Zelf leren

Door Bald de Boer

Welkom op de pagina waarmee je zelf goed aan de slag kan om te oefenen. Bekijk de instructiefilmpjes goed en probeer ze na te vliegen…

Maar het beste is om echt les te nemen en zo op een prettige manier alle fijne kneepjes te leren van onze deskundige instructeurs. Dus kom je op de huidige manier niet verder, meld je dan aan!

Dan ontvang je ook de lesmap met alle benodigde theorie en tips voor het vliegen… De inhoud van de lesmap:

  1. inleiding
  2. lespakket 1.1, de basismanoeuvres van het vliegen, Cursus van vijf simuatorlessen á 1 uur,
  3. lespakket 1.1.b, de oefeningen voor het brevet. Cursus van tien simulatorlessen á 1 uur, Na deze cursus ontvang je na slagen een mooi getuigschrift,
  4. inleiding voor de lessen,
  5. Hoofdstuk 1. De mindset en mentale staat van de modelvlieger. Leerdoel: het begrijpen en aanleren van de juiste mindset en mentaliteit van de modelvlieger,
  6. Hoofdstuk 2. De bewegingen van het vliegtuig en de bediening. Leerdoel: begrip krijgen ven het gedrag en de besturing van het vliegtuig,
  7. Hoofdstuk 3. De algemene veiligheidsregels. Leerdoel: het leren om de veiligheid tijdens het vliegen tot een ‘mindset’ te maken,
  8. Hoofdstuk 4. De wind en de invloed van de wind op het vliegtuig. Leerdoel: begrip krijgen van het verschijnsel wind, waat het met ons vliegtuig (en ons) doet en de angst voor wind overwinnen. De WIND, topic numero uno in de modelvliegerij! Daar bestaan héél veel misverstanden over,
  9. Hoofdstuk 5. De basis vliegmanoeuvres. Leerdoel: het leren van de basis vliegmanoeuvres om het vliegtuig te besturen,
  10. Hoofdstuk 6. De verschillende circuits en hoe ze te vliegen. Leerdoel: het leren vliegen van de verschillende circuits,
  11. Hoofdstuk 7. De noodprocedures. Leerdoel: het redden van je geleifde vliegtuig! Ofwel het herkennen van een naderende noodsituatie en daarop adequaat reageren,
  12. Hoofdstuk 8. Geavanceerd vliegen; de oefeningen voor het brevet.

Het enige dat je nodig hebt is een modelvliegsimulator op je pc en een bijbehorende controller. De software van Phoenix RC versie 5.5.l kunnen wij gratis leveren. Maar je kan het ook gratis downloaden bij b.v. RC-Thoughts. Ga dan tot en met versie 5.5.l. (versie 6 is niet officieel en kan tot problemen leiden). Van de ook benodigde controller tonen we twee modellen, zie onderstaande foto’s:

Linksboven: de Superlink SM8, te koop voor circa 51 tot 68 euro bij Ali Expres of Dennisdeal (51 euro zonder verzendkosten gezien bij Ali Expres op 4 maart 2023). Deze is robuust en omschakelbaar van mode 1 naar mode 2. Rechts: de Flysky SM600, te koop voor circa 28 euro bij o.a. Ali Expres. Deze is niet omschakelbaar. Beide voldoen goed. LET OP: Zorg dat de schakelaar rechtsonder ook op PHOENIX staat! Vooral bij de SM600, want die is verzonken en dat zie je niet zo goed…

Hieronder staan de instructiefilmpjes, daarin laten we een en ander zien. Probeer er zoveel mogelijk van te leren, door de filmpjes vaak te bekijken en na te vliegen…

Let op: in sommige filmpjes toont de zender op het scherm mode 1 (het gas rechts) en in andere mode 2 (het gas links). Zodoende worden alle beginners bediend…

Als bonus laten de laatste vijf filmpjes de figuren voor het KNVvL brevet A Motor zien, gefilmd vanaf een echt model en vanaf de grond. Dat omvat ongeveer de stof van cursus 1.1.b. (de ‘cursus voor gevorderden’).

Belangrijk: Als je wil oefenen en de filmpjes wil nadoen, moet je sommige vliegtuigen in de Phoenix simulator ‘upgraden’. Ze moeten in het simulatormenu ‘Model>Edit’ worden aangepast, anders vliegen ze niet goed. De juiste instellingen van de getoonde Hype YCF (vanaf Phoenix versie 5): Maak het vliegtuig groter via het menu ‘Model’>’Edit’>(Detailed)>’Model’>’Physical’. Zet de Size op 2.5 meter. Ga dan naar ‘Fine Tuning’ en zet de Thrust hoger dan de standaard 100%. Op ongeveer 170% vliegt hij het meest realistisch. Maar in het begin mag je ook wel 250% gerbruiken. Je zal zien hoe goed het ding nu vliegt…

Mocht het niet lukken, dan kun je contact met ons opnemen: 06-53841334 (niet vóór 10.00u), bjdboer@hotmail.com of via de pagina ‘Contact’. We praten je dan via Skype online door de instellingen heen.

