Vliegtuigen 2

Hieronder de vliegtuigen van mezelf, die ik niet meer in bezit of in gebruik heb.

45. (27 in gebruik). E-Flite UMX Micro B-25. Spanwijdte 55 cm, lengte 43,6 cm. Vliegaccu: 1S, 300 mAh. Ik gebruik ook 1S, 250 mAh. Vliegtijd 300 mAh circa 5,5 minuten. Nieuw gekocht op 10 december 2016 bij Hangar Modelbouw in Kampen voor 139,95 euro.

Een mooi model dat een ode brengt aan de bombardementsvlucht van Jimmy Doolittle en zijn mannen in april 1942 op Tokyo. Je kunt met bijgeleverde decals alle vliegtuigen van die raid maken. Het juiste zwaartepunt vaststellen was een heftig klusje. Moeilijk prutsen met de positie van de accu. Uiteindelijk moest er een klein reepje lood achterop de staart. Eerste vlucht op 11 december: start vanaf de grond met beetje teveel wind. Ik moest vol elevator down trimmen en dat was nog niet genoeg. Verder vloog het toestel perfect! Thuis de mechanische trim aangepast.

Op 12 december vier vluchten gemaakt. De trim is nu goed en het toestel vliegt zéér mooi en makkelijk! Ook handstarts geven geen problemen. Wel opletten dat goed snelheid wordt gehouden om overtrek te voorkomen… Ook met 1S, 250 mAh lipo is vijf minuten vliegtijd haalbaar. Bij gebruik van deze lipo moet het reepje lood van de staart af.

In 2017 deden zich al storingen voor: de motoren vielen vaak uit. Op 27 april 2018 wat ik wat dat was. De aansluiting van de accu is niet goed. Ik moet dus een nieuwe stekker solderen…

Favoriete instellingen: Dual rate 100% op aileron, elevator en rudder, Expo 20% op aileron en elevator, 0% op rudder.

Sterke punten:

  1. Start goed vanaf de grond én vanuit de hand.
  2. Vliegt zéér goed, voor een middelmatig ervaren vlieger makkelijk handelbaar.
  3. Veel waar voor het geld.

Zwakke punten:

  1. Eigenlijk geen, behalve dat het een beetje ‘hannesen’ is met de positie van de accu.
  2. Door grotere kans op storingen en vermogensverlies vlieg ik geen micro’s als de temperatuur onder de 10 graden is…

Ervaringsniveau: geschikt voor gemiddeld ervaren piloten.

Stand op datum bijwerken pagina: Totaal aantal vluchten: 91, totale vliegtijd: 10 uur, 34 minuten en 10 seconden. Laatste vlucht op 5-8-2018.

9. Parkzone Micro Spitfire.

42. Parkzone Micro B-17.

11. Parkzone Micro Mosquito. Toen ik op 13 december 2012 de bestelde Carbon Cub SS in Kampen ophaalde, stond daar ook een Mosquito. Die nam ik voor 139,95 euro dan ook maar meteen mee! Leuk om een tweemotorig toestel te hebben, al is ie klein! Het toestel wordt door mij alleen buiten gebruikt. Er zit geen stabilisatie op, maar het is tot windkracht 3 goed te vliegen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Op 29 juli 2014 heb ik voor 52,95 euro een nieuwe ontvanger/regelaar moeten kopen, waarna het vliegtuig weer goed vliegt. Het is nog steeds in gebruik.

Ervaringsniveau: geschikt voor gemiddeld ervaren piloten.

Sterke punten: 1. vliegt mooi, 2. vliegt gemakkelijk.

Zwakke punten: 1. geen stabilisatie, 2. alleen DSM2, dus hij kan niet op een DX8 G2.

Door grotere kans op storingen en vermogensverlies vlieg ik geen micro’s als de temperatuur onder de 10 graden is…

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 136, totale vliegtijd: 14 uur, 48 minuten, 42 seconden.

56. Flyzone Sensei FS ⊕. Spanwijdte 147,5 cm, lengte 122 cm. Vliegaccu: 3S, 2200 mAh, vliegtijd circa 9 minuten. Zelfde airframe als de We Can Fly. Gekocht in november 2018 bij Jung Modellbau voor 148,90, als vervanger voor de ‘versleten’ We Can Fly van de school (694 vluchten). In gebruik genomen op 11 december 2018.

