Over de auteur

logo phoenix 2 (2)

De auteur en initiatiefnemer van deze site is Bald de Boer. Hij is geboren in 1954 en al zijn hele leven geboeid door de luchtvaart. Al op vierjarige leeftijd speelde hij soldaatje en, belangrijker: hij wist toen al dat hij piloot wilde worden!

Lezing 1 1959. Vader loopt de Nijmeegse Vierdaagse. Baldje mag hem op de Via Gladiola vergezellen…

Zijn jeugd werd gevuld met luchtvaart, het bouwen van plastic vliegtuigschaalmodellen en vrije vlucht zwevers. Er werd ook (kortstondig) gevlogen met een geleend vliegtuig met lijnbesturing. Dit ding was te koop, maar om geld te besparen maakte Bald het na. Dat werd geen succes omdat het enige beschikbare 0,3 CC Cox motortje te licht was… Er was geen geld voor meer, zoals grotere brandstofmotoren. En zeker niet voor zenders en ontvangers, die toen in verhouding heel duur waren. Het motortje werd op een speedbootje met luchtschroef gezet. Een succes, al moest er vaak worden gezwommen als de peut op was…

Lezing 3   Lezing 2

Twee ‘diorama’s’ van Bald uit de zestiger jaren…

Na de middelbare school moest hij de dienstplicht vervullen. Daar werd hij luchtwaarnemer en zodoende vloog hij als bemanningslid 1000 uur mee op vliegtuigen en helikopters.

Lezing 4  Lezing 6

Ook werd hij sportparachutist. Een van zijn mooiste hobby’s ooit. Bald heeft de brevetten A en B gehaald en 68 sprongen gemaakt, met vrije val tot 30 seconden. Daarna kon hij naar de vliegopleiding. Hij vond dat hij het niet kon maken om door te gaan met springen. Stel je voor dat je een been zou breken, terwijl je de kans kreeg om zo’n dure vliegeropleiding te doorlopen…

para bald 1jpeg  para bald 3

Als jong amateur/hobbyfotograaf won Bald al snel veel prijzen met fotowedstrijden. Dat stelde allemaal nog niet zo veel voor, tot hij in 1974 een van de hoofdprijzen won bij een nationale wedstrijd voor het sigarettenmerk Gladstone Mild. Zijn dia was volgens de jury ‘de beste van het land’ en hij won er 1000 ouderwetse guldens mee. Zo veel geld had hij nog nooit gezien en nu kon hij ineens met zijn Gonnie trouwen!

Na een opleiding tot fotograaf aan de Fotovakschool solliciteerde hij voor vlieger en werd aangenomen. Een loopbaan van dertig jaar in de luchtvaart volgde, waarin hij vlieginstructeur en examinator werd. En later ook hoofd van een vliegopleiding. Hij sloot zijn loopbaan in de bemande vliegerij in 2004 af als vliegveiligheidsfunctionaris en onderzoeker van luchtvaartongevallen. Niet lang daarna verhuisde hij uit de regio Arnhem naar het mooie en rustige Friesland, om daar samen met zijn Gonnie te gaan fietsen, varen, schaatsen, schrijven (hij heeft al twee boeken en meer dan 300 artikelen op zijn naam), fotograferen en vissen op karpers.

H20

Schrijven en publiceren doet Bald dus ook graag. Hij heeft inmiddels dus al meer dan 300 publicaties op zijn naam. Daar zit ook een artikel bij in het vliegveiligheidsblad van de Amerikaanse luchtmacht. Maar de twee hoogtepunten zijn toch wel de twee in print gepubliceerde boeken: ‘Hooked For Life’ in 1995, een boek over de beleving van het karpervissen (dit was toen naar zeggen het snelst verkopende hengelsportboek aller tijden), en ‘Help, ik word modelvlieger’ in 2015. Beide boeken zijn door Bald geheel in eigen beheer uitgegeven en gefinancierd. In het voorjaar van 2017 verscheen de tweede druk van het modelvliegboek. Geheel aangepast en uitgebreid met nieuwe foto’s en veel tekeningen/grafieken. En een nieuwe titel: ‘Modelvlieger worden 2.0′. De derde druk verscheen in de zomer van 2018…

HFL   IMG_0427

In 2010 is de modelvliegerij weer in zijn leven gekomen en in juli 2011 is hij er echt mee begonnen. En daar gaat nu bijna al zijn tijd in zitten. Met als huidig resultaat (juli 2018) 10.000 modelvluchten, waaronder vaste vleugel, heli, water, nacht, indoor en impellerjet. In totaal heeft hij ruim 1320 uur een model in de lucht weten te houden. Dat is bij het normaal gehanteerde aantal vluchten per jaar voor een gemiddelde modelvlieger (200 vluchten per jaar), misschien wel vijftig jaar ervaring. En dat in zeven jaar tijd! Bald heeft al ongeveer 1200 uren modelvlieginstructie gegeven, waarvan ruim 875 op de simulator. Samen met het feit dat Bald al sinds 1987 (beroeps-) vlieginstructeur is, zit het met zijn ervaring dus ‘wel snor’…

