Blog 106, 19 oktober 2021, 23.45u

Barbecue…

“Ik kom niet helemaal naar Sneek voor alleen maar een vergadering.” Zoiets zette Tom uit Bedum op de club-app. Hoe kortzichtig. Hij moest toch onderhand wel weten dat wij het hier heel anders doen…

Al sinds de oprichting van onze vereniging EMVC Phoenix IJlst in juni 2016, houden we op de dag van de jaarlijkse ledenvergadering ook een vliegdag en een barbecue. En soms zelfs nog een interessante lezing en een lopende lunch. Kortom, zo’n dag is een complete ‘beleving’. Wat zouden we nog meer moeten doen…

Ook op 2 oktober jongstleden hielden we na de ALV zo’n clubdag. Met vliegen en een lekkere barbecue dus. Traditioneel! We hadden er zelfs een grote tent voor opgezet. Was wel nodig ook, achteraf gezien, want er vielen de nodige bakken uit de hemel…

Neemt niet weg dat de barbecue geslaagd was. Jammer alleen dat er van de vijftien genodigden er vijf waren die niet kwamen opdagen. Ze waren na de vergadering zomaar verdwenen. Zo gaat dat tegenwoordig. Twee hadden wél afgezegd, maar erg laat. En zo zaten we met slechts acht personen aan de gezellige dis…

Het grote voordeel hiervan was, dat we het ‘schroeien’ op 16 oktober nog eens dunnetjes konden overdoen. Zonder extra kosten! Ook weer weinig animo, ditmaal waren we met zes. En daarbij zijn Gonnie en ik nog inbegrepen! Maar lekker was het en nagenoeg alles ging op. Een tent was dit keer ook niet nodig, want hartstikke droog. Een tuinkachel wel overigens…

Over animo gesproken, het hele jaar was er elke zaterdag bij ons een barbecue voor de club. Moesten de leden het alleen zelf organiseren. Aantal keren dat dit daadwerkelijk doorging: ik durf het bijna niet te zeggen, maar dat was 0…

Rij, vlieg en barbecue  voorzichtig…

Blog 105, 18 oktober 2021, 23.00u

Club…

We hebben een naam! Of moet ik zeggen ‘ze’ hebben een naam… Uiteraard ben ik er nog lid van. Erelid zelfs… Maar het staat onderhand wel een beetje ver van mij af… Het is een ‘voortzetting’ van onze modelvliegclub IJlst, maar dan onder de naam ‘Modelvliegclub Sneek’…

Briljant! Daar was ik zelf nooit opgekomen…  Wat jammer nou dat de eerder bedachte naam niet doorgaat: Nationaal Modelvliegcentrum Sneek. Dan had ik tenminste nog een beetje het gevoel dat ik een beetje aan de basis heb gestaan van het eerste Nationale centrum. Een gemiste kans, denk ik…

Maar wat doet het ertoe… Als het allemaal van de grond komt… Hoewel ik dat nog moet zien. Maar we moeten het een kans geven…  Dan hebben we wel mooi twee clubs voor de prijs van een…

De cultuur van onze bestaande club zal ook geheel veranderen. De nieuwe machthebbers schijnen te houden van brandstof, stank en lawaai. En daar heb ik nu net een broertje aan dood! Geef mij maar milieuvriendelijk vliegen. Geluidsarm en uiteraard op elektro. De rest is wat mij betreft uit de tijd…

Dus van ‘voortzetting onder een andere naam’ is voor mij geen sprake. Gelukkig maar dat wij door mogen gaan als vriendengroep. Het voelt weer een beetje zoals  in de beginjaren. Vandaag ook lekker gevlogen. Met trouwe gebruiker Roel. In klein comité dus, gezellig. En zo hoort het…

Rij, vlieg en club  voorzichtig…

Blog 104, 17 oktober 2021, 23.55u

Vriendengroep…

Jawel, hier komt er weer een! Eindelijk… Als je deze en mogelijk de volgende blogs hebt gelezen, dan begrijp je vast wel waarom ik twee maanden onder de radar ben geweest…