Stand tot nu toe, totaal aantal vluchten: 103, totale vliegtijd: 16 uur, 33 minuten en 5 seconden. Laatste vlucht op 31-7-2019.

18-12-10-01

Het is precies hetzelfde airframe als de Hype You Can Fly, de Staufenbiel We Can Fly en de Robbe Charter NXG…

45. Staufenbiel We Can Fly (1e exemplaar)  (meer dan 600 vluchten). Spanwijdte 146 cm, lengte 122 cm. Vliegaccu: 3S, 2200 mAh, vliegtijd circa 9 minuten. Nieuw gekocht op 14 juli 2016 bij Hangar Modelbouw in Kampen, voor 129,00 euro.

Stand totaal: Totaal aantal vluchten 694 totale vliegtijd: 106 uur, 27 minuten en 40 seconden. Laatste vlucht gemaakt op 3-6-2019.

Dit is een ‘kloon’ van de bekende Hype U Can Fly. Alle onderdelen van Hype schijnen er zelfs op te passen. Precies hetzelfde dus, alleen de prijs is (fors) anders, en wel lager…

Al meer dan een halfjaar wilde ik de bekende U Can Fly hebben voor mijn modelvliegschool EMVO PHOENIX. Een robuust toestel dat stabiel vliegt en vriendelijk reageert. Ik had al een tweedehands op het oog (zo goed als nieuw exemplaar van een oud-cursist), maar die ging naar een andere cursist. Zelf had ik de Super Cub LP voor de school aangeschaft, dus iedereen blij…

Tot ik op 14 juli bij mijn stamwinkel kwam… Daar stond deze, voor een prikkie! Ik was nog goedkoper uit, dan wanneer ik die tweedehandse had gekocht…

Het vliegtuig is nog op dezelfde dag gemonteerd en ingevlogen. Goede en gemoedelijke vliegeigenschappen en vriendelijke overtrek. Ook de looping en rol zijn een eitje. De kist zweeft bij de nadering en landing wel lang door, dus opletten met de planning van de landingsplaats. Tijdens de tweede vlucht heeft het toestel alle oefeningen voor het brevet soepel gevlogen, inclusief de tolvlucht. Dat gaat hij nog heel vaak herhalen…

We hebben nu voor de vliegschool vier toestellen, waarmee de cursisten gratis kunnen lessen.

Ervaringsniveau: geschikt voor onervaren piloten. Een uitstekende beginnerskist, die ‘als warme broodjes’ over de toonbank blijkt te gaan…

17-02-18-55

Gekocht, gemonteerd en ingevlogen op 14 juli 2016, perfect…

8 oktober 2016 (foto Dick Hartenberg)…

Met dit toestel heb ik op 1 februari 2017 mijn 7000ste modelvlucht gemaakt…

Op 14 oktober 2017 maakte ik een zeldzame stuurfout en het toestel kwam hard met de aarde in aanraking, ik kwam net een metertje hoogte te kort. Gelukkig had ik de vleugels al horizontaal en ook de prop raakte de grond niet. Maar de schade was er wel: hoofdwielen er onderuit, neuswiel krom en servo kapot. De romp was doormidden gebroken… Maar de volgende dag was hij alweer klaar en kon ik er weer gewoon instructie mee geven…