Filmpje 0.0 (mode 1). Welkom-demo. Hier zie je de start, het circuit, de procedurebocht, de loopings en de landing, een paar van de oefeningen die je moet beheersen als je het (KNVvL-) brevet wil halen. De overige filmpjes behandelen de dingen die je moet beheersen om veilig rond te kunnen vliegen.

Het is belangrijk dat je onderstaande basis manoeuvres eerst goed beheerst, vóórdat je begint met het vliegen van geavanceerde figuren, bijvoorbeeld de oefeningen die voor het brevet moet kunnen laten zien.

Filmpje 0.1. (mode 2) Modelvliegen, vijf pijlers voor een geslaagde vlucht:

De te leren vliegoefeningen:

a. Taxiën en controlcheck

Filmpje 1 (mode 1). Taxiën en controlcheck:

Doe altijd een controlcheck voor ELKE vlucht! Je wilt, nee moet weten dat je vliegtuig storingsvrij zal doen wat je ervan verwacht. Verder kan worden gesteld dat je van veel taxiën (rijden op de grond) ook goed leert vliegen. Je leert namelijk goed te doseren met het gas…

Wil je het taxiën buiten oefenen met je echte vliegtuig, zoek dan een rustige grote plaats op, bijvoorbeeld een lege parkeerplaats. Haal wel de vleugel van je toestel af, want het is niet de bedoeling (en het staat zo raar) dat het per ongeluk gaat vliegen. Lach niet, ik heb dat al zien gebeuren…

Filmpje 2 (mode 2). Taxiën en controlcheck 2: met staartwiel:

b. Start en klimvlucht.

Filmpje 3 (mode 1). Start en klimvlucht. Zorg bij de start dat je vliegtuig in één richting klimt door telkens de vleugels horizontaal te brengen. Laat het toestel niet van koers afwijken en stuur telkens terug naar de oorspronkelijke startrichting (tegen de wind in, naar een punt in de verte):

Filmpje 4 (mode 2). Start en klimvlucht 2: met staartwiel:

c. Na de start op hoogte: hoogte houden.

Odracht voor jezelf: Oefen erop dat je het vliegtuig goed op één hoogte kunt houden. Doe dat op tenminste drie verschillende hoogtes, bijvoorbeeld laag (10 meter), normale vlieghoogte (40 meter) en hoog (boven de 70 meter). Vlieg standaard met half gas.

d. Koers houden. 

Opdracht voor jezelf: Oefen erop dat je het vliegtuig goed op één koers kunt houden. Gebruik daar in het begin het kompas voor en oefen het daarna door van het ene punt op de horizon naar het andere te vliegen. Vlieg standaard met half gas.

Filmpje 5 (mode 2). Horizontale bochten vliegen:

e. Navigeren. Dat is naar een positie vliegen die bestaat uit het kruispunt van een punt op de horizon, een bepaalde hoogte en een zekere afstand.

Goed leren navigeren. Dat is de manier om je toestel boven een gewenst punt te krijgen en te houden!

f. Stijgvlucht en daalvlucht (klimmen en dalen).

Filmpje 6 (mode 2). Gebruik bij klimmen en dalen voor vooral het gas, en maar een klein beetje het hoogteroer (alleen indien nodig):

Voorbeeld: als we vanuit de horizontale vlucht willen klimmen, dan brengen we eerst de neus van het toestel omhoog. Bij de gewenste klimhoek geven we gas bij.

In de PRAKTIJK echter, klimmen en dalen we door simpelweg meer of minder gas te geven!

Glijvlucht. We willen graag weten hoe ver ons vliegtuig komt als de motor er mee ophoudt. Want dat is nodig om in geval van nood een goede noodlanding te kunnen maken. Oefen dus ook op de glijvlucht met het gas helemaal dicht.

Tip: Zet in de glijvlucht de neus nooit boven de horizon. Zo voorkom je een overtrek als gevolg van het uitstrekken van je glijvlucht. “Never stretch a glide!”

g. Klimmende en dalende bochten maken. Klimmende bochten maken we met maximaal 15 tot 20 graden helling. Dit is om een overtrek te voorkomen.

Bij dalende bochten mogen we zoveel helling geven als we willen. Maar ook hier is 30 graden de standaard.

h. Nadering en landing. 

We landen altijd tegen de wind in. Want dan is onze uitloop op de grond het kleinst…

Filmpje 7 (mode 1). Nadering en landing, altijd tegen de wind in:

i. De verschillende circuits en wanneer ze te vliegen.

Leerdoel: het leren vliegen van de verschillende circuits.

We vliegen circuits om verschillende redenen:

a. omdat dat een veilige manier is op boven en rond het veld te opereren. Als iedereen dat doet, vliegen alle vliegtuigen achter elkaar dezelfde kant op, minder botsingen dus!,

b. omdat dat een gemakkelijke manier is om je weg in de lucht te vinden, en

c. omdat vrijwel alle standaard manoeuvres in het circuit zitten. Goed voor je oefening en ervaring dus!

