Geslaagden

Hieronder de geslaagden voor de (online) simulatorcursus voor gevorderden (1.1.b), het EMVO PHOENIX Brevet A Motor (van onze school) of van een van de KNVvL Brevetten. 

Sommige geslaagden hebben een stukje geschreven over hun ervaringen met de lessen en wat ze ervan vonden. Dat is ongewijzigd bijgevoegd. Interessante kost!

De beginnerscursus 1.1 kent geen afsluitend examen. We kunnen hierbij dus beter spreken van ‘cursus afgerond’. Deze tellen voor het aantal geslaagden voor een getuigschrift of brevet niet mee. Toch krijgen ze hier een ‘eervolle’ vermelding, want het is nog steeds een hele prestatie… De nummers tussen haakjes geven dus het aantal ‘echte geslaagden’ weer.

Onze felicitaties gaan naar:

109. 17 november 2018. Alfred uit Sneek voor de beginnerscursus 1.1. op de simulator.

108. 19 oktober 2018. Malcolm uit Zeist voor de beginnerscursus 1.1. op de simulator.

107 (78). 6 oktober 2018. Jasper uit Ureterp voor het KNVvL brevet A-Motor.

18-07-31-01

Zie ook geslaagde nummer 103

106 (77). 3 september 2018. Hans uit Zeist voor het KNVvL brevet A-Zweef. Hans had zal zijn brevet A-Motor. Het zweefbrevet was dus als het ware ‘een formaliteit’. Evengoed serieus afgevlogen volgens de daarvoor geldende regels! Gefeliciteerd Hans!

Hans voor, tijdens en na zijn brevetvluchten…

105 (76). 27 augustus 2018. Erik uit Leusden voor de cursus 1.1.b. op de simulator, met getuigschrift. Héél snel gedaan Erik, en dat met de vakantie er tussen… Nu op naar het KNVvL brevet…

104. 4 augustus 2018. Erik uit Leusden voor de beginnerscursus 1.1. op de simulator.

Snel gedaan Erik, dat ging héél goed. Je bent ook goed gemotiveerd en je oefent ook vaak en veel. Dat leidt dus tot succes!

103 (75). 31 juli 2018. Jasper uit Ureterp voor het EMVO PHOENIX brevet A-Motor.

Dat heb je heel snel gedaan Jasper! Nooit eerder gevlogen, dan vier middagen vliegen en dan dit klinkende resultaat… Nu genieten en dan nog even je KNVvL brevet halen… Proficiat man!

18-07-31-01

Jasper na zijn opmerkelijke prestatie: zowel het getuigschrift als het brevet op één dag…

102 (74). 31 juli 2018. Jasper uit Ureterp voor de cursus 1.1.b. met getuigschrift.

En op dezelfde dag ook nog even buiten afvliegen voor het EMVO PHOENIX brevet A-Motor, petje af!

101 (73). 7 juli 2018. Wim uit Nijverdal voor het KNVvL brevet A-Motor. Zo Wim, helemaal klaar voor de toekomst! En nu genieten, iets wat je elke dag tijdens de trainingen al deed… Het was me een waar genoegen om je te mogen begeleiden!

Wim na het behalen van zijn KNVvL brevet met examinatoren Roel (links) en Ronald…

De brevetuitreiking vond plaats op de clubdag van 1 september…

Wim stuurde mij na afloop het volgende verhaal:

De reis is belangrijker dan bereiken van het reisdoel.

Daar sta je dan, ruim 59 jaar en je doet weer een examen. In mijn leven tot nu toe heb ik diverse examens gedaan maar de laatste keer was toch weer een aantal jaren geleden, om precies te zijn 14 jaar geleden.

Gelukkig heb ik niet zoveel last van examenstress maar het is en blijft spannend om iets te moeten laten zien in twee keer pak hem beet 10 minuten. Er kan makkelijk veel fout gaan op zo’n dag (je kunt een regelaar opblazen, het kan waaien als een gek, je hebt een slechte dag) maar we gaan er gewoon voor en we doen ons best. Uiteraard komt er altijd een gezonde dosis spanning bij kijken, het blijft natuurlijk spannend om in 20 minuten te laten zien waar je maanden op hebt geoefend!

Mijn reis in de wonderlijke wereld van modelvliegen begon twee jaar geleden toen ik iemand zocht die mij les kon geven, iemand die wist hoe je les moest geven en een lesplan had. Na wat mindere ervaringen met instructeurs van de club waar ik toen lid van was kwam ik op het internet Bald tegen en zijn we samen aan de reis begonnen.

Door moeilijke privé omstandigheden heb ik na drie maanden de stekker eruit getrokken en eigenlijk had ik er niet veel zin meer in. Juist doordat Bald (en Gonnie niet te vergeten) mij elke keer bleven uitnodigen (“kom gewoon gezellig kijken, je hoeft niet te vliegen hoor”) ben ik toch blijven komen, toch de sim lessen weer opgepakt en heb ik na een kleine anderhalf jaar de hobby weer opgepakt. Gonnie en Bald, nog bedankt dat jullie mij bleven motiveren!

Sommige mensen hebben gewoon een talent voor vliegen, ik behoor niet tot deze groep. Leren vliegen was dan ook een hele reis voor mij. Een reis die zich gekenmerkt heeft met vallen en opstaan en vooral leren sturen.

De technische kant was geen probleem voor mij (een leven lang in techniek is daar debet aan), de theoretische kant ook niet (ik ben nogal nieuwsgierig aangelegd en wil altijd weten WAAROM iets werkt) maar de theorie in praktijk brengen bleek een stuk moeilijker. Heel vaak wist ik en weet ik wel waarom het fout gaat, en wat ik moet doen om het goed te laten gaan, maar om de een of andere manier blijkt het voor mij moeilijk te zijn een en ander uit de theorie toe te passen op de praktijk. Ik heb het dus niet van talent moeten hebben maar van oefenen, oefenen en nog meer oefenen.

Het was dus een hele reis, met hoogtepunten (de vriendschappen, het spelen met techniek, knutselen met modellen) en dieptepunten (meerdere crashes, onbekwame instructeurs, met een verkeerd model begonnen). Maar eenmaal de juiste route gevonden liep een en ander redelijk voorspoedig, hoewel het altijd langer duurt dan ik wil. Dat zit kennelijk in mijn aard, ik verwacht altijd veel van mezelf en als het dan langer duurt dan ik had verwacht, tja dan heb ik even een slecht reismomentje. Een beetje zoiets als dat je in het buitenland bent en je paspoort is gestolen, zo’n moment dat je het even zat bent. Maar je vraagt een nieuwe aan en je gaat weer verder. Jezelf bij elkaar rapen en dan doorgaan.

Al met al is het een reis geweest die mij veel plezier en, veel belangrijker, nieuwe vriendschappen heeft opgeleverd en waar ikzelf het een en ander van heb opgestoken. Kortom, een topreis! En zoals aan iedere reis, komt ook deze tot een eind. Het eind van deze reis is het behalen van het brevet….. of is dat juist de start voor weer een nieuwe reis van jaren van plezier van deze hobby?

Want reizen is leuk, je weet nooit wat je tegen komt en wat je mee gaat maken… Op naar de volgende reis!

100 (72). 29 juni 2018. Jasper uit Ureterp voor de beginnerscursus 1.1. De eerste vijf lessen in twee uurtjes doorlopen, zo mogen we het graag zien, Jasper! Goed gedaan! En daarna buiten vliegen, pas voor de tweede keer in je leven. En dan al goed op hoogte kunnen blijven, goed navigeren en dan ook nog even een procedurebocht, een paar loopings een vlakke acht en een mooie nadering laten zien. En dat ook nog met windkracht vier… Petje af hoor… Jij bent de 100ste die een cursus heeft afgerond…

18-06-29-01

Jasper net na zijn cursus tijdens het geslaagde buiten vliegen… 

99 (72). 25 juni 2018. Wim uit Nijverdal voor het EMVO PHOENIX brevet A-Motor, tevens clubbrevet. 

Eindelijk (zal hij ongetwijfeld zelf denken)! Vandaag heeft Wim uit Nijverdal (59 jaar) zijn fel begeerde en zéér verdiende EMVO PHOENIX brevet A-Motor gehaald. Goed gevlogen man, en op een hoog niveau!