Al die tijd namelijk druk geweest met onze mooie vereniging Elektro Model Vlieg Club Phoenix IJlst. Hoezo druk… Heel druk! Dag en nacht in de weer… Want het bestuur was weer eens plotseling incompleet. Twee van de drie bestuursleden traden onverwacht af. Kon ik wéér alles in mijn eentje doen… Dat is me al een keer eerder overkomen. Van de zeven bestuursleden die we in ruim vijf jaar hebben gehad, ben ikzelf de enige constante factor. Ik beken geen schuld, maar als je mij uit de vergelijking haalt, dan is het probleem wél opgelost! In ieder geval voor mij, ha, ha…

Uiteindelijk is afgelopen zaterdag een heel nieuw bestuur gekozen. Eén minuut voor die Bijzondere Leden Vergadering in Sneek ben ik als bestuurslid afgetreden…

De vereniging gaat dus door met een nieuw bestuur. In Sneek dus, en met een nieuwe naam. Wat die is weten ze nog niet…

En wij dan? Jawel, ook wij gaan door! Als EMVC Phoenix IJlst nog wel. Maar niet meer als officiële vereniging met inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Nee, wij worden een vriendengroep, die lekker samen gaan (of blijven) vliegen. In IJlst. Onze website www.modelvliegclubijlst.com blijft ook. Die hebben we overgekocht van de moederclub.

We brengen deze vriendengroep onder in een nieuwe stichting, samen met onze bekende vliegschool. De voordelen: ons mooie spandoek, de stickers, badges én de visitekaartjes kunnen we gewoon blijven gebruiken. Maar bovenal: een stichting kan worden bestuurd door één persoon. Dat scheelt héél veel gedoe en verplichte nummertjes als vergaderen en stukken produceren. Vliegen willen we!

Rij, vlieg en vriendengroep  voorzichtig…

Blog 103, 16 augustus 2021, 21.18u

Blog 103, 16 augustus 2021, 21.18u

Van Hans, een cursist, clublid en nu dus ook gastauteur…

Lang, lang geleden…

Als kleine jongen van 10-14 jaar (1958-1962) had ik al een passie voor (model)vliegtuigen. Samen met mijn broer bouwde ik een P-47 en een Lancaster van plastic. En als balsa vliegtuig kwam de Hawker Tempest en Hurricane voorbij, gelakt met lekker stinkende spanlak. Het waren vrij vliegende kisten met een elastiekje als motor. Het vliegen ging niet geheel zoals het moest, vanuit het slaapkamerraam gegooid: de spanlak had de vleugels een beetje vervormd….

Ook mijn eerste lijnbestuurde balsakist zette ik in elkaar. De Webra dieselmotor werd in de kelder van de buurman getest. Wát een prachtige rookwolken maakte dat ding. We stikten de moord en ik mocht van de buurvrouw nooit meer langskomen…

Met mijn lijnkist ging ik naar het luchtkamp van de KNVvL, met heel veel andere jonge vliegers. Mijn eerste vlucht was historisch kort: omhoog en na een rondje omlaag… Het kamp was verder super, ondanks mijn mooie crash.

Ik vergeet nooit shows van lijnvliegers die de meest schitterende figuren vlogen.

En een van de eerste radiografisch bestuurde vliegtuigen koos ook het luchtruim: iedereen vond dat ongelofelijk en stond naar adem te happen. Enerzijds vanwege de vliegkunsten die werden getoond, anderzijds over de astronomische bedragen die werden genoemd voor zender en ontvanger 1500 tot 2000 gulden!

Op de middelbare school werd ik lid van een “vliegclub”, en voor twee gulden vijftig lidmaatschapsgeld per jaar werden mooie vliegtuigfoto’s verzameld uit de Tweede Wereldoorlog.