Op 26 juli 2018 stond ik op Ameland op de Culturele Ambachtelijke dag. Daar gaf ik ook gratis proeflessen. Een snotblaag van een jaar of elf vond het nodig om onnodig laag te blijven stunten. Terwijl ik bezig was om hem daarvan te weerhouden, draaide hij de kist op 10 meter hoog op de kop en trok hem de grond in: zware crash. Het was zijn 385ste vlucht… Het toestel leek Total Loss, maar ik ben hem toch gaan oplappen. Veel puzzelwerk aan de romp vooral, en veel epoxylijm, keer op keer… Na een week was ik klaar. Bij het monteren zat alles tegen wat maar tegen kon zitten: toch nog de neuswiel servo kapot, een andere paste net niet (dus vijlen), de prop meenemer was krom en de motor draaide de verkeerde kant op (twee motordraden verwisselen)! Uiteindelijk was hij op 4 augustus weer klaar en kon ik hem invliegen: voor een vliegtuig met een ‘kromme’ romp vliegt hij weer verbazend goed…  En hij ziet er weer redelijk uit ook! Ik moest er wel veel aan afstellen voor hij weer rechtuit vloog! En zo heb ik toch de 400 vluchten met dit ding kunnen halen! Dat gebeurde op 22 augustus 2018. Inmiddels heb ik er alweer meer dan 100 vluchten mee gemaakt en het totaal is de de 500 voorbij…

Hij vliegt weer goed en ziet er ook weer redelijk uit…

Nu dit exemplaar meer dan 500 vluchten heeft gemaakt, wordt het ‘afgedankt’ en vervangen door een al aanwezige opvolger. Maar eigenlijk wordt het apart gezet om nog een paar keer een leerling de gelegenheid te geven om er starts en landingen mee te oefenen, iets wat we normaal nooit doen vanwege de vele schades hiermee in het verleden. Maar met zo’n ‘afgeschreven’ vliegtuig kan dat mooi…

Na 694 vluchten en drie jaar trouwe dienst was het beestje op… Op 5 juni 2019 is hij uit de vloot gehaald een voor de onderdelen gedemonteerd…

Sterke punten: 1. zeer stabiel voor een vliegtuig zonder gyros, 2. goedkoop, 3. gemakkelijk te vliegen. 4. de ideale leskist!

Zwakke punten: 1. zweeft heel lang uit, zodat landen lastig is, 2. bij landen op neuswiel beschadigt de servo (zoals bij alle neuswiel kisten), 3. Soms lange tijd niet leverbaar.

44. BMI Carat 2000 (1). Niet meer in gebruik. Toestel is verloren gegaan bij de 4e vlucht en vervangen door exemplaar nummer (2). 

43. Nine Eagles Bell 206. Totaal aantal vluchten heli nummer 50 (H2, blauw): 50, totale vliegtijd: 4 uur, 7 minuten en 25 seconden. Laatste vlucht op 22-07-2018.

42. Blade Nano CPS. Rotordiameter 20,5 cm. Vliegaccu: 1S, 150 mAh, vliegtijd circa 4 minuten. Gekocht op 20 april 2016 op de beurs Intermodellbau in Dortmund voor E 99,95.

Een waardig opvolger van de Nano CPX, die een beetje ‘versleten’ was… Deze heeft net als de Micro Apache een paniekknop, die ik overigens nooit gebruik.

Ervaringsniveau: geschikt voor beginners en ervaren piloten.

Het toestel heeft zó veel storingen (bindt vaak niet op een volle accu), dat ik hem op 1 maart 2018 na 75 vluchten uit de vaart heb gehaald.

Eindstand: Totaal aantal vluchten: 75, totale vliegtijd: 5 uur, 28 minuten en 30 seconden. Laatste vlucht op 1-03-2018.

41. Nine Eagles Bell 206. Totaal aantal vluchten heli (H1, rood): 35, totale vliegtijd: 3 uur, 11 minuten en 10 seconden. Laatste vlucht op 26-1-2018. Heli niet meer in gebruik.

40. Twister Bell 47 Medevac. Rotordiameter: 34 cm, lengte 36,5 cm. Vliegaccu: 2S, 800 mAh, vliegtijd circa 8 minuten. Gekregen op 8 april 2016 van een goede vriend.