Je hebt dit echt meer dan verdiend Wim! Zo zie je maar dat je inspanningen beloond worden: telkens maar van Nijverdal helemaal naar IJlst, en dan doorbijten en doorzetten. En tegenslagen incasseren en verwerken…

Wim, je bent een voorbeeld voor velen, heel goed gedaan. En nu op naar het KNVvL brevet, appeltje eitje…

Wim, kort na het behalen van deze mijlpaal. Je mag met recht trots zijn…

98 (71). 15 juni 2018: Richard uit Leeuwarden (48 jaar) voor het KNVvL brevet A Motor. Zo, jij bent klaar Richard! En dat heb je mooi vlot gedaan. Van harte gefeliciteerd en geniet van je vrije vliegen… Vlak voor de start van de eerste examenvlucht kwam er rook uit zijn vliegtuig, een Trainstar (zie foto onder). De regelaar bleek zichzelf te hebben opgeblazen. Nog een geluk dat het toestel zelf geen brandschade opliep! Gelukkig kon Richard eenzelfde vliegtuig lenen van zijn stiefvader Ted, zodat het examen toch nog met succes door kon gaan…

18-06-15-01

Trotse Richard net na het behalen van het brevet, met zijn kapotte kist…

97 (70). 2 juni 2018. Bald uit IJlst (63 jaar) voor het KNVvL brevet A Heli. Dat ben ik dus zelf! Eindelijk, na ruim vijf jaar ploeteren met modelhelikopters (zei de oud beroeps-helikopterpiloot), heb ik dat fel begeerde papiertje gehaald… Samen met Paul (hieronder) drie weken dagelijks twee keer geoefend en toen waren we er echt klaar voor. We vlogen af op de feestdag ter gelegenheid van de tweede verjaardag van onze vereniging EMVC Phoenix IJlst. We vlogen ‘om en om’, maar technisch gezien was Paul dus de eerste van onze club die het brevet A Heli haalde, ha, ha… Ik was al examinator Heli, maar met dit brevet kan ik nu ook instructeur heli worden…

Bald met Roel, een van zijn examinatoren (de andere staat veilig buiten beeld)…

96 (69). 2 juni 2018. Paul uit Duivendrecht (79 jaar) voor het KNVvL brevet A Heli. Zeer goed geoefend Paul! Drie weken lang vroeg in de ochtend en nog een keer in de avond. Het heeft uitbetaald!

18-06-02-33 DH

Paul met ondergetekende als examinator en coach tijdens zijn geslaagde examen (de andere examinator staat buiten beeld)…

95. 18 mei 2018: Albert uit Wijchen (71 jaar) voor de beginnerscursus 1.1. Goed gedaan Albert! Je hebt er echt gevoel voor. Op naar het getuigschrift en daarna echt vliegen buiten…

18-05-20-01 Albert de Jong

Albert in zijn studiehok…

Hij mailde me achteraf:

Hallo Bald,

Gisteren heb ik dit al gezegd maar ik wil het hierbij nog eens duidelijk onderstrepen dat ik heel tevreden ben over het verloop van de door jou gegeven lessen op de vliegsimulator. Ik heb de afgelopen weken veel van je geleerd en het bijbehorende boekje is een uitstekende ondersteuning gebleken om alle verbanden te kunnen zien die zich vóór, tijdens en ná de vlucht voordoen.

Het mooie voor mij is ook dat alle aspecten van deze hobby helder en duidelijk aan de orde komen en je de kans wordt geboden om het professioneel en dus grondig aan te pakken. Het te bereiken niveau van kennis en vaardigheid is dus geheel een zaak die afhankelijk is van de aanpak, inzet en betrokkenheid van de leerling.

Daarom Bald nog eens mijn hartelijke dank voor de tijd en energie die je tot nu toe in mijn ‘opleiding’ hebt gestoken. Ik ga met enthousiasme en leergierigheid graag verder op deze ingeslagen weg.

Hartelijke groet,

Albert

94 (68). 28 april 2018: Hans uit Apeldoorn (60 jaar) voor het KNVvL brevet A Motor. 

En dat al een week na zijn clubbrevet… Zo Hans, dáár ben je vanaf! Proficiat…

Door de vele buien moesten we wel vaak schuilen in de stal…

93 (67). 21 april 2018: Hans uit Apeldoorn (60 jaar) voor het EMVO PHOENIX brevet A Motor, tevens clubbrevet van EMVC Phoenix IJlst. 

Heel goed Hans! Zo zie je maar weer wat je inspanningen en doorzetten voor een prachtig resultaat hebben gezorgd! Nu nog twee examinatoren regelen en dan op voor het officiële KNVvL brevet…

Alle inspanningen van Hans hadden uiteindelijk het gewenste resultaat…

92 (66). 13 april 2018: Richard uit Leeuwarden (48 jaar) voor het EMVO Phoenix brevet A Motor, tevens clubbrevet van EMVC Phoenix IJlst.

Zo, die zit Richard! En nu nog even afvliegen voor het KNVvL brevet… Goed en snel gedaan!

91. 26 maart 2018: Karol uit Apeldoorn voor de beginnerscursus 1.3.heli. Karol is al in het bezit van de KNVvL brevetten A Motor en Zweef. Nu is hij enthousiast bezig te leren vliegen met modelheli’s .

Goed bezig Karol! Hier bij de Helischool in Oldeberkoop…

90. 26 maart 2018: Bart uit Landsmeer (54 jaar) voor de beginnerscursus 1.1. Je hebt het voor mekaar Bart; de grondbeginselen van het vliegen zitten er goed in! Op naar de volgende fase…

18-03-24-02

Bart met zijn zoon Tim na hun allereerste echte modelvluchten ooit, op 18 maart 2018…

89. 22 maart 2018: Jan uit Zeist (75 jaar) voor de beginnerscursus 1.1. Heel goed Jan! En nu op naar de vervolgcursus voor het getuigschrift!

18-01-06-79a dh

Jan kijkt toe naar de kunsten van Paul…

88. 17 maart 2018: Arie uit Vaassen (62 jaar) voor de beginnerscursus 1.1. Een hele stap gemaakt Arie! Op naar het getuigschrift en daarna het echte brevet!

Arie neemt ook al buiten les en kijkt genietend toe bij het helikoptervliegen in de sporthal (foto’s Karol Wozniak)…

87 (65). 6 maart 2018: Hans uit Apeldoorn (60 jaar) voor de cursus voor gevorderden 1.1.b. met getuigschrift. 

Goed gedaan Hans! Op naar het echte KNVvL brevet!

18-01-23-20 kw

Hans is klaar voor de lessen voor het brevet…

86 (64). 2 maart 2018: Richard uit Leeuwarden (48 jaar) voor de cursus voor gevorderden (1.1.b), met getuigschrift.

Dat heb je snel en goed gedaan Ricard! En je bent buiten ook al solo met je Bixler II. Ga zo door

Richard met de leskist van de school (links) en thuis net na zijn slagen…

85. 24 januari 2018: Dick uit Epe (66 jaar) voor de beginnerscursus 1.1. 

18-01-22-03

Dick op 22-1-2018 met zijn nieuwe BMI Take-off… In vier uurtjes klaar met de eerste cursus, een prima resultaat…

84. 23 januari 2018: Hans uit Apeldoorn (60 jaar) voor de beginnerscursus 1.1.

Trotse Hans voor en na zijn eerste cursus. Goed gedaan kerel!

82 en 83. 23 november 2017: Ted uit Sneek (71 jaar) en zoon Richard uit Leeuwarden (47 jaar) voor de beginnerscursus 1.1.

Ted en Richard komen steevast samen op les en gaan dan ook gelijk op. Goed gedaan mannen! Nu zelf met behulp van de filmpjes op deze site oefenen en in januari gaan we verder met de cursus voor gevorderden…

17-10-26-12

Ted (rechts) en Richard tijdens een les buiten…

82. 22 november 2017: Jan uit Leeuwarden (79 jaar) voor de beginnerscursus 1.1. Dat viel nog niet mee op je hoge leeftijd, Jan! Maar goed doorgezet en nu maar oefenen. Eerst ga je lekker op vakantie en komend voorjaar gaan we verder met de cursus voor het getuigschrift! Proficiat en dank voor het kistje wijn!

Goed gedaan Jan! En dank voor de wijn…

81 (63). 18 november 2017: Karol uit Apeldoorn voor het KNVvL A Motor. Karol is nog net geen 70 jaar en bijzonder enthousiast en fanatiek. Zijn incasseringsvermogen verdient ons respect. En zijn doorzettingsvermogen ook. Hij heeft niet bij ons afgevlogen, maar op zijn lokale club ARMC te Apeldoorn. Heel goed gedaan Karol, we zijn trots op je! En nu genieten maar…

17-10-26-10a Karol W.

Karol (in rode jas) in oktober tijdens zijn laatste lessen in IJlst…

Hier is karol zelf aan het woord:

Afgelopen week heb ik mijn brevet gehaald en nu ik zo op mijn ‘leertijd’ terug kijk, vraag ik mij  af wat nu het meest nuttige geweest is tijdens mijn leertraject. Ik ben begonnen, nadat ik enthousiast was geworden in een gymzaal, waar op dat moment aan indoor vliegen werd gedaan. Ik had mezelf voor genomen; dat wil ik ook kunnen. Met wat deelnemers over van alles gesproken en daar kwamen de eerste kreten naar boven, ‘ailerons’, ‘roeren’, ‘lipo’s’, enz. Hoe ga je dat leren begrijpen? Gelukkig kwam ik bij een goede vliegclub terecht en die verwezen me naar een vliegschool waar je vooral op de simulator leerde vliegen. “Dan kun je altijd nog kijken hoe het gaat, voordat je een vliegtuig aanschaft”. Zo ben ik op de vliegschool van Bald in IJlst terecht gekomen. Daar ontdekte ik ook, dat je bij hem ook buiten kon vliegen, maar daar heb ik zelf in het begin niet voor gekozen.