Mijn tweede lijnkist werd helaas nooit meer afgebouwd en ik gaf hem aan mijn zwager. Die oefende net zolang tot hij prima lijn kon vliegen. Ík nam mij voor om ooit nog eens radiografische vliegtuigen te gaan vliegen… Van 1962 tot 2021 is een hele tijd, zowat 60 jaar waarin bij mij niet veel gebeurde op het gebied van de modelvliegerij. Het kan verkeren zei Bredero…

Halverwege nog een poging gewaagd: met de aanschaf van een houten Robbe Charter met een Enya motor. Maar drukke werkzaamheden en gezin. Ik heb de Charter aan een enthousiaste bouwer cadeau gegeven…

Vorig jaar heb ik, inmiddels pensionado, toch de knoop doorgehakt: NU ga ik bij een club en ik ga vliegen, dat was het voornemen. Nu een jaar later kijk ik met ontzettend veel plezier terug.

Lid van twee leuke clubs, een aantal eenvoudige hoogdekker trainers waarmee ik vlieg. En de zend – en ontvang apparatuur is heel gebruiksvriendelijk en valt qua prijs best wel mee, met mijn AOW :). Oh ja, ik heb een vliegschool van een vliegfanaat in Friesland bij IJlst gevonden. Die ga ik toch eens bezoeken, Bald heet hij… Je bent nooit te oud om te leren. Als souvenir kocht ik bij Boekwinkeltjes.nl onlangs Het handboek KNVvL uit 1964 voor € 2,50. Het ligt op mijn bureau en als ik op de vluchtsimulator oefen, kijk ik er graag naar. Sweet memories…

Blijf gezond en lekker vliegen!

Hans van den Doel

Blog 102, 13 augustus 2021, 22.45u

Blog 102, 13 augustus 2021, 22.45u

Vrijdag de dertiende…

Vandaag is het weer eens vrijdag de dertiende. Je moet er maar in geloven… Of niet. Vroeger zat ik er niet zo mee. Maar de vorige vrijdag de dertiende was voor mij een heuse horrordag…

Die vorige, dat was vrijdag 13 november jongstleden. En toen werd ik getrakteerd op een flinke hartaanval. Gelukkig kwam het weer goed. Mijn hart bleek nauwelijks tot niet beschadigd. Vorige week nog belde de cardioloog. Hij wil me in december nog een keer zien. Als het dan zo doorgaat als nu, dan stoppen de periodieke controles… Zelf doe ik er ook alles aan. Zo ben ik structureel al ongeveer 10 kilo kwijt. Anders eten en veel bewegen. Dat is bij mij dagelijks wandelen, fietsen of kajakken. Het werkt!

Vandaag dus weer zo’n vrijdag de dertiende. En uitgerekend vandaag mocht ik me melden bij de tandarts. Hoe verzin je het… Gelukkig viel het mee.

Iets anders. Veel tijd gestoken in het oplossen van een geschil met iemand van een andere club. Veel excuses aangeboden ook. Maar zojuist kreeg ik wéér een lang epistel van hem. Daaruit blijkt dat hij er niets van begrepen heeft. En niets geleerd. En mij maar de les lezen en beledigen. Ik zou ook al geen mensenkennis hebben. Nou, hij dan… En aan zelfreflectie ontbreekt het hem ook…

Dan het vliegen vandaag. Extra voorzichtig, dat wel. Vanmorgen stond er een wind kracht vier. Was niet echt leuk. Toch vijf vluchten kunnen maken. En nog veilig ook. Toen zou ik iemand helpen met het afstellen van zijn simulator. Gelukkig had hij alles zelf al in orde. Viel mee dus. Ook dat is vrijdag de dertiende…

Vanavond weer vliegen. Het woei nog steeds hard. Bij de eerste vlucht schoot de strut onder de vleugel los. Die vleugel dreigde serieus dubbel te klappen. Ik wist niet hoe snel ik een noodlanding moets maken. Gelukt… Dan maar lijmen en naar de persconferentie kijken. En toen zag ik dat de wind afnam. Tot het donker kon ik nog lekker vliegen. Met een andere kist, dat wel… Toch weer 9 vluchten erbij. Het totaal van augustus staat op 80…

Rij, vlieg en vrijdag de dertiende voorzichtig…

Blog 101, 11 augustus 2021, 10.55u

Zin…

Tien dagen na mijn laatste blog ben ik er weer. Geen zin gehad? Nou… Niet echt. Maar dat komt ook omdat ik veel meer dingen aan mijn kop heb. Belangrijke dingen ook. Denk ik… Hoe dan ook, ik kwam er niet echt aan toe. En het mooie van ‘met pensioen zijn’, is dat niets meer echt hoeft…

Het komt eigenlijk bijna nooit voor dat ik ergens geen zin in heb. Ik hoor mijn moeder nóg zeggen: “Dan máák je maar zin…” Had ze helemaal gelijk in. Nou kan ik sowieso niet stil zitten. En ik heb nóg wel een paar eigenschappen waar ze tegenwoordig een label aan hangen. Maar vroeger niet, dus daar ben ik mooi mee weg gekomen, ha, ha!