We onderscheiden vier verschillende circuits. Die moeten we allemaal kunnen vliegen, omdat ze nodig zijn bij het goed uitvoeren van de diverse vliegoefeningen. Ze zijn: standaard circuit (90 graden circuit), 180 graden circuit, hoog circuit en kort circuit. Van het korte circuit zijn er twee uitvoeringen: laag en met hoogtewinst.

Het standaard circuit (of 90 graden circuit). Dat vliegen we op standaard hoogte (ca 40 meter).

Filmpje 8 (mode 1). Het standaard circuit opzetten en vliegen:

dia1

Filmpje 9 (mode 2). Het circuit linksom vliegen met wind van rechts. Staartwielkist en mode 2:

De andere circuitvormen staan in de lesmap, en worden behandeld tijdens de lessen…

j. De noodprocedures.

Leerdoel: het redden van je geliefde vliegtuig! Ofwel het leren herkennen van een (naderende) noodsituatie en daarop adequaat reageren.

De bijbehorende tekst staat in de lesmap.

Filmpje 10 (mode 2). De overtrek (of stall), symptomen, herkennen, corrigeren en voorkomen:

Tip: zoek op Youtube naar “RC crashes”. Bekijk er een aantal van en probeer er achter te komen door welke oorzaak de meeste modellen crashen… 

Opdracht voor jezelf: kijk onderstaand filmpje 11 en ga oefenen…

Filmpje 11 (mode 2). Een crash voorkomen en ‘unusual attitudes’:

k. De doorstart (go-around). Je kan op elk moment en op elke hoogte besluiten om een doorstart te maken. Maar uiterlijk op ooghoogte, omdat het vliegtuig in de daling nog iets doorzakt. Procedure doorstart: zie lesmap.

l. Bonus: filmpje 12 (mode 2). Verhoog je vliegvaardigheid! Doe dit maar eens na: vlieg onder het poortje door… (De Flying Site heet ‘Lagos Rocks’.)

Geavanceerd vliegen, de oefeningen voor het brevet.

Leerdoel: Oefenen om de vliegstandaard te verhogen en jezelf gereed maken voor het (KNVvL) brevet.

De ultieme bonus: het brevet A Motor! Begin hier pas mee als je het vliegtuig goed beheerst en alle basismanoeuvres (stijgen, dalen, hoogte houden, koers houden e.d.) kunt vliegen…

Je moet acht verplichte figuren vliegen (dat leer je in de cursus 1.1.b):

modelvliegen oefeningen brevet V6

Noot bij Noot 1: oefening 7 (gesimuleerde noodlanding) is de uitzondering: die wordt niet tegen de wind in begonnen, maar op downwind, als je met de wind vliegt mee dus.

Neem de rust om de oefeningen goed uit te voeren. Zorg dat de inzet goed is, dan gaat de oefening vaak vanzelf ook goed…

Filmpje 13. Oefeningen 1 en 2 voor het KNVvL brevet A Motor:

Filmpje 14. Oefeningen 3, 4 en 5 voor het KNVvL brevet A Motor:

Filmpje 15. Oefeningen 6, 7 en 8 voor het KNVvL brevet A Motor:

Filmpje 16. De oefeningen voor het KNVvL brevet A Motor vanaf de grond gezien:

Filmpje 17. De oefeningen voor het KNVvL brevet A Motor nog een keer vanuit de lucht:

Meer lezen? Onder de pagina ‘leesvoer’ is meer interessants te vinden, technische artikelen (o.a. over Expo) en verhalen…

Wil je persoonlijk 1 op 1 les, dan kun je vrijblijvend een gratis proefles nemen. Tijdens de proefles wordt alles op het scherm nog inzichtelijker gemaakt. De EMVO PHOENIX instructeur laat zien wat de mogelijkheden zijn, wat je allemaal leert en hoe de diverse oefeningen voor het brevet er uit (moeten) zien.

Je kunt de proefles thuis online nemen, als je een simulator op je pc hebt. Het is ook mogelijk om de proefles bij EMVO aan huis te nemen en meteen volledige voorlichting te krijgen. EMVO komt zelfs op verzoek met de Phoenix simulator naar je toe (tegen kilometervergoeding)…

En uiteraard kan EMVO PHOENIX ook een proefles buiten vliegen verzorgen op het eigen veld. 

Neem contact op via de button ‘Contact’ of ‘Aanmelden’. Of mail naar bjdboer@hotmail.com. Of bel 06-53841334 (liever niet vóór 10.00u). 

portret

Een gedachte over “Zelf leren

  1. Dag Bald,
    zit even te kijken op jouw site.
    Ziet er erg mooi uit.
    Heldere theorie.
    Bovendien duidelijke illustraties en filmpjes.
    Hebben zowel l.l.als instructeurs wat aan.
    Hoop dat men dat oppakt.

    Met vriendelijke groet ook aan Gonnie
    Koos.
    p.s. Coen is momenteel helemaal bezig met drone’s.
    Heeft met hulp van clubleden er met Bob zelf 1 gebouwd.
    Heeft ondertussen zijn brevet gehaald na een paar keer vliegen.

Plaats een reactie