Het leren vliegen op de simulator heeft me veel gebracht. Niet alleen theorie, maar ook op de sim in de praktijk vliegen. Bald is een bevlogen instructeur, waarbij je alles tot in detail moet uitvoeren. Geen foutje wordt je gegund. Je leert het vak “vliegen” tot in de puntjes. Intussen werd er gelijktijdig bij de vliegclub ARMC in Apeldoorn buiten gevlogen tijdens vlieglessen op zaterdag. Ik had een You Can Fly aangeschaft en een zender. Dat buiten vliegen was geweldig. Maar een goed rondje of een vierkantje of rechthoek (inmiddels geleerd, dat dat een circuit was) viel nog niet zo mee. Laat staan het landen. Ook daar heb je goede buiteninstructeurs voor nodig, maar op de simulator werd je dat tot in de puntjes aangeleerd. Dan gebeurde het af en toe wel eens, dat het weer zo slecht was, dat er niet gevlogen kon worden. Het weer heb je niet in de hand. Maar de simulator hoefde je alleen maar aan/uit te zetten. Bald was er altijd. De “sticks” werden een tweede natuur. Net zoals bij het autorijden dacht je steeds minder aan je sticks en kreeg je steeds meer aandacht voor het vliegen.

Buiten kon je de kennis weer in de praktijk toepassen en zo ontstond er langzaam een mooie basis van kennis en kunde bij het vliegen. Tijdens het vliegen op de simulator werd veel aandacht gegeven – en besproken – aangaande veiligheid. Hoe je je zou moeten gedragen op een veld en hoe je je vliegtuig zou moeten behandelen en hoe je met je publiek moest omgaan om hun veiligheid boven alles te stellen. Op het veld in de praktijk kwam me deze kennis goed van pas. Uiteindelijk haalde ik dan mijn simulatie certificaat, maar daar waren de lessen flightsim niet mee afgelopen. Op het veld in de praktijk werd veel gehamerd op goed kunnen rechtvliegen en op een hoogte die je wilde. Jij was de baas en niet het vliegtuig. Iedere “piloot” is anders, maar voor mij heeft de Vliegschool van Bald mij perfect geholpen om steeds scherp te blijven en te begrijpen wat er met het vliegtuig en met mijn omgeving gebeurt. Ook vlak voor het echte brevetvliegen heeft een lesje simulatievliegen er nog voor gezorgd, dat ik scherp bleef.

Zaterdag 18 november 2017, de dag dat ik mijn brevet haalde…

Ik zou dan ook elke nieuweling, die wil gaan vliegen met een modelvliegtuig, aanraden om simultaan met praktijklessen, simulatielessen op de computer te nemen. Bald en zijn vliegschool zijn daar erg goed in. De vliegschool van Bald (en echtgenote Gonnie niet te vergeten) en mijn goede instructeurs in het veld hebben elkaar perfect aangevuld. Ik vond het een mooi route naar het brevet. Zonder het simulatieprogramma had ik nooit goed leren vliegen. Nu ik mijn brevet heb, kan ik regelmatiger gaan vliegen en het vak echt pas gaan leren.

Bald, ik ben erg blij met je. Zowel als mens, als instructeur en als directeur van de Phoenix opleidingsschool. Ik hoop, dat je deze hobby nog lang blijft uitoefenen.

80 (62). 7 november 2017: Anton uit Akersloot voor het EMVO/EMVC clubbrevet A Motor. Anton is 55 jaar en leert echt héél vlot, zo is al wéér gebleken. In twee dagen en met maar een paar vluchten ging hij vandaag solo op zijn eigen You Can Fly. En alsof dat nog niet genoeg was, haalde Anton met dezelfde vlucht ook zij EMVO/EMVC clubbrevet! Proficiat Anton, we zien je graag nog vaak hier komen om op de club het echte KNVvL brevet te halen…

17-11-07-01  brevet 6.jpg

79. (61). 6 november 2017: Tycho uit Almere (nu net 12 jaar) voor de cursus voor gevorderden (1.1.b), met getuigschrift. Heel goed gedaan Tycho, we zijn trots op je! En nu maar snel met je vader hier komen vliegen met echte modellen…

mde

Trotse Tycho…

78 (60). 20 oktober 2017: Anton uit Akersloot voor de cursus voor gevorderden (1.1.b), met getuigschrift. Anton is 55 jaar en leert dus heel vlot, zo is alwéér gebleken. In twaalf lessen zijn getuigschrift gehaald een daarbij nagenoeg foutloos gevlogen. Proficiat Anton, we zien je graag hier om buiten naar het echte brevet toe te gaan werken…

17-08-16-01

77. 2 oktober 2017: Tycho uit Almere (11 jaar) voor de beginnerscursus 1.1. Dat ging snel Tycho! Goed gedaan! En nu verder met de cursus voor het getuigschrift!

76 (59). 23 augustus 2017: Hans uit Zeist voor het KNVvL brevet A Motor. Hans is net 59 jaar en leert super snel. Binnen twee vliegdagen was hij al solo en nu heeft hij het brevet in zes vliegdagen en binnen 35 vluchten! Héél goed gedaan Hans!

17-09-23-02

Trotse Hans met zijn examinatoren net na het behalen van het brevet…

75. 22 september 2017: Anton uit Akersloot voor de beginnerscursus 1.1. Anton is 55 jaar en leert vlot. In vier uurtjes de beginnerscursus afgerond…

17-08-16-01

Goed gedaan Anton! En nu het echte werk…

74 (58). 18 augustus 2017: Hans uit Zeist voor de cursus voor gevorderden (1.1.b), met getuigschrift. Hans is net 59 jaar en leert super snel. Nu het getuigschrift en binnenkort het brevet buiten, zoveel is zeker! Ga zo door Hans!

17-07-08-02

73 (57). 18 augustus 2017: Sander uit Bilthoven voor de cursus voor gevorderden (1.1.b), met getuigschrift. Sander is 56 jaar en leert snel. Hij heeft de cursus goed gevolgd en was ook snel klaar. Heel Goed Sander, gefeliciteerd!  Nu buiten vliegen en daar verder ervaring mee opdoen…

Sander met zijn mooie Spitfire en op de eerste lesdag buiten met zijn Apprentice, op 13-08-2017…

72. 5 juli 2017: Hans uit Zeist voor de beginnerscursus 1.1. Hans is 58 jaar. Hij deed het heel goed! Gefeliciteerd Hans, en nu op naar buiten voor het echte werk…

17-07-08-04.JPG

Na de beginnerscursus kwam Hans van 7 tot en met 9 juli naar IJlst om in het echt te leren vliegen. Hij ging op de minicamping staan en kwam zaterdagmorgen 8 juli opgetogen naar het ‘clubhuis’. Hij vertelde dat hij ooit maar één keer eerder een vlucht had gemaakt (aan de kabel). Nou, hij ging met ‘chirurgische precisie’ te werk en zondagavond ging hij tevreden naar huis: hij was al solo! Heel goed Hans, ik kijk nu alweer uit naar de volgende keer!

Hans kwam en overwon: toen hij na het wekend naar huis ging was hij al solo! 

71. 17 juni 2017: Sander uit Bilthoven voor de beginnerscursus 1.1. Sander is 56 jaar en leert snel. Hij heeft de cursus probleemloos en volgens het boekje gevolgd. Heel Goed Sander, gefeliciteerd!

17-06-17 Sander H. 2

70 (56). 13 juni 2017: Carl uit Eemnes voor de cursus voor gevorderden (1.1.b), met getuigschrift. Carl is 78 jaar en deed het erg goed. Net als bij de beginnerscursus pikte hij de gegeven stof en tips goed op. Weer liet hij telkens meteen zien dat hij het geleerde kon toepassen. Carl heeft volgens eigen zeggen veel gehad aan de gedisciplineerde aanpak van de lessen. Goed gedaan Carl, de tweede grote stap naar het echte brevet is gezet. Nu verder oefenen, buiten én op de sim, voor dat brevet!

17-06-19-01 17-05-22-07

17-06-19-03

Nu lekker buiten relaxen én verder oefenen voor het echte brevet, Carl!

Noot: Carl is op 13 juli 2017 buiten met zijn We Can Fly solo gegaan!

