lucht hangende multikopter die ik niet niet had gezien! De hele romp was opengereten, maar de elektronica was niet geraakt. Dus puzzelde ik de stukjes met lijm weer aan elkaar, maar het mooie was er van af. Rond de 200ste vlucht was de motor versleten. Ik zette er een nieuwe in, die ik later (na het afdanken) in de Sukhoi Su26xp zou bouwen. In het voorjaar van 2014 kocht ik een tweede nieuw exemplaar, nu voor maar 99,95. Na een proefvlucht op 1 april 2014 werd deze nieuwe Trojan opgeborgen totdat de eerste versleten zou zijn.

De laatste vlucht van deze Trojan 1 op vond plaats in het park in Duiven op 1 januari 2015, Totaal aantal vluchten: 241, totale vliegtijd: 20 uur, 57 minuten, 51 seconden. Model nog wel in bezit, maar buiten gebruik.

5. Calmato ST EP rood met staartwiel ⊕⊕. Spanwijdte 130 cm, lengte 117,5 cm. Vliegaccu: 3S 4000 mAh, vliegtijd circa 8 minuten. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dit toestel moest er komen om de romp ervan te gebruiken voor het weer opbouwen van de neuswiel Calmato (vliegtuig 3). Gekocht op 10 april 2012 bij Hangar Kampen voor 180 euro (kaal). Veel te veel eigenlijk, maar het was de laatste van de productie in rood… De oude gecrashte romp bouwde ik weer op en nu had ik twee Calmato’s, een met neuswiel en een met staartwiel. De laatste noemde ik Phoenix, want die was echt wel uit de as herrezen!

De rode Calmato met staartwiel heeft heel wat meegemaakt! Hij heeft dienst gedaan tot 17 juni 2014. Toen crashte hij op vlucht nummer 221, totale vliegtijd 23 uur, 34 minuten en 57 seconden.

Nadat de kist twee weken later op 17 juni weer via een oncontroleerbare spin was gecrasht (door een leerling van 73 jaar onder mijn verantwoording), werd het tijd om hem cadeau te doen aan Coen… Model niet meer in bezit.

4. Parkzone Ultra Micro Sukhoi Su26xp ⊕. Spanwijdte 40 cm, lengte 36,2 cm. Vliegaccu: 1S, 150 mAh, vliegtijd circa 6 minuten. Gekocht op 19 april 2012 op de beurs in Dortmund voor 55 euro. Geen slechte deal!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Wel een echt wendbaar dingetje, wat in het begin de nodige aanrakingen met moeder aarde tot gevolg had. Het toestel vliegt niet meer goed, ondanks een nieuwe romp en motor.Ervaringsniveau: geschikt voor ervaren piloten.

Sterke punten: 1. vliegt heel mooi. 2  zeer wendbaar.

Zwakke punten: 1. geen stabilisatie, dus kan weinig wind hebben.

Door grotere kans op storingen en vermogensverlies vlieg ik geen micro’s als de temperatuur onder de 10 graden is…

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 175, totale vliegtijd: 13 uur, 3 minuten , 0 seconden. Laatste vlucht op: 18-12-2016.

3. Kyosho Calmato SP EP 1400 rood met neuswiel . Spanwijdte 140 cm, lengte 117,5 cm. Vliegaccu: 3S 4000 mAh, vliegtijd circa 8 minuten. Aangeschaft op 22 december 2011 bij Hangar Kampen om mee te lessen en af te vliegen, want de club had een nieuwe regel ingesteld: je moet met een kist van minimaal 2 kilogram afvliegen. Aanvankelijk wilde ik helemaal geen Calmato, maar ik ‘moest’ dus wel. Maar algauw werd dit mijn lievelingstoestel, omdat het zo mooi en lekker vliegt…

De ‘kale’ kist (exclusief servo’s, regelaar en accu, maar mét motor) was 159 euro. Op 25 maart 2012 heb ik er inderdaad mijn brevet mee gehaald. Twee weken later, op 7 april 2012, crashte het toestel hard door zich op volle snelheid in de grond te boren.

Het ‘probleem’ werd opgelost door vliegtuig nummer 4 te kopen en daar de romp van te gebruiken voor deze kist (de SP EP 1400 en de ST EP hadden dezelfde universele romp).

Vijf jaar heb ik veel plezier van het vliegtuig gehad. Tot het op 9 november 2016 hard crashte op het veld van MSO, mijn club in Stadskanaal. Tijdens het oefenen van een tolvlucht ging het toestel bij het herstel over in een tolvlucht de andere kant op. Ik kon het niet meer redden en het sloeg met de neus omlaag te pletter. Ongeveer hetzelfde resultaat als in 2012 (het fotootje boven), maar de prop was nog heel!

Het toestel wordt voorlopig als verloren beschouwd, maar misschien ga ik het nog eens opnieuw opbouwen…

Ervaringsniveau: geschikt voor beginners en gemiddeld ervaren piloten. Uitstekend model voor de beginner met een klein beetje ervaring.

Sterke punten: 1. mijn fijnste model ooit, 2. vliegt goed en gemakkelijk, 3. goede kist om mee te oefenen en van te genieten, 4. flapperons voor beter starten en landen.

Zwakke punten: 1. geen!

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 288, totale vliegtijd: 30 uur, 22 minuten, 12 seconden. Laatste vlucht op: 9-11-2016 (bij MSO Stadskanaal) .

0. Revell Coax heli ‘The Big One’. Rotordiameter ca. 55 cm. Gekocht voor mijn verjaardag in juni 2011 in een speelgoedzaak. Pas toen ik thuis was, zag ik dat het een coax heli was: twee hoofdrotoren boven elkaar en een horizontale staartrotor (als ‘hoogteroer’). Tijdens de vlucht raakten de hoofdrotoren elkaar vaak en dan crashte het toestel. Bovendien ging de Lipo accu al na een dag kapot. Het was dus een miskoop. Ik kon hem terugbrengen en kreeg mijn geld (99 euro) terug… Geen foto beschikbaar. De vluchten met dit exemplaar tellen niet mee voor het totaal. Model niet meer in bezit.

0.0. Op 6 juli 2011 heb ik eerst een Phoenix simulator met eenvoudige zender gekocht. Hiermee ging in oefenen en de eerste vliegtuigen die ik kocht zaten als model in het simulatorprogramma, zodat ik ze ook op de sim kon vliegen…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s