Per 10 maart 2017 niet meer in gebruik: de motor doet raar bij gas dicht. Weg gegeven in november 2018… 

Omgebouwd naar Mode 1 voor een hoop (oefen-) plezier…

Een vriend hield grote schoonmaak en opruiming. Of ik nog een paar helikopters wilde hebben, anders gingen ze in de kliko… Ik kreeg er drie, allemaal in de originele doos met boekje en alle toebehoren (!). Twee gaf ik er meteen weer weg aan andere vrienden. Maar deze wilde ik wel proberen! Het is weliswaar een ‘coax’ heli, met twee (hoofd-) rotoren boven elkaar, maar hij kan alle functies: rollen, stampen en gieren. Een mooi ding om mijn vaardigheden en kunsten verder mee aan te scherpen dus. Er was alleen een probleempje: de bijgeleverde 35 mHz (!) zender was mode 2 en ik vlieg mode 1… Eerst heb ik gecontroleerd of de heli werkt en of alle functies het correct doen. Dat was het geval. Toen heb ik de zender opengemaakt en het lange staren begon… Uiteindelijk had ik het voor elkaar: de zender staat nu in mode 1 en alles functioneert goed. Wie weet kan ik nog veel plezier van dit ‘krijgertje’ hebben…

Het toestel heeft jaren bij mijn vriend in de vensterbank gestaan, en dat is te merken! Door de invloed van de zon is al het plastic heel broos geworden. Voorzichtig mee omgaan en vaak met de lijmpot aan de gang. Ook is de bijgeleverde lipo aan zijn eind (veroorzaakte waarschijnlijk de dubbele motorstoring bij de A-10 op 11 december 2016). Ik heb een nieuwe 2S 800 mAh gekocht en sinds 14 december gebruik ik ook de twee 2S 850 mAh lipo’s, die ik al had. Deze hebben hetzelfde gewicht als de 800 mAh (50 gr.). Afgelopen zomer is gebleken, dat je met dit ding niet snel kunt manoeuvreren. Het gebeurde me meerdere malen dat de rotoren elkaar raakten, waardoor de heli van grote hoogte neerstortte. Dus om geen onderdelen kwijt te raken (niet meer leverbaar) vlieg ik er nu alleen laag en dichtbij mee, bij voorkeur in de sporthal.

Het toestel is eigenlijk min of meer ‘op’. Geen geld meer insteken… Op 10 maart 2017 ging het gek doen: de motor loopt schokkerig bij gas dicht. Meteen buiten gebruik gesteld en niet meer te gebruiken…

Sterke punten: 1. vliegt heel gemakkelijk. goede kist om mee te oefenen.

Zwakke punten: 1. oud model met 35 MHz, 2. het is een coax heli.

Stand op datum bijwerken pagina: Totaal aantal vluchten: 38, totale vliegtijd: 4 uur, 48 minuten en 40 seconden. Laatste vlucht op: 10-03-2017.

35. Blade 450 3D. Rotordiameter 72,1 cm. Vliegaccu 3S 2200 mAh. Vliegtijd circa 6 minuten. Op 2 juni 2015 cadeau gekregen van een heel tevreden geslaagde cursist, die door zijn leeftijd (74) de overtuiging had dat hij het helivliegen nooit meer zou leren. De heli had nog nooit gevlogen en er zaten twee nieuwe accu’s, een lader en een koffer bij. Die doe ik dus nooit meer weg… En ik was al naar een 450 aan het uitkijken…

Het toestel is op 19 september 2016 gecrasht. Kan wel weer worden opgebouwd…

Ervaringsniveau: geschikt voor gemiddeld ervaren piloten.

Sterke punten: 1. mooie heli, 2. goed om mee te oefenen.

Zwakke punten: 1. geen onderdelen meer voor te krijgen!

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 78. Totale vliegtijd: 6 uur, 21 minuten, 41 seconden. Laatste vlucht op 19-09-2016.

34. E-Flite UMX B-17G Flying Fortress Intermediate Ultra Micro. Spanwijdte 66 cm, lengte 46.5 cm. Vliegaccu 1S 250 mAh, vliegtijd circa 8 minuten. Besteld zodra hij uitkwam en op 12 december 2014 door Gonnie in kampen opgehaald. Viermotorig, maar heel erg underpowered… Moet bij windstilte worden gevlogen, anders gaat hij achteruit… Maar áls ie vliegt, is het ook heel mooi! De originele accu was al binnen een jaar (en dus 20 vluchten) onbruikbaar: geen vermogen meer… Het vliegtuig is ook met nieuwe accu’s niet op snelheid te krijgen. Het gaat via de winkel terug naar de importeur… Toestel niet meer in bezit. Eindstand: totaal aantal vluchten: 29, totale vliegtijd: 2 uur, 8 minuten, 22 seconden.