69 (55). 10 juni 2017: Peter uit Amersfoort voor het KNVvL brevet A-Motor. Peter is 51 jaar, sociaal en bloed-enthousiast! Hij heeft het getuigschrift sim en zijn KNVvL brevet A-Zweef eerder gehaald en daarna voornamelijk solo geoefend voor het brevet. Nu heeft hij dat KNVvL brevet A-Motor daadwerkelijk gehaald!  Van harte gefeliciteerd Peter, goed gedaan. nooit meer ‘illegaal’ vliegen voor jou…

06-08-16-04  17-02-18-05

Links: Peter vorig najaar tijdens de les buiten en (rechts) tijdens een winterse solovlucht…

68 (54). 10 juni 2017: Floris uit Culemborg voor het KNVvL brevet A-Motor. Floris is 39 jaar en had ooit al een clubbrevet bij een club in Nijmegen. Dat is te zien ook: hij is de eerste die de nieuwe ‘speedcursus’ naar het getuigschrift op de simulator heeft gevolgd. En nu heeft hij het KNVvL brevet gehaald! Goed gedaan Floris, gefeliciteerd!

17-03-07 Floris  17-06-04-09  17-06-04-10

Rechts: Floris tijdens de laatste training voor het brevet op 1e Pinksterdag…

8 juni 2017: Robin uit Batenburg voor de beginnerscursus 1.1. Robin is 44 jaar en heeft nog nooit met modellen gevlogen. Hij heeft de vaardigheden voor het vliegen snel opgepakt en gaat door met de cursus voor gevorderden. Goed gedaan man!

67 (53). 23 mei 2017: Ronald uit Heerenveen voor het KNVvL brevet A Motor. Ronald heeft heel vaak en heel stevig geoefend. Afgelopen zondag 21 mei nog:

Zondag 21 mei: nog even geconcentreerd oefenen om nog iets dichterbij te landen…

Maar vandaag betaalde alle noeste arbeid zich uit: ten overstaan van Hidde en Bald, de examinatoren van de dag, liet Ronald in de avond bij afnemende wind met zijn Tundra twee nagenoeg perfecte examenvluchten zien. Volgens het ‘boekje’… Van harte Ronald, en nu maar écht genieten van onze mooie hobby…

Linksboven: de laatste oefenvlucht. Ook Hidde maakt een vluchtje. Onder: Ronald (r) met een heel tevreden examinator Hidde na zijn prestatie…

66 (52). 22 mei 2017: Arie uit Katwijk voor het KNVvL brevet A Motor. Arie is net 67 jaar geworden en zéér gemotiveerd. Na het razendsnel halen van zijn getuigschrift op de sim en EMVO PHOENIX brevet A Motor/clubbrevet, heeft hij nu ook het KNVvL brevet A Motor gehaald! Daar hebben we nog steeds maar één woord voor: KLASSE!

17-05-22-09

65. 17 mei 2017: Bert uit Bredevoort voor de beginnerscursus 1.1. Bert is 68 jaar en vroeg zich af of hij het nog kon leren… Nou en of! Goed gedaan Bert! Even ervan genieten en dan snel verder met de cursus voor gevorderden, én naar buiten! Dat wordt een leuke zomer…

17-03-15 01 Bert B.

Dat wordt een leuke zomer Bert…

64. 11 mei 2017: Carl uit Eemnes voor de beginnerscursus 1.1. Carl is 78 jaar en deed het erg goed. Vooral pikte hij de gegeven stof en tips goed op, hij liet telkens meteen zien dat hij het geleerde kon toepassen. Carl heeft volgens eigen zeggen veel gehad aan de gedisciplineerde aanpak van de lessen. Goed gedaan Carl, de eerste grote stap is gezet. Nu verder voor het getuigschrift en brevet!

17-05-02 Carl Pohlmann  17-05-22-07

Carl ging ervoor…

63 (51). 3 april 2017: Arie uit Katwijk voor het EMVO PHOENIX brevet A Motor. Arie is 66 jaar en écht razend snel: op 23 maart had hij na tien dagen (!) zijn getuigschrift en nu al het EMVO PHOENIX brevet A Motor/clubbrevet! Daar hebben we maar één woord voor: KLASSE!

17-04-03 12

62 (50). 2 april 2017: Ronald uit Heerenveen voor het EMVO PHOENIX brevet A Motor. De 42 jarige Ronald heeft afgevlogen met zijn nieuwe Tundra. Met succes, want wat hij liet zien was meer dan voldoende om ruimschoots aan de eisen van de KNVvL te voldoen (‘ruimschoots’ is ons streven voor het EMVO brevet)! Gefeliciteerd Ronald! Nu de kennis en vaardigheden vasthouden en nog verder uitbouwen, en dan op voor het echte KNVvL brevet!

Ronald met de BIX 3, de kist waarop hij de noeste trainingsarbeid verrichte. Rechts: de geslaagde rijdt tevreden weg met zijn Tundra én zijn brevet…

61 (49). 31 maart 2017: Floris uit Culemborg voor de speedcursus voor gevorderden 1.1.b.s. Floris is 39 jaar en had ooit al een clubbrevet. Dat is te zien ook: binnen 4,5 lesuren heeft hij alle stof van begin tot en met het brevet gehad, én aangetoond dat hij het getuigschrift heeft verdiend! Floris is de eerste die de nieuwe ‘speedcursus’ heeft gevolgd. Goed gedaan Floris, en nu buiten verder, op weg naar het brevet KNVvL brevet!

17-03-07 Floris  17-03-12 03

60 (48). 27 maart 2017: Vincent uit Soest. Vincent is 42 jaar en heeft nu naast zijn KNVvL brevet A Motor ook zijn KNVvL brevet Zweef. Prima gedaan Vincent!

17-03-27 30 Vincent geconcentreerd voor een van zijn brevetvluchten…

59 (47). 27 maart 2017: Peter uit Amersfoort. Peter is 51 jaar en heeft zijn KNVvL brevet Zweef gehaald. Een mooie mijlpaal Peter, en nu kan je ‘legaal’ zweven…

17-03-27 04

58 (46). 27 maart 2017: Dick uit Zeist. Nadat Dick in de ochtend was geslaagd voor het ‘clubbrevet’, kwamen in de middag twee KNVvL examinatoren naar het veld. En toen heeft Dick ook nog zijn KNVvL brevet A Motor gehaald. Snel gedaan hoor Dick, Proficiat!

17-03-27 02

57 (45). 27 maart 2017: Dick uit Zeist. Dick is 67 jaar en is geslaagd voor het EMVO PHOENIX brevet A Motor. Goed gedaan Dick! De aanvraag gaat naar de drukker…

brevet 6.jpg

56 (44). 23 maart 2017: Arie uit Katwijk voor de cursus voor gevorderden (1.1.b). Arie is 66 jaar en is zoals al onder nummer 54 vermeld ‘als een razende’ door de beginnerscursus gelopen. Maar nu ook door de cursus voor gevorderden: zeven dagen. Dus tien dagen na zijn allereerste les was hij al klaar!

17-03-23 02  17-03-23 01  17-03-30 02

Arie had al ervaring in de echte cockpit en dat scheelde wel, maar toch… Dit is een RECORD Arie! Goed gedaan man! Je getuigschrift heb je inmiddels en we hebben de eerste buienlessen al gehad. Ik kijk er naar uit om je verder te helpen op weg naar het echte brevet…

55. 20 maart 2017: Floris uit Culemborg voor de beginnerscursus 1.1. Floris is 39 jaar en volgt de lessen omdat hij op zijn eigen club niet regelmatig les kan krijgen. Hij is ook lid geworden van onze club EMVC Phoenix IJlst. Floris heeft de cursus 1.1 in sneltreinvaart doorlopen. Goed gedaan Floris, en nu door met cursus 1.1.b!