Waar ik dan zo druk mee was? Wat dacht je van één voorbeeld: het vinden van een nieuw vliegveld voor onze club. Tegenslag na tegenslag… Leuk was het opbouwen van mijn op 17 juni spontaan weg gevlogen Robbe Air Beaver. Was best veel werk. Maar dankzij het vele slechte weer heb ik hem weer klaar. Hij vliegt weer als een speer. Gisteren maakte hij zijn 1200ste vlucht…

Rij, vlieg en zin voorzichtig…

Blog 100, 1 augustus 2021, 22.19u

Doelen stellen…

Ja, ja… Blog nummer 100 is een feit! Na een flinke inhaalslag ben ik bijna waar ik wil zijn: minimaal één blog per week afleveren. Maar ik ben er nog net niet helemaal. Nog even doorbijten met meerdere blogs per week en ik heb wéér een doel bereikt…

Mezelf doelen stellen doe ik heel graag. Altijd al gedaan trouwens. Zo is een van mijn huidige doelen om de kleine ergernissen die ik nog heb zo snel mogelijk op te lossen. Van de belangrijkste heb ik er nog één te gaan: een nieuwe bril. Met de oude, pas 16 jaar oud (!), lukt het niet meer. En om garantie hoef ik niet te komen… Ik heb er een extra leesbril bij nodig. Staat wel koddig. Mijn lief vindt dat maar niks. Mij boeide het niet. Tot een recente bestuursvergadering (online) van onze modelvliegclub. Tijdens de rondvraag stelde een bestuurslid voor om een fonds in het leven te roepen voor een nieuwe bril voor voorzitter Bald…

Dát ging zelf mij te ver! Nou ben ik altijd in voor een fonds á la “Help Bald de winter door”, maar pegels voor een stel nieuwe kijkglazen heb ik echt wel. Dus zónder fonds naar de opticien. En het nieuwe ding is klaar. Woensdag mag ik hem passen en ophalen…

Voorbeeld van andere doelen: vaak wil ik tijdens een vliegsessie bijvoorbeeld tien vluchten maken, met een minimum van 10 minuten per vlucht. Dat lukt me bijna altijd. Zo ook vandaag: de eerste tien vluchten van de nieuwe maand zijn alweer binnen. In totaal 105 minuten in de lucht geweest, dus ook de minimum vliegtijd per vlucht is gehaald. Wel even pielen, als je maar vier accu’s bij je hebt…  

Rij, vlieg en stel doelen voorzichtig

Blog 99, 31 juli 2021, 23,44u

Trainen…

De maand zit er weer op. Het was voor het vliegen een goede maand. Na mei staat juli op nummer twee qua aantal modelvluchten. Maar liefst 215 vluchten gemaakt. En dat ondanks een fietsvakantie en het nodige slechte weer…

Zo kon ik vandaag toch nog in de avond een paar keer lekker vliegen. Wat ik altijd doe, is trainen. Dan oefen ik bij ELKE vlucht alle verplichte figuren voor het KNVvL brevet. Dat zit in me. Op die manier hoop ik een nóg betere vlieger te worden. Je kunt altijd blijven oefenen. Want al ben je nog zo goed, het kan altijd beter…

Langzamerhand lossen de in eerdere blogs benoemde kleine ergernissen zich op. Althans, ik zorg dat ze oplossen. Zo kon ik gistermiddag mijn gerepareerde laptop ophalen. Man, wat is die weer goed! Lekker snel ook. En dat voor een zacht prijsje…