Inmiddels heb ik een nieuwe B-17G ontvangen, maar daarvan deed een (aileron-) servo het niet. Een nieuwe servo en het probleem is nog niet opgelost. Ligt vermoedelijk in de ontvanger. Wordt vervolgd…

28. Blade 130X. Rotordiameter 32,5 cm. Vliegaccu: 2S 300 mAh, vliegtijd circa 4,5 minuten.  Op 1 juli 2014 in Alkmaar gekocht van een particulier. Bij de demo vloog de heli goed, maar ik heb er geen geluk mee. Zacht uitgedrukt! Tussen de goede vluchten door volgen de malfuncties elkaar in snel tempo op. Aan onderdelen misschien wel twee keer de prijs van een nieuwe 130X uitgegeven. Denk er hard over om dit exemplaar af te danken…

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten bij mij: 91, totale vliegtijd bij mij: 6 uur, 3 minuten, 54 seconden. Model niet meer in bezit. Aan een vriend gegeven, die hem zo maar weer aan de praat kreeg door het moederboard te her programmeren. Pech voor mij dus!

24. Heks. Spanwijdte (hoed=vleugel) 49 cm, lengte 105 cm. Vliegaccu: 2S, 850 mAh, vliegtijd circa 4 minuten. Op de beurs Intermodellbou in Dortmund had ik hem al eens zien vliegen.

Leuk voor de kleinkinderen, dacht ik… Toen stond er een tweedehands (maar nog nooit gevlogen) bij Hangar Kampen, en op 19 februari 2014 heb ik hem samen met Gonnie gekocht voor 15 euro exclusief elektronica. Eerste testvlucht op 16 april 2014, al na 1 minuut en 10 seconden viel de heks meteen in de lucht uit elkaar! De tweede en derde vlucht op 22 april verliepen goed, maar tijdens de vierde testvlucht brak de hoed (= vleugel) in de lucht in stukken, weer ‘structural damage’… Er moeten een paar Carbon versterkingen worden aangebracht! De heks is nog steeds niet klaar, maar dat komt zeker, ik ga mijn kleindochters niet teleurstellen!

Stand op datum bijwerken pagina: heks nog niet vliegklaar, totaal aantal vluchten: 4, totale vliegtijd: 9 minuten, 19 seconden.

21. Kyosho Cessna 182 Micro. Tweedehands gekocht bij Hangar kampen voor 45 euro op 22 januari 2014. Eerste vlucht op 24 januari. Een leuk ding, maar geen rolroeren en een eigenaardige zender, waarvan alle knuppels naar de nulstand terugveren. Laatste vlucht op 25 april 2014. Op 28 juni 2014 aan Coen gegeven omdat hij zijn brevet had gehaald. Geen foto beschikbaar. Aantal vluchten bij mij: 15, totale vliegtijd: 1 uur, 22 minuten. Model niet meer in bezit.

17. Blade Nano CPX . Rotordiameter 19,7 cm. Vliegaccu: 1S, 150 mAh, vliegtijd circa 4 minuten. Gekocht op 31 mei 2013 bij 4RC in Doetinchem. Pas op 13 september 2013 heb ik er de eerste vijf vluchten mee gemaakt. Een fijn ding om mee te oefenen, zowel binnen als buiten. Kan veel hebben! In 2015 heb ik de geel/zwarte canopy en staart vervangen door de mooie blauw/zilveren…

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 193, totale vliegtijd: 13 uur, 30 minuten, 29 seconden. Laatste vlucht op 15 maart 2016. Het model is inmiddels ‘versleten’ en vervangen door de nieuwe Nano CPS, met paniekknop. Model nog wel in bezit, maar buiten gebruik. Wordt ontmanteld en de onderdelen worden voor de nieuwe Nano CPS gebruikt.