17-03-07 Floris  17-03-12 03  17-03-12 02

Floris gaat in sneltreinvaart…

54. 17 maart 2017: Arie uit Katwijk voor de beginnerscursus 1.1. Arie is 66 jaar en is ‘als een razende’ door de beginnerscursus gelopen: drie dagen! En met een heel goed resultaat ook nog. Prima gedaan Arie, tot volgende week als we met cursus 1.1.b. beginnen. We kijken er al naar uit…

53 (43). 6 maart 2017: Hans uit Malden voor cursus 1.1.b. Hans is ruim 78,5 jaar en de oudste geslaagde! Petje af Hans, je hebt het geflikt en je getuigschrift verdiend! Ga zo door en je echte brevet zit er dit jaar ook nog in…

 

Hans is ook een echte bouwer en toont hier trots een aantal van zijn modellen…

We laten Hans zelf aan het woord: “Hallo allemaal, hier een foto die mijn hobby illustreert. Ik doe veel aan zelfbouw onder het motto: ‘Als je niet kunt vliegen kan je wel bouwen’. Intussen heb ik een aardige verzameling oldtimers (hoort natuurlijk bij mij) die vaak een bijzonder verhaal hebben. Op de foto sta ik met het eerste vliegtuig dat ik 5 jaar geleden kocht van een man van 68 waarvan zijn vrouw vond dat hij maar niet meer in het echt moest vliegen omdat dat niet goed voor zijn hart zou zijn, hoorde ik aan de telefoon. Toen stond er een man van 73 voor de deur om het vliegtuig op te halen en had ik moeite om mijn gezicht in de plooi te houden. Een andere oldtimer kocht ik in Utrecht van een jongeman waarvan de vader op 52 jarige leeftijd was overleden. Het vliegtuig had hij nagelaten en uiteindelijk heeft hij het op marktplaats gezet. Het is met zeer grote zorg gemaakt en ik durf er eigenlijk niet mee te vliegen omdat het zo perfect is en je voelt de liefde van die man die erin zit.
In mijn kelder ligt nog een portie oldtimers en oefenvliegtuigen waarmee nog niet is gevlogen. Ik ga mij nu concentreren op het brevet vliegen met de U Can Fly.
Dan zijn er een paar zelfbouwers waarmee ik hier in het park oefen. Die zijn veelal van pur platen die ik goedkoop bij de Gamma insla en als ze crashen staat er zo weer een nieuwe.
Hartelijke groet, Hans.

52 (42). 18 februari 2017: Vincent uit Soest voor cursus 1.1.b. Vincent is 42 jaar en heeft een heel goed ‘vlieghandje’. Hij kwam langs om buiten te vliegen en vloog aan het eind van de dag onvoorbereid even op de sim af omdat hij het getuigschrift graag wilde hebben. Op één kleine vergissing na foutloos en heel strak! Dus wéér een ‘bijna’ Cum Laude, maar nét niet. Hij kon het welverdiende getuigschrift inderdaad meteen mee naar huis nemen, net als zijn vrienden Dick en Peter, die al eerder hadden afgevlogen. Heel goed gedaan Vincent, Proficiat.

 

Vincent in actie op het veld en aan het eind van de dag ‘even’ afvliegen op de sim…

51 (41). 16 februari 2017: Henk uit Weerdinge, voor de cursus voor gevorderden (1.1.b). Henk is 58 jaar en vliegt bij de club in Odoorn. hij heeft in relatief korte tijd veel progressie gemaakt. Goed zo Henk, en nu genieten op het veld…

17-02-16-henk-s  Henk…

50 (40). 15 februari 2017: Ies uit Dordrecht, voor de cursus voor gevorderden (1.1.b). Ies is 68 jaar en huisarts in Dordrecht. Hij is zeer enthousiast en leergierig. Onvermoeibaar met zijn vragen en oefenen! Hij was een prettige cursist. Proficiat Ies, heel goed gedaan. En je examen buiten op je club zal ook wel meevallen!

49 (39). 3 februari 2017: Frank uit Venlo. Frank is 49 jaar en heel erg enthousiast over zijn nieuwe hobby. Nieuwe hobby? Jawel, want hij had op 21 december 2016 nog nooit een model bestuurd. Noch in het echt, noch op de simulator. En nu, 45 dagen later, is hij zo goed als ‘Cum Laude’ geslaagd voor de cursus voor gevorderden (1.1.b). Heel erg goed gedaan Frank! Wát een hoog niveau heb je in die korte tijd weten te bereiken. En nu je lieve vrouwtje aan de kop zeuren voor een echt vliegtuig, want dat heb je met je prestatie zeker hebt verdiend! En je krijgt natuurlijk je getuigschrift toegestuurd. Je zal wel niet kunnen wachten tot we samen buiten gaan vliegen. Nou, dat gaan we in maart doen!

17-02-03-frank-b-2  Heeft Frank zich opgesloten om zich voor de les te concentreren?

48 (38). 1 februari 2017: Peter uit Amersfoort. Peter is 51 jaar, heel sociaal en ook nog eens bloed-enthousiast! Hij heeft net als zijn vriend Dick (twee dagen geleden, zie nummer 47 hieronder) de cursus voor gevorderden (1.1.b) goed gevolg afgesloten. Ook Peter heeft daarmee het getuigschrift verdiend, het 32ste getuigschrift dat wij afgeven. Van harte gefeliciteerd Peter, goed gedaan. En ook voor jou: op naar het echte brevet Motor A!

Peter en Bald tijdens een vliegdag in IJlst, zomer 2016…

47 (37). 30 januari 2017: Dick uit Zeist. Dick is 67 jaar en heeft de cursus voor gevorderden (1.1.b) goed gevolg afgesloten. Hij heeft daarmee het getuigschrift verdiend, het 31ste getuigschrift dat wij afgeven (daarnaast hebben we ook nog vijf buitenbrevetten afgegeven en zijn er nog acht mensen geslaagd voor de beginnerscursus). Gefeliciteerd Dick, goed werk. Op naar het echte brevet Motor A. Het zal niet misstaan naast het brevet Zweef dat je al hebt! 

Dick en Peter zijn vaak met vrienden van de Vrije Vogels buiten in de weer…

46. 9 januari 2017: Frank uit Venlo. Frank is 49 jaar en heeft de beginnerscursus (1.1) afgerond. Hij gaat zonder aarzeling meteen door met de cursus voor gevorderden (1.1.b), waarvoor de eerste afspraak alweer staat. Goed gedaan Frank!

17-02-03-frank-b-2  Frank…

45 (36). 9 januari 2017: Egbert uit Wachtebeke (België). Egbert is 71 jaar en hij heeft in sneltreinvaart de cursus voor gevorderden (1.1.b) doorlopen. Hij had les van John en Bald. Proficiat Egbert! Het was fijn om met je samen te werken en we sturen je het getuigschrift toe!

2016-12-15-egbert-van-waes

Egbert heeft zijn getuigschrift verdiend…

44. 7 december 2016: Dick uit Zeist. Dick is 67 jaar en is geslaagd voor de beginnerscursus (cursus 1.1). Hij gaat meteen verder met cursus 1.1.b voor het brevet. Goed gedaan Dick, proficiat!

43 (35). 5 december 2016: Wim uit Nijverdal. Wim is 57 jaar en hij wilde alleen maar leren starten, landen en een beetje rond vliegen. Nu hij is via de beginnerscursus 1.1 en de vervolgcursus voor het brevet (1.1.b) geslaagd voor het getuigschrift. Samen met vriend Harry (zie nummer 33) komt hij in april 2017 een week naar IJlst om zich verder in het buiten vliegen te bekwamen. Proficiat Wim, Een mooi sinterklaascadeautje. Het is snel gegaan!

42. 24 november 2016: Henk uit Weerdinge. Henk is 57 jaar en is geslaagd voor de beginnerscursus (cursus 1.1). Hij gaat meteen verder met cursus 1.1.b voor het brevet. Heel goed Henk, proficiat!

41. 24 november 2016: Ies uit Dordrecht. Ies is 66 jaar en is geslaagd voor de beginnerscursus (cursus 1.1). Hij gaat meteen verder met cursus 1.1.b voor het brevet. Petje af Ies, goed gedaan!

40 (34). 12 november 2016: Ronald uit Heerenveen. Ronald is 42 jaar en is geslaagd voor de vervolgcursus (cursus 1.1.b). Tevens is hij bij het buiten vliegen op dezelfde dag goed opgeschoten op weg naar het brevet. Nog een paar vluchten en dan buiten afvliegen! Proficiat Ronald, goed gedaan man! Je hebt het getuigschrift verdiend…

17-09-16-02

Trotse Ronald…

39. 27 oktober 2016: Egbert uit Wachtebeke (België). Egbert is 71 jaar en is geslaagd voor de beginnerscursus (cursus 1.1). Hij gaat meteen verder met cursus 1.1.b voor het brevet. Goed gedaan Egbert, en nu op naar het ‘fel begeerde’ getuigschrift…

2016-12-15-egbert-van-waes

Egbert nog zonder de vleugels die hij nu wél heeft…

38. 12 oktober 2016: Hans uit Malden. Hans is 78 jaar en is geslaagd voor de beginnerscursus (cursus 1.1). Hij gaat over een paar weken verder met cursus 1.1.b voor het brevet. Petje af Hans, dat heb je alvast in de tas, goed gedaan!

37. 21 september 2016: Ad uit Winsum (Gr). Ad is 66 jaar en is geslaagd voor de beginnerscursus (cursus 1.1). Tevens is hij bij het buiten vliegen op dezelfde dag met zijn Supercub LP solo geworden. Hij gaat door met de vervolgcursus voor het brevet (1.1.b). Ad is lid van onze modelvliegclub EMVC Phoenix IJlst.

36. 17 september 2016: Ronald uit Heerenveen. Ronald is 42 jaar en is geslaagd voor de beginnerscursus (cursus 1.1). Tevens is hij bij het buiten vliegen op dezelfde dag met zijn Bix 3 solo geworden. Hij gaat door met de vervolgcursus voor het brevet (1.1.b). Ronald wil samen met zijn vriend, buurman en helikopterman Michel lid worden van onze modelvliegclub EMVC Phoenix IJlst.

