De aquanout

Door Bald de Boer      (Geschreven in november 2012 voor een clubwebsite.)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Op een zaterdag begin juni 2012 zouden er bij mijn club clubwedstrijden worden gehouden. Niet dat ik van de wedstrijden ben, maar ik wilde toch wel gaan kijken. Het was echter heel slecht weer, dus die wedstrijden gingen niet door. Wat nu te doen? Dat wist ik al snel: mijn Cub ombouwen tot watervliegtuig! Het was een fluitje van een eurocent en duurde nog geen kwartier (en terugbouwen tot landvliegtuig overigens ook niet). Nu maar wachten op weinig wind voor de eerste watervlucht…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Op maandag 11 juni was het zo ver. Met een oostenwind van kracht 3 vond ik het net kunnen. Dus in mijn open bootje naar een groot stuk open water bij mij in de buurt… Aanvankelijk wilde ik vanuit de boot vliegen, maar ik koos toch voor een aanlegplaats in de rimboe, en vloog dus vanaf de wal. Het taxiën op het water ging redelijk, zolang ik maar rustig aan deed en vol up gaf. Zonder roertjes in het water moest de Super Cub LP wel wat snelheid hebben voor het luchtroer het deed. Toen ik er klaar voor was gaf ik rustig vol gas, en… De start viel ook mee! Vol up en dan langzaam het gas open naar vol. Steeds minder up geven en toen vloog hij vanzelf los… Door de mee gemonteerde grotere prop (om de weerstand van de grote drijvers te overwinnen) had ik voldoende vermogen. Na drie minuten genieten probeerde ik de eerste landing op het water. Ook probleemloos! Maar bij de volgende start sloeg de motor af! Net twee meter in de lucht en dan meteen al een (geslaagde) noodlanding… De accu bleek al leeg! Waarschijnlijk gewoon vergeten hem vol te laden… Met de volgende accu kon ik ruim tien minuten vliegen, met daarna een normale waterlanding. Met het bootje viste ik het vliegtuig op en ging daarna tevreden naar huis. Daar bleek de oorzaak van de te vroeg lege eerste accu: mijn lader had kuren. Maar dat is een ander verhaal!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ik had de smaak van het watervliegen te pakken en ging vaker. Op 5 juli had ik wéér een motorstoring. Maar nu met een volle accu, dat wist ik zeker. Het vliegtuig crashte op stenen op het land en had flink wat schade. Nadat deze motor nog een paar keer weigerde, heb ik hem verwisseld. Het probleem was hiermee verleden tijd.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het watervliegseizoen eindigde op 30 oktober. Op de terugweg had ik koude handen en ik wilde handschoenen uit de waterdichte trommel halen. Daarbij ging bij volle snelheid mijn portemonnee overboord. Met daarin pinpas, andere passen (KNVvL kaart) rijbewijs en ook nog eens ruim 80 euro. Na aangifte en nóg een geldbedrag had ik binnen twee dagen alles weer vernieuwd in bezit… De portemonnee is tot op heden niet gevonden. Hij ligt ook op 1,40 meter diepte.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA  

Naschrift eind 2014: Het watervliegen beoefen ik nog steeds! Ook nog steeds met diezelfde Super Cub LP, maar nu ook met een Robbe Air Beaver en een Parkzone Cub SS Micro.

2014 sept-okt 007 (2)  Cub SS

Vandaag de dag heb ik al 30 uur met watervliegtuigen gevlogen. Met een vliegtijd van gemiddeld 5 minuten (korter dan normaal vanwege meer weerstand!) zijn dat er… eh… veel!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Naschrift november 2015: Dat watervliegen ben ik steeds leuker gaan vinden. Het heeft een vaste plaats in mijn hobby verworven en ik doe het vrijwel wekelijks… Inmiddels heb ik al ruim 62 uur watervliegen in mijn logboek. De Parkzone Cub SS Micro is in augustus 2015 na een dure duik in het water weer omgebouwd tot landvliegtuig…

Coen 20-10-15 24

Coen 20-10-15 23

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s