12. E-Flite UMX MiG 15 DF Micro (1). Model nog wel in bezit voor de onderdelen, maar dus buiten gebruik.

13. Blade 120 SR heli. Rotordiameter 31,8 cm. Tweedehands gekocht van vriend Joël. Eerste vlucht (bij mij) op 30 jan 2013. Ik had al eens een coaxheli gehad van Halfords. Maar dat was mode 2 en die heb ik weggegeven. Nu had ik een echte heli waarmee ik kon gaan oefenen. Wel had deze nog vaste pitch.

Met deze Blade heb ik veel in de sporthal geoefend. Tot het ding onoplosbare kuren begon te vertonen. Op 5 december 2013 haalde ik hem uit de vloot en gaf hem weg. Totaal aantal vluchten bij mij: 88, totale vliegtijd bij mij: circa 6 uur. Model niet meer in bezit.

12. E-Flite UMX MiG 15 DF Micro (1). Model nog wel in bezit voor de onderdelen, maar dus buiten gebruik.

7. Parkzone Ultra Micro T-28 Trojan (1e exemplaar) . Spanwijdte 42,6 cm, lengte 34,3 cm. Vliegaccu: 1S, 150 mAh, vliegtijd circa 8 minuten. Om regelmatig indoor te kunnen gaan vliegen, had ik een klein model nodig dat langzamer en gemoedelijker vliegt dan de Sukhoi 26xp. Maar ik wilde niet zo’n plat ding van Depron. Dus viel de keus op deze, gekocht op 3 oktober 2012 bij Hangar Kampen voor 119 euro.

Ik vloog er veel mee, voornamelijk in diverse sporthallen. Het ding bleek uitermate geschikt voor het oefenen in starts en landingen in de hal, uiteraard zonder wind… Al op de derde indoorvlucht had ik een mid-air, maar zonder veel schade. Op 30 november werd dat anders: mijn Trojan vloog vol in een stil in de lucht hangende multikopter die ik niet niet had gezien! De hele romp was opengereten, maar de elektronica was niet geraakt. Dus puzzelde ik de stukjes met lijm weer aan elkaar, maar het mooie was er van af. Rond de 200ste vlucht was de motor versleten. Ik zette er een nieuwe in, die ik later (na het afdanken) in de Sukhoi Su26xp zou bouwen. In het voorjaar van 2014 kocht ik een tweede nieuw exemplaar, nu voor maar 99,95. Na een proefvlucht op 1 april 2014 werd deze nieuwe Trojan opgeborgen totdat de eerste versleten zou zijn.

De laatste vlucht van deze Trojan 1 op vond plaats in het park in Duiven op 1 januari 2015, Totaal aantal vluchten: 241, totale vliegtijd: 20 uur, 57 minuten, 51 seconden. Model nog wel in bezit, maar buiten gebruik.

5. Parkzone Ultra Micro Sukhoi Su26xp ⊕. Spanwijdte 40 cm, lengte 36,2 cm. Vliegaccu: 1S, 150 mAh, vliegtijd circa 6 minuten. Gekocht op 19 april 2012 op de beurs in Dortmund voor 55 euro. Geen slechte deal!

Wel een echt wendbaar dingetje, wat in het begin de nodige aanrakingen met moeder aarde tot gevolg had. Het toestel vliegt niet meer goed, ondanks een nieuwe romp en motor.

Ervaringsniveau: geschikt voor ervaren piloten.

Sterke punten: 1. vliegt heel mooi. 2  zeer wendbaar.

Zwakke punten: 1. geen stabilisatie, dus kan weinig wind hebben.

Door grotere kans op storingen en vermogensverlies vlieg ik geen micro’s als de temperatuur onder de 10 graden is…

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 175, totale vliegtijd: 13 uur, 3 minuten , 0 seconden. Laatste vlucht op: 18-12-2016.

4. Calmato ST EP rood met staartwiel ⊕⊕. Spanwijdte 130 cm, lengte 117,5 cm. Vliegaccu: 3S 4000 mAh, vliegtijd circa 8 minuten. Dit toestel moest er komen om de romp ervan te gebruiken voor het weer opbouwen van de neuswiel Calmato (vliegtuig 3). Gekocht op 10 april 2012 bij Hangar Kampen voor 180 euro (kaal). Veel te veel eigenlijk, maar het was de laatste van de productie in rood… De oude gecrashte romp bouwde ik weer op en nu had ik twee Calmato’s, een met neuswiel en een met staartwiel. De laatste noemde ik Phoenix, want die was echt wel uit de as herrezen!