 Ronald is solo met zijn Bix 3. Linksboven de T-Rex 700 van vriend Michel.

Dat is snel gegaan Ronald! Ga zo door…

35. 1 september 2016: Harry uit Wierden. Harry is 54 jaar en goede vriend van Wim. Ook hij is geslaagd voor de beginnerscursus (cursus 1.1), en ook hij gaat verder met de vervolgcursus voor het brevet (1.1.b). Samen met vriend Wim (zie nummer 32 hieronder) komt hij in september een week naar IJlst om zich in het buiten vliegen te bekwamen. Goed gedaan Harry! En al helemaal omdat je zo weinig tijd hebt…

34. 5 augustus: Wim uit Nijverdal. Wim is 57 jaar en hij wilde alleen maar leren starten, landen en een beetje rond vliegen. Nu hij is geslaagd voor de beginnerscursus (cursus 1.1) is hij verder gegaan met de vervolgcursus voor het brevet (1.1.b). Samen met vriend Harry (zie nummer 33 hierboven) komt hij in september een week naar IJlst om zich in het buiten vliegen te bekwamen. Proficiat Wim, ga zo door!

33 (33). 19 juli 2016: Roel uit Sint Johannesga. Roel is 71 jaar en een frequente bezoeker van onze club en hij gebruikt ons veld goed. Bald zegt: “Roel, toch nog onverwacht vlot geslaagd voor het EMVO PHOENIX brevet (dat tevens het clubbrevet is van onze vereniging EMVC Phoenix IJlst). Proficiat Roel, je bent de eerste van de club die het heeft!”

brevet 6.jpg  19-07-2016 08\

Geslaagden Hans (links) en Roel toasten op een mooie modelvliegtoekomst… 

32 (32). 19 juli 2016: Hans uit Cuckfield, Engeland. Na het behalen van zijn getuigschrift op de simulator ging Hans nog even met Bald naar het veld. En daar vloog hij ‘zo maar even’ alle oefeningen voor het brevet tweemaal foutloos… En dan te bedenken dat Hans op 17 juli, dus twee dagen daarvoor, pas voor de eerste keer een modelvliegtuig bestuurde. Petje af Hans, je hebt alle records verbroken! Je hebt je brevet meer dan verdiend!

19-07-2016 04

19-07-2016 05  19-07-2016 07

Bald tekent het brevet van Hans en overhandigt het met een ‘te lange’ speech…

Noot: Eind augustus liet Hans weten dat hij ook op zijn club in Engeland is geslaagd! In oktober zijn we een weekje bij hem in Engeland geweest. Daar heb ik ook gevlogen, zie onder ‘Berichten’. En op 25 oktober schreef Hans mij:

“Bald, nu al 14 leden op je club, geweldig nieuws! Gefeliciteerd! Op naar de 20+ leden. Jouw instructie en brevet eisen staan op een geweldig hoog peil en ik wil nogmaals bedanken voor deze geweldige instructie, zowel op de laptop als op het veld. Ik heb deze week de praktische test (Motor brevet ‘A’) gezien hier in Engeland en moet zeggen dat leek werkelijk nergens op v.w.b. eisen en simplicity. In het kort: haaks circuit links en rechtsom, een doorstart (go-around), motorstoring boven het veld en goede landing en….. Ja echt (!) dat was it! Eerste verschijnselen van overtrek (op hoogte beoefend) en herstel, dan wel ‘tolvlucht’ worden niet genoemd of beoefend. Jouw opleiding staat met ‘kop-en-schouders’ boven wat ik hier observeer. Ook jouw EMVO PHOENIX maat John van Lit (PHJVL) is een geweldig goede instructeur die zeker ‘een pluim’ verdient! Iedereen die dit leest: dit is pas echt de vliegschool waar je echt en veilig leert modelvliegen! Good Luck en many Happy Landings! Hans uit Engeland.”

31 (31). 19 juli 2016: Hans uit Cuckfield, Engeland. Hans (65 jaar) is een oud collega van Bald uit de bemande vliegerij. Na een paar lessen van instructeur John is Hans met zijn vrouw naar Nederland gekomen, om vervolgens binnen TWEE dagen zijn getuigschrift op de simulator te verdienen! Proficiat Hans, en nu naar buiten! Maar hiermee is het verhaal nog niet af! Zie nummer 32!

19-07-2016 02

30 (30). 06 juni 2016: Karol uit Apeldoorn. Karol is 69 jaar en heel fanatiek. Hij heeft de lessen afgerond en volgens eigen zeggen veel geleerd. Zelf zegt hij: “Er zijn veel ‘kwartjes’ gevallen.” Hij is het eerste lid van Elektro Model Vlieg Club Phoenix die het getuigschrift heeft behaald. Van harte Karol, en nu samen naar ons veld!

10-05-16 Karol 01

Karol met zijn Hype U CAN FLY II, waarmee hij al aan de kabel heeft gevlogen…

29 (29). 11 april 2016: Wim uit Tiel. Wim is 54 jaar en fotograaf. Net als Cas (hieronder) heeft Wim al tijdens les 12 laten zien dat hij op de simulator aan de eisen van het KNVvL brevet heeft voldaan! Wim was net als Cas (die twee kennen elkaar) een van de eerste twee cursisten die les kregen van twee instructeurs, John en Bald.

cursist Wim Viets

Wim in zijn element met zijn andere hobby (en beroep)…

Goed gedaan Wim, en nu naar buiten met die hap!

28 (28). 7 april 2016: Cas uit Lienden. Cas is 67 jaar en vloog al met modelhelikopters. Nu kan hij ook met vaste vleugelmodellen uit de voeten!

Cas Rath 20 maart 2013

Cas in maart 2013 met zijn T-Rex 600…

Hij heeft het boven gemiddeld goed gedaan en is geslaagd tijdens zijn 12e les. Cas was ook een van de eerste twee cursisten die les kreeg van twee verschillende instructeurs: John en Bald. En dat heeft heel goed uitgepakt!

Onze felicitaties met dit goede resultaat Cas! We zien er naar uit om samen buiten verder te gaan op weg naar het brevet…

Cas schreef op 14 april: “Bedankt voor je lessen, je ondersteuning en je tips. Ik heb daar erg veel aan gehad en ik reken erop dat ik straks als het weer een beetje mee werkt de vruchten van ga plukken. In elk geval zal ik je bij iedereen die het maar horen wil aanbevelen!” En een gedachte over “Weer een geslaagde, dual effort!”:Cas zegt:27 april 2016 om 16:40 Ik wil hier even vermelden dat ik erg genoten heb van de on line lessen. Door de ondersteuning, de gedrevenheid en de plezierige wijze van les geven heb ik in een relatief korte tijd op de simulator leren vliegen. Ik deed dat eerder weleens vaker zonder begeleiding om te leren met mijn met mijn heli (Trex 600) beter te kunnen vliegen maar dat ging dus niet goed en inmiddels verkocht ik mijn Trex…..Zowel Bald als John hebben mij zover weten te krijgen dat ik door bleef gaan met oefenen en dat ik daarom dus ook slaagde voor het vliegen met een rc vliegtuig.Ik schafte mij een Hype U can Fly II aan en die staat in vol ornaat te wachten om de lucht in te gaan.Omdat het nog steeds slecht weer is heb ik daarmee op het veld het geleerde nog niet kunnen oefenen maar dat gaat volgende week hopelijk gebeuren. Onder begeleiding van een instructeur van de BMC zal ik daar mijn maiden doen.  

27 (27). 16 maart 2016: Jan uit Lelystad. jan is 61 jaar. Van harte Jan!

Jan schreef op 17 maart 2016; Bald, op 7 oktober vorig jaar hebben wij voor het eerst kennis kunnen maken in het fraaie IJlst. Zoals je weet ben ik zeer onder de indruk van jouw handboek voor de beginnende modelvlieger. Een ieder die zich ooit het modelvliegen eigen wil maken, doet zichzelf (tegen een wel heel miniem bedrag) een groot plezier dit aan te schaffen. Het boekje vertelt je in Jip en Janneke taal precies dat, wat modelvliegen zo’n mooie sport maakt. Ik heb het boekje voor mijzelf steeds kunnen gebruiken om een extract te maken van de hoofdonderwerpen, en die elementen die het verschil maken tussen, ik doe maar wat en ik snap wat oorzaak en gevolg zijn.

Dat is voor mij het verschil wat jij in de markt weet  te zetten, tussen OKÉ ik kan een vliegtuigje in de lucht houden en IK KAN ER OOK DAADWERKELIJK MEE VLIEGEN.

Ook dank voor je inzet, geduld en het steeds zoeken naar de optimale manier op mij het vliegen eigen te maken.

