Wij leiden je zodanig op, dat je aan het eind voldoet (liefst ruimschoots) aan de eisen van het KNVvL brevet. En door de vele herhaling die wij in de opleiding inbouwen kan je dan op elk gewenst moment aan instructeurs of examinatoren van andere clubs laten zien dat je het kan.
Zie hier het filmpje over taxiën en de control check…
Voor beginnende modelvliegers: Je kunt gaan oefenen met behulp van de op deze site gepubliceerde instructiefilmpjes (zie pagina ‘Zelf leren’). Dat zal zeker tot enig resultaat leiden. Maar veel beter is het om het handboekje aan te schaffen (uitverkocht, maar wel nog een paar eerdere drukken) en cursus 1.1 te volgen. Dan leer je o.a. het volgende:
Aan de hand van het handboekje maak je kennis met de cultuur van de hobby, de eigenschappen van daarbij gebruikte spullen (zoals vliegtuigen en zenders). Maar je krijgt in het boekje ook praktische weetjes die je nergens anders kunt vinden, zoals hoe met een model te lopen en hoe het te vervoeren.
Tijdens vijf lessen van een uur leer je hoe de simulator in te stellen, en dan brengen wij je de kneepjes van het werkelijke modelvliegen bij. Je leert met zender en vliegtuig om te gaan, hoe je moet starten, landen en veilig rondvliegen. Ook leer je alle noodprocedures om je kostbare model te redden.
Nadat je de vijf lessen hebt doorlopen kun je zelf verder oefenen om op een hoger niveau te komen. Je kunt dan ook beslissen of je wil doorgaan met cursus 1.1.b, de cursus voor het brevet (op de simulator is dat een getuigschrift). Aan deze vervolgcursus zijn geen extra kosten verbonden. Het zit allemaal in de gift van 50 euro, net als de praktijklessen buiten, het getuigschrift en een jaar lidmaatschap van onze club.
Er is ook een Speedcursus! Dit zijn dezelfde cursussen als 1.1 en 1.1.b, maar dan versneld gegeven (een tot twee lessen per dag).
In de EMVO cursussen zitten dus ook een paar heel belangrijke onderdelen, die je in de instructie toch nog niet vaak tegenkomt. Denk hierbij aan het herkennen van de symptomen van de overtrek (stall), het herstellen daarvan, en het herstellen van ongewenste vliegtuigstanden in de lucht (Unusual Attitudes).
Twee vliegtuigen en zenders van EMVO zelf. Links de We Can Fly, rechts de Supercub LP. Er zijn nog meer toestellen beschikbaar…
Uiteraard kun je bij EMVO ook lessen nemen op het veld. En daarbij desgewenst je eigen vliegtuig en zender gebruiken. Maar als je die (nog) niet hebt, kun je gratis gebruik maken van de vliegtuigen en de zenders van EMVO.
Tot slot is er de mogelijkheid om bij EMVO een brevet A Motor te halen.
Of zo? Aan de (trainer-) kabel dus (of zelfs draadloos)…
Instructeursopleiding. In de acht jaar dat we actief zijn met de school, heeft slechts één persoon onze instructeursopleiding gevolgd. Verder blijkt er totaal geen belangstelling voor te bestaan. Vreemd, want ik hier is o.i. nog een wereld te winnen…
EMVO kan beslist een betere modelvlieger én instructeur van je maken! Velen gingen je al voor…