Bald is KNVvL instructeur en examinator A-Motor, A-Zweef, A-Heli en A-Multikopter. Hij runt dus zijn eigen ideologische modelvliegopleiding. Hij was in 2013/2014 bestuurslid van de Afdeling Modelvliegsport van de KNVvL. Nu is hij nog lid van de Commissie Instructie en Veiligheid (CIV). En hij is ook medewerker geweest van de bladen Modelvliegsport en Modelbouw Aktueel. Voorgaande bestuursfuncties: voorzitter Raad van bestuur van de Stichting Recreatief Natuurbeheer (1995-2013), Bestuurslid Karper Studiegroep Nederland (2007-2008), Voorzitter Cliëntenraad van een gemeente (2007). Verder in een ver verleden voorzitter van twee fotoclubs.

Bald is al 43 jaar getrouwd met zijn lieve Gonnie, heeft twee prachtige volwassen dochters en ook twee wolken van kleindochters. Dat is toch het mooiste dat er is!

Dus, hobby’s, plenty! Modelvliegen, fotograferen, schrijven (en publiceren), parachutespringen (nu dus niet meer), karpervissen, varen, fietsen, zwemmen, schaatsen, motorrijden (na 35 jaar nu even niet meer), klussen, muziek luisteren, films kijken, lezen, filosoferen, lekker eten, ’s avonds in de jacuzzi zitten en genieten van het goede leven. Bald heeft zich nog nooit verveeld… Het meeste van bovenstaande doet hij het liefst samen met zijn vrouw en maatje Gonnie. Maar ze laten elkaar ook nog vaak vrij om individueel dingen te ondernemen…

Bald is in 1993 uitgezonden naar Cambodja, om daar voor de VN goed werk te doen. Dat was de mooiste tijd van zijn werkzame leven. In december 2017 zijn Bald en Gonnie naar Vietnam geweest en ook ‘terug’ naar Cambodja…

Toen op Tweede Kerstdag 2004 de tsunami in Azië verschrikkelijk toesloeg, hoefde hij dan ook niet lang na te denken: hij regelde zijn eigen ‘uitzending’: samen met Gonnie ging hij er heen om te helpen! De keuze viel op het project van Marja van Leeuwen uit Den Haag, een weeshuis bouwen in Sri Lanka… Dit weeshuis kwam er en het draait nu al meer dan tien jaar. De eerste kinderen zijn er alweer uit als prachtige jong volwassenen… Toch is het nog steeds nodig om fondsen voor het weeshuis te werven. Dat gebeurt onder andere via deze website.

folder weeshuis Sri Llanka

Ondanks zijn lidmaatschap van al vier modelvliegclubs ontstond bij Bald de behoefte om een eigen club op te richten. Een die dichtbij was en geen last had van ‘achterklap’ en minder gezellige leden. Op 1 juni 2016 was het zo ver: de Elektro Model Vlieg Club (EMVC) Phoenix IJlst werd opgericht. Het vliegen gebeurt bij Bald aan de overkant van de straat!

Op zijn visitekaartje staat achter zijn naam ‘NCMI’. Dat is geen titel, maar een (grappig bedoelde) afkorting. Het staat voor ‘Niet Commercieel Maar Ideologisch’. Bald wil namelijk graag iets terug doen voor de maatschappij (in dit geval de beoefenaars van de modelvlieghobby), en wel omdat hij ‘op kosten van de belastingbetaler’ een hele mooie loopbaan (een jongensdroom) heeft gehad en mede daardoor een heel mooi leven.

Avatar-foto

Klik voor het verhaal van Bald en Gonnie in Sri Lanka op de knop ‘Het weeshuis’.

2 gedachten over “Over de auteur

  1. He Bald, we zaten net over vroeger te kletsen. Samen in Alabama. Moest aan jou denken. Misschien een keer bij kletsen over good old times? Lijkt me leuk.

  2. Ja dat fotograferen dat was wat, zelfs in de pauze van school naar huis en filmpjes ontwikkelen. heel snel ff die ene foto afdrukken. Op de puchjes naar Utrecht hahahah, Weersingel, staat me nog helder voor de geest Bald. En hoe je over Gonnie praat, Toen het nog heeeeeel erg pril was vrat je haar al bijna op hahahahaha. Ik zag wat je allemaal zo doet daar in het hoge Noorden als je van je rust geniet. Mooi man. Toch ga ik dat ritje in 2018 maar eens maken naar Ijlst (is het hè), babbelen over old times. Ik kom wel in beeld.
    Het ga je goed man en groet Gonnie van me *- ))
    Houdoe van uit het verre Veghel
    Jos

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s