De rode Calmato met staartwiel heeft heel wat meegemaakt! Hij heeft dienst gedaan tot 17 juni 2014. Toen crashte hij op vlucht nummer 221, totale vliegtijd 23 uur, 34 minuten en 57 seconden.

Nadat de kist twee weken later op 17 juni weer via een oncontroleerbare spin was gecrasht (door een leerling van 73 jaar onder mijn verantwoording), werd het tijd om hem cadeau te doen aan Coen… Model niet meer in bezit.

3. Kyosho Calmato SP EP 1400 rood met neuswiel . Spanwijdte 140 cm, lengte 117,5 cm. Vliegaccu: 3S 4000 mAh, vliegtijd circa 8 minuten. Aangeschaft op 22 december 2011 bij Hangar Kampen om mee te lessen en af te vliegen, want de club had een nieuwe regel ingesteld: je moet met een kist van minimaal 2 kilogram afvliegen. Aanvankelijk wilde ik helemaal geen Calmato, maar ik ‘moest’ dus wel. Maar algauw werd dit mijn lievelingstoestel, omdat het zo mooi en lekker vliegt…

De ‘kale’ kist (exclusief servo’s, regelaar en accu, maar mét motor) was 159 euro. Op 25 maart 2012 heb ik er inderdaad mijn brevet mee gehaald. Twee weken later, op 7 april 2012, crashte het toestel hard door zich op volle snelheid in de grond te boren.

Het ‘probleem’ werd opgelost door vliegtuig nummer 4 te kopen en daar de romp van te gebruiken voor deze kist (de SP EP 1400 en de ST EP hadden dezelfde universele romp).

Vijf jaar heb ik veel plezier van het vliegtuig gehad. Tot het op 9 november 2016 hard crashte op het veld van MSO, mijn club in Stadskanaal. Tijdens het oefenen van een tolvlucht ging het toestel bij het herstel over in een tolvlucht de andere kant op. Ik kon het niet meer redden en het sloeg met de neus omlaag te pletter. Ongeveer hetzelfde resultaat als in 2012 (het fotootje boven), maar de prop was nog heel!

Het toestel wordt voorlopig als verloren beschouwd, maar misschien ga ik het nog eens opnieuw opbouwen…

Ervaringsniveau: geschikt voor beginners en gemiddeld ervaren piloten. Uitstekend model voor de beginner met een klein beetje ervaring.

Sterke punten: 1. mijn fijnste model ooit, 2. vliegt goed en gemakkelijk, 3. goede kist om mee te oefenen en van te genieten, 4. flapperons voor beter starten en landen.

Zwakke punten: 1. geen!

Stand op datum bijwerken pagina: totaal aantal vluchten: 288, totale vliegtijd: 30 uur, 22 minuten, 12 seconden. Laatste vlucht op: 9-11-2016 (bij MSO Stadskanaal) .

0. Revell Coax heli ‘The Big One’. Rotordiameter ca. 55 cm. Gekocht voor mijn verjaardag in juni 2011 in een speelgoedzaak. Pas toen ik thuis was, zag ik dat het een coax heli was: twee hoofdrotoren boven elkaar en een horizontale staartrotor (als ‘hoogteroer’). Tijdens de vlucht raakten de hoofdrotoren elkaar vaak en dan crashte het toestel. Bovendien ging de Lipo accu al na een dag kapot. Het was dus een miskoop. Ik kon hem terugbrengen en kreeg mijn geld (99 euro) terug… Geen foto beschikbaar. De vluchten met dit exemplaar tellen niet mee voor het totaal. Model niet meer in bezit.

0.0. Op 6 juli 2011 heb ik eerst een Phoenix simulator met eenvoudige zender gekocht. Hiermee ging in oefenen en de eerste vliegtuigen die ik kocht zaten als model in het simulatorprogramma, zodat ik ze ook op de sim kon vliegen…

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s