Wat leer ik?

Kees DMC 25-10-14 8  Kees DMC 25-10-14 10  Kees DMC 25-10-14 13

Wij leiden je zodanig op, dat je aan het eind voldoet (liefst ruimschoots) aan de eisen van het KNVvL brevet. En door de vele herhaling die wij in de opleiding inbouwen kan je dan op elk gewenst moment aan instructeurs/examinatoren van andere clubs laten zien wat je kan.

Zie hier het filmpje over taxiën en de control check…

Voor beginnende modelvliegers: Je kunt gaan oefenen met behulp van de op deze site gepubliceerde instructiefilmpjes. Dat zal zeker tot enig resultaat leiden. Maar veel beter is om cursus 1.1 te volgen, de (online) basiscursus van vijf lessen op de simulator. Dan leer je o.a. het volgende:

Aan de hand van het handboekje (zie onder de button ‘Handboek’) maak je kennis met de cultuur van de hobby, de eigenschappen van daarbij gebruikte spullen (zoals vliegtuigen en zenders). Maar je krijgt in het boekje ook praktische weetjes die je wellicht nergens anders kunt vinden, zoals hoe met een model te lopen en hoe het te vervoeren. Met de instelling van de simulator en de kneepjes van het werkelijke modelvliegen helpen wij je verder.

Tijdens vijf (bij voorkeur wekelijkse) lessen van een uur leer je hoe de simulator in te stellen, en dan brengen wij je de kneepjes van het werkelijke modelvliegen bij. Je leert met zender en vliegtuig om te gaan, hoe je moet starten, landen en veilig rondvliegen. Ook leer je alle noodprocedures om je kostbare model te redden.

Nadat je de vijf lessen hebt doorlopen kun je zelf verder oefenen om op een hoger niveau te komen. Je kunt dan ook zelf beslissen of je wilt stoppen met lessen, of doorgaan met cursus 1.1.b, de cursus voor het brevet (op de simulator is dat een getuigschrift). Aan deze vervolgcursus zijn GEEN extra kosten verbonden.

Nu is er ook een Speedcursus! Dit zijn dezelfde cursussen als 1.1 en 1.1.b, maar dan versneld gegeven (een á twee lessen per dag).

In de EMVO cursussen zitten dus ook een paar heel belangrijke onderdelen, die je in de instructie toch nog niet vaak tegenkomt. Denk hierbij aan het herkennen van de symptomen van de overtrek (stall), het herstellen daarvan, en het herstellen van ongewenste vliegtuigstanden in de lucht (Unusual Attitudes).

De vliegtuigen en zenders van EMVO zelf. Links de We Can Fly (twee stuks), rechtsboven de Supercub LP (ook twee stuks), en rechtsonder de Trainstar. Maar er zijn nóg veel meer toestellen beschikbaar…

Uiteraard kun je bij EMVO ook lessen nemen op het veld. En daarbij desgewenst je eigen vliegtuig en zender gebruiken. Maar als je die (nog) niet hebt, kun je gratis gebruik maken van de vliegtuigen en de zenders van EMVO. Tot slot is er de mogelijkheid om bij EMVO een brevet A Motor te halen, en bij onze club EMVC Phoenix IJlst het echte KNVvL brevet A Motor, Zweef, Heli of Multikopter. Dat kan al als je een jaartje lid wordt.

Gerth IJsseloord 06   Doen we het nog zo…

fotos xperia 23-12-2013 072 (2)   Of zo? Aan de (trainer-) kabel dus (of zelfs draadloos)…

Instructeursopleiding: Je leert (online of desgewenst op het veld) naast het bovenstaande ook alle kneepjes van het (instructeurs-) vak, zoals: omgaan met verschillende typen leerlingen, nogmaals de invloed van de wind (heel belangrijk en nog altijd vaak verkeerd begrepen), hoe de vliegoefeningen over te brengen, hoe een goed circuit op te zetten en aan te leren, en de door beginners meest gemaakte fouten. Bovendien wordt uitgebreid aandacht besteed aan de (symptomen van) de overtrek en hoe deze te voorkomen. En ook hoe een cursist te leren hoe hij zijn kist kan redden als het uit de hand dreigt te lopen.

Als je de instructeursopleiding bij ons volgt en een jaartje lid wordt van onze club, kunnen wij zorgen voor de aantekening voor instructeur in je KNVvL brevet… 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

EMVO kan beslist een betere modelvlieger én instructeur van je maken! Velen gingen je al voor, waaronder een ervaren clubinstructeur. Probeer het maar eens…