Voor een ieder die de site https://modelvliegles.nl/ bezoekt, heb ik maar één advies……. Investeer in je zelf en in de sport, volg de cursus bij Bald en je zult er heel veel plezier aan beleven.

Bald, bedankt jouw boekje blijft mijn encyclopedie!!

Gr Jan

26 (26). 3 februari 2016: John uit Rotterdam. John is 71 jaar, heeft al enige ervaring in de bemande luchtvaart en is jarenlang duikinstructeur geweest. Hij had dan ook weinig problemen met de online cursus voor instructeur. John heeft het heel goed gedaan en beschikt over veel theoretisch kennis. Zijn kalmte tijdens het lesgeven is een voorbeeld voor andere instructeurs. Hij is per direct aangesteld als tweede instructeur van EMVO PHOENIX. Heel goed gedaan John, en welkom bij de club!

John van Lit

25 (25). 27 januari 2016: Gerth uit Duiven. Gerth is een goede vriend van Bald en EMVO PHOENIX. Hij verzorgt onder anderen de getuigschriften en brevetten. We vliegen al een paar jaar regelmatig samen ‘in het wild’ en zijn sinds september 2015 ook samen lid geworden van MCZ Zevenaar om daar onze motorzwevers op te laten.

IMG_0007

Het vele oefenen heeft baat gehad Gerth, goed gedaan!

Gerth schreef op 30 januari: “Vorige week vroeg Bald aan mij om samen met hem een demo op de simulator te vliegen om zo een nieuwe cursist te laten zien hoe e.e.a. in z’n werk gaat. Na een voor alle partijen geslaagde demo belde Bald mij op en vroeg me of ik zin had om samen weer eens een rondje te ‘simmen’. Ik vroeg Bald of hij even commentaar wilde geven op mijn manier van vliegen en ik demonstreerde het hele programma voor het brevet van de KNVvL. Zijn commentaar was: “Dat doen we vanavond om zeven uur nog een keer. Ik heb nog wel een paar kleine puntjes”. Stipt om 19.00 uur waren we weer aan het vliegen en toen ik het rijtje weer had afgewerkt zei Bald dat ik geslaagd was voor het getuigschrift. Allebei helemaal happy! En nu op voor het buitengebeuren.”

“Bald heel veel dank en ga zo door, modelvliegend Nederland kan nog veel van jou leren.”

Dit is een klein stukje uit Gerth zijn bericht. Zie ook zijn hele verhaal ‘Bericht van een goede vriend’ onder de button ‘Verhalen’

24 (24). 29 oktober 2015: Hidde uit Sneek. Nadat hij in mei 2015 het getuigschrift voor de simulatorcursus al had verdiend, heeft Hidde nu ook zijn EMVO PHOENIX Brevet Motor A gehaald. Dit heeft hij bereikt door geheel zelfstandig ruim 360 vluchten bij een boer te maken! En nu door naar het KNVvL brevet Hidde!

hidde 17-10-15 14 Hidde staat te vliegen terwijl kleindochter Anouk een selfy maakt…

23 (23). 7 oktober 2015: Rudy uit Amsterdam. Rudy heeft de cursus op de simulator in sneltreinvaart doorlopen. Want hij had op 2 september zijn eerste les pas en nu is hij alweer geslaagd. En hóé: ver boven het gemiddelde niveau! Chapeau Rudy, volgens mij ben je uit het juiste hout gesneden om op termijn een goede instructeur te worden! Nu gaan we samen buiten vliegen om het geleerde in de praktijk te brengen, op naar het echte brevet!

Bartens Rudy en zoon  Rudy met zijn kleine oogappel…

Rudy schreef op 9-10-2015:

Beste Bald,

Hierbij wil ik u bedanken voor de online sim lessen via Phoenix. Het was een leuke ervaring om online sim les te krijgen vanuit je eigen woonkamer. Heb heel veel geleerd, en u bent een fijne man om mee te werken! Nu moet het nog op het veld gebeuren en ik kijk er naar uit. Ik zal zeker een paar keer heen en weer rijden vanuit Amsterdam naar Friesland, dat heb ik er zeker voor over! Dus nu op naar het brevet. Tot gauw, Rudy B.

21 (21) en 22 (22). 5 augustus 2015: Jari uit Amsterdam. Jari is 14 jaar en de oudste zoon van Hessel. Ook hij was op het Nationaal Modelvliegkamp in Eibergen. Daar begon hij op 2 augustus met de cursus op de simulator. Op 5 augustus had hij de hele cursus doorlopen! Hierna een paar echte vluchten en op dezelfde 5 augustus haalde Jari zijn echte modelvliegbrevet! In vier dagen je brevet, een record voor EMVO!

Jari T  Petje af Jari! Jij bent met stip de snelste leerling van EMVO ooit!

brevet JariHessel 01  brevet JariHessel 02

Uitreiking van het EMVO Phoenix brevet en het getuigschrift op 30 augustus…

19 (19) en 20 (20). 4 augustus 2015: Hessel uit Amsterdam. Hessel is op 11 juni begonnen met de cursus op de simulator. Op het Nationaal Modelvliegkamp (van 1 tot 8 augustus te Eibergen) heeft hij van EMVO zijn laatste lessen op de sim en echte instructievluchten gehad. En op dinsdag 4 augustus heeft hij daar afgevlogen en zijn brevet gehaald! Goed en snel gedaan Hessel!

Hessel

brevet JariHessel 04  brevet JariHessel 05

Hessel is de eerste ooit die én het EMVO Phoenix brevet Motor A, én het Getuigschrift heeft verdiend… Op 30 augustus 2015 nam hij beide in bijzijn van zin gezin in ontvangst…

18 (18). 30 juli 2015: John uit Rotterdam. John is 71 jaar en heeft al enige ervaring in de bemande luchtvaart. Hij had dan ook weinig problemen met de online cursus. En in de vakantie heeft ie ook maar even op 24 juli zijn echte modelvliegbrevet gehaald! John wil in het najaar bij EMVO terug komen voor de cursus modelvlieginstructeur. Goed gedaan John, proficiat! En nu genieten van je brevet en tot komend najaar voor de volgende cursus!

John van Lit

John schreef op 14-8-2015:

Beste Bald,

Ik vond de lessen buitengewoon goed, in combinatie met mijn lessen op het veld. Bij mijn instructeur ging het geweldig. Mijn instructeur was zeer verbaasd over mijn snelle vooruitgang met buiten vliegen. Dat Bald heb ik aan jou te danken, waarvoor mijn erkentelijkheid. Graag kom ik in het najaar weer terug voor de vervolgcursus voor instructeur!

17 (17). 27 mei 2015: Louis uit Amersfoort. Louis is 74 jaar en een echte doorzetter. Hij had het erg moeilijk, maar gaf niet op. En zie waartoe dat leidde, hij heeft aan de eisen voldaan en daarmee het getuigschrift meer dan verdiend! Proficiat Louis, en we gaan lekker door met samen simmen. Voor de gezelligheid! En veel dank voor je mooie cadeau: een Blade 450 3D heli, met koffer, accu’s en lader. Ik zal er zuinig op zijn en hem goed gebruiken!

Louis Seijffers

Blade 450 1  ‘Cadeautje’ van Louis na zijn slagen, een zeer tevreden klant…

16 (16). 12 mei 2015: Hidde uit Sneek. Hidde wordt in juli 74 jaar en wil nog graag zijn brevet halen. Hij had het door zijn leeftijd niet gemakkelijk. Maar dankzij zijn doorzetten is hij nu geslaagd voor de simulatorcursus. Hij heeft ook al 187 solovluchten in het wild gemaakt en kan nu al bijna afvliegen voor het KNVvL brevet! Goed gedaan Hidde! En nu nóg meer naar buiten!

Hidde 11-5-15 IJlst

eigen veld IJlst 13   eigen veld IJlst 14

15 (15). 2 april 2015: Alex uit Apeldoorn. Alex is al tientallen jaren clubinstructeur. Hij wilde echter zijn niveau omhoog brengen en schreef zich in voor de ‘bijscholingscursus voor instructeurs’. En met succes! Hij heeft o.a. geleerd om secuurder te vliegen, de oefeningen goed voor te doen, het analyseren van de prestaties van de leerling en is op de hoogte gebracht van de meest gemaakte fouten. Alex zelf zegt veel van de cursus te hebben opgestoken en is volgens eigen zeggen een ‘ambassadeur voor EMVO Phoenix’. Klasse Alex, zo horen we het graag!

Alex getuigschrift   SONY DSC

14 (14). 4 februari 2015: Koos uit Nieuw Buinen. Koos is de vader van Coen, eerder hier geslaagd en nu al tweevoudig KNVvL brevethouder (Motor A en Zweef). Koos is gaan modelvliegen om zijn zoon Coen bij te staan, maar vindt het nu zelf ook heel leuk…

13. (13). 21 januari 2015: Gerhard uit Elburg. Gerhard vliegt al wat langer, maar het brevet was er nog niet van gekomen. Nu is hij binnen 13 lessen geslaagd voor de online cursus en kan hij in het voorjaar op zijn club in Apeldoorn verder werken naar het echte KNVvL brevet…

12 (12). 25 september 2014: Dries uit Alkmaar.

dries calmato

Dries schreef: “Terwijl ik met mijn eerste les-seizoen bezig was bij de Aeroclub Kennermerland kwam mij ter ore dat Bald op geheel vrijwillige basis een online cursus met de Phoenix simulator geeft. Deze opleiding bestaat uit 15 lesuren volgens de KNVvL normen en resulteert uiteindelijk in een examenvlucht. Na die laatste stap met goede resultaten te hebben volbracht volgt dan de uitreiking van een certificaat.

Was een zeer zinvolle cursus die in eigen tempo kan worden doorlopen. Zo is ook meer continuïteit mogelijk. Dat komt er namelijk niet altijd van bij je vliegclub. Denk daarbij bijvoorbeeld aan slecht weer en instructeurs die niet altijd beschikbaar zijn… Tevens is het zomer-vliegseizoen niet erg lang. Na half september worden de dagen alweer korter en kan er ’s avonds niet (veel) meer gelest worden. Allemaal zaken die je bij de computer cursus niet tegenkomt!

Daarbij nog de professionele en gedreven houding van Bald en een redelijk tot goed resultaat is snel bereikt. Bald: bedankt en nu snel verder naar het KNVvL brevet op de club, wat ik na jouw cursus met vertrouwen tegemoet zie!”

11 (11). 30 juni 2014: Ben uit Voerendaal-Limburg.

10 (10). 26 juni 2014: Klaas Pieter uit Leeuwarden. Klaas Pieter had nog nauwelijks met echte modellen gevlogen. Toch presteerde hij het om na zijn simulatorcursus binnen een paar middagen af te vliegen voor het KNVvL brevet én te slagen. Daar praten ze op die club nu nog over…

9 (9). 19 mei 2014: Wilko uit s-Heer Arendskerke-Zeeland.

8 (8). 28 april 2014: Rutger uit Baarn.

7 (7). 23 april 2014: Adri uit Baarn.

Adri en Rutger Smulders Baarn  Vader Adri en zoon Rutger tijdens de les…

Adri schreef: “Toen ik in het blad Modelvliegsport (MVS) editie 4-2013 van de KNVvL een leuk stuk zag staan: “Help ik word modelvlieger”, las ik tot mijn verbazing maar ook grote vreugd dat Bald de Boer les gaf voor brevetvliegen op de SIM. Bovendien doet hij dat ook nog eens geheel belangeloos, iets waar je een voorbeeld aan kunt nemen als het gaat over elkaar een handje helpen. Voor mij was dit de manier om toch maar eens te gaan lessen omdat er bij mij van vliegen in de buitenlucht nog steeds te weinig komt. Hierdoor is lessen nemen op de club een moeilijk verhaal, zeker omdat instructeurs niet altijd dezelfde vrije tijd hebben als ik en het weer ook niet altijd goed genoeg is op de tijden dat ik kan of wil vliegen. Mijn zoon, Rutger, is ook gek van alles wat vliegtuig heet en vindt het RC vliegen ook wel leuk dus hebben we samen de lessen bij Bald gevolgd. Na contact te hebben gezocht met Bald werd er direct actie genomen om de lessen te gaan volgen. Dit gaat per SIM van Phoenix (die ik gelukkig zelf ook al had) en met een koptelefoon en microfoon heb je snel contact met elkaar. In het instructieboekje dat je krijgt (dit wordt ook in delen gepubliceerd in MVS) kun je de lessen nog eens herhalen of al vooruit kijken. De lessen zijn naar eigen wens en tempo in te delen en Bald is daar erg flexibel in. Te gek als iemand zoveel vrije tijd in je wil steken! Daarnaast stelt Bald het op prijs om elkaar toch wel een keer te ontmoeten. Dit is iets dat de communicatie makkelijker maakt daarna dus hoe eerder dit gebeurt hoe beter wat mij betreft. Onze eerste ontmoeting was bij mij thuis omdat Bald nog wel eens in de buurt van Utrecht moet zijn. Daarna heb ik hem meegevraagd naar de Intermodellbau in Dortmund. Deze jaarlijkse beurs in april is wat mij betreft een aanrader en om dat samen met een hobbygenoot te doen is helemaal top! Daarnaast ben ik ook een dag meegegaan naar het vliegveld van Bald, helemaal boven in Nederland nota bene (!), om met een windkracht 5 eens een keer buitenlessen te krijgen. Ik heb toen wel geleerd dat je ook met aardig wat wind best kunt vliegen met een modelkistje. Inmiddels hebben zowel Rutger als ik ons brevet (getuigschrift, BdB) op de SIM gehaald en heeft Bald deze op een clubavond van mijn vliegclub in Huizen, in zijn bijzijn (!), door eenclubicoon laten uitreiken. Die avond hebben we ook weer gevlogen en heb ik met mijn eigen Cessna helemaal zelf gevlogen en geland. Dan merk je dat de SIM de werkelijkheid aardig dicht benadert. Al met al dus een top ervaring en een goede stap naar het uiteindelijke doel, het A-brevet voor modelvliegen. Bald, mede namens Rutger nogmaals bedankt!”

6 (6). 20 februari 2014: Jan uit Easterein-Friesland.

5 (5). 22 januari 2014: Michiel uit Nunspeet (heeft inmiddels ook zijn brevet).

4 (4). 21 januari 2014: Edwin uit Nunspeet (heeft inmiddels ook zijn brevet).

3 (3). 14 januari 2014: Roel uit Sint Johannesga-Friesland.

Roel schreef: “Hallo Bald en Gonnie, ik heb jouw website even bekeken, dat ziet er goed uit zeg. Zeer professioneel, maar dat is jou ook wel toevertrouwd. De cursus heb ik als zeer prettig ervaren. Je was streng maar rechtvaardig. Het directe contact van face to face vond ik zeer goed en prettig. Dit kon natuurlijk ook omdat ik redelijk dicht bij jou in de buurt woon. Even een bakje koffie en een praatje vooraf gaf een rustgevend gevoel voor de les. Voor de gastvrijheid wil ik je nogmaals bedanken. Ik wens je veel succes met je hobby en de website. Ook volg ik je wel in de tijdschriften.”

2 (2). 13 oktober 2013: Coen (10 jaar!) uit Nieuw Buinen-Groningen (heeft inmiddels ook zijn brevetten Motor A en Zweef).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Coen met zijn eigen kist. Hij heeft in april 2014 in Stadskanaal zijn brevet gehaald!

Coen schreef: “Hallo, Ik ben 11 jaar en was 10 toen ik mijn brevet haalde. Dat was geweldig, want je bent eindelijk niet meer afhankelijk van de instructeur op de club. En natuurlijk heb je er lang voor geoefend. De brevet-oefeningen zijn soms moeilijk.

Maar als je bij Bald op de Phoenix les hebt gehad, heb je de stuurbewegingen al te pakken. Dat scheelt natuurlijk enorm. Voor als je het in het echt doet, en hij doet het ook zoals het in het echt zou gaan…

>met de ‘control check’ en alles

>heel veel tips (bijvoorbeeld een circuit maken met 45 graden punten)

>en stap voor stap

>hij kijkt waar jij aan toe bent

>en heel veel andere handige dingen.

Maar vooral: hij doet erg zijn best voor je en maakt zoveel mogelijk tijd voor je. Als je een probleem hebt kun je het aan hem vragen, dat is natuurlijk hartstikke fijn.

Groetjes, Coen Deen”

1 (1). April 2013: Albert uit Veenwoudsterwal. Albert volgde sinds eind augustus 2012 de simulatorlessen. Dat deden we afwisselend bij hem en mij thuis. Tot half december 2012 heeft Albert acht van de toen tien lessen gevolgd. Maar we gingen steeds vaker in het echt vliegen, en zo kwam de simcursus op de achtergrond. Toen Albert slaagde voor het KNVvL brevet, had hij alle sim- en vlieglessen van mij gehad. Hij is dan ook met recht de eerste cursist die EMVO met succes heeft afgeleverd!

 

 

2 gedachten over “Geslaagden

  1. Beste Bald,

    Ik vond de lessen buitengewoon goed, in combinatie met mijn lessen op het veld, bij mijn clubinstructeur ging het geweldig. Mijn instructeur was zeer verbaasd over mijn snelle vooruitgang met buiten vliegen. Dat Bald heb ik aan jou te danken, waarvoor mijn erkentelijkheid. Graag kom ik in het najaar weer terug voor de vervolgcursus voor instructeur.
    Vriendelijke groeten,

    John van Lit

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s