Eigenlijk wilde ik gistermiddag een lid helpen met het instellen van zijn eerste vliegtuig. Dat stond voor in de avond gepland, en dat wilde ik naar voren halen. Maar toen belde de man van de computerwinkel…  Ik op de fiets naar Sneek om de laptop op te halen. Dat lukt nog droog ook. Het meeste was alweer terug geplaatst. Mijn foto’s en documenten.  Maar ik moest natuurlijk nog wel vanalles opnieuw installeren. En dat viel erg mee voor een digibeet als ik… Later in de avond ging het geholpen lid overigens tevreden huiswaarts…

O ja, mijn oude maar goed gerenoveerde zilveren DX8 zender doet het naar behoren. Wat is het toch fijn om weer te kunnen trainen wanneer ik wil…

Rij, vlieg en train voorzichtig…

Blog 98, 29 juli 2021, 23.56u

Zender…

Ja trouwe lezer, je zult je onderhand wel afvragen waar ik bleef… Nou, ik heb een time out genomen. want een mens wil toch ook wel eens iets anders. Vakantie of zo. We zijn een weekje lekker wezen fietsen. Rondje Waddenzeekust. Helemaal droog gehad! Maar we waren nog niet thuis of de laatste camping waar we hebben gestaan stroomde onder water. Gekke tijden… De accu is weer opgeladen en laat ik de vliegperikelen van de afgelopen week bespreken…

Na het debacle van Max in Groot Brittannië ging ik in de avond nog even vliegen. Twintig meter van huis kwam ik er achter dat ik mijn paraplu was vergeten. Nou, ik zal de bui wel zien aankomen. Niet dus. Al bij de tweede vlucht brak de hel los. Ik wist niet hoe snel ik moest landen en inpakken. Doornat kwam ik thuis aan. Mijn DX8 zender bleek ook water te hebben gemaakt. Geen probleem, vaker gehad… Open schroeven en aan de lucht laten drogen. Morgen zal hij het wel weer doen. Net als die eerdere keren. Niet dus. Dagenlang heb ik van alles geprobeerd. Spuitlucht, contactspray en veel geduld. Hij wilde niet meer uit. Dus dan de accu maar los…

Na een paar dagen wilde ik ermee proberen te gaan vliegen. Ik zou de accu aansluiten en hem dan de hele sessie aan laten. Nou, hij bond niet eens met de vliegtuigen! Ik denk dat het niet eens het vocht was. maar puur toeval. Met deze machine heb ik al meer dan 10.000 vluchten gemaakt! Meer dan met al mijn eerdere zenders samen. Gewoon versleten misschien?

Gelukkig heeft vriend Roland vorig jaar mijn oude DX8 (de zilvere) een service- en reparatiebeurt gegeven. En alles daarvan werk weer! Er stonden zelfs nog vliegtuigen van me in, dus ik hoefde mijn favoriete kisten alleen maar met deze zender te binden. En toen bleef het deze week maar doorgaan met het slechte weer! Eerst nat met nare buien. En toen ook nog veel wind. Dagenlang…

Maar vanavond vond ik een gaatje met wat minder wind. Dacht ik. Toch nog vijf vluchten gemaakt met twee vliegtuigen. Wel werken met die harde windstoten! Hoe dan ook, heb ik tóch nog mijn tweehonderdste vlucht van deze maand juli gemaakt!

Rij, vlieg en zender voorzichtig…

Blog 97, 18 juli 2021, 23,55u

Geen blog…

Voorlopig mijn laatste blog hier. Voor ongeveer een week dan. Want ik ben van plan de komende week iets heel anders te gaan doen. Of helemaal niets. Ook goed. In ieder geval even de zinnen verzetten…

Lekker varen met de vrouw. Lekker fietsen met de vrouw. Lekker vissen met de vrouw. Of zonder de vrouw. De mogelijkheden zijn legio… Vandaag nog lekker gevlogen met Ronald. Alhoewel lekker… Het was me wat met een hele sterke wind. En turbulent dat het was… Ronald had een nieuwe kist. Een Air Tractor van E-Flite. Soort van Pawnee. En die moest worden ingevlogen. Geen probleem! Om niet opnieuw te hoeven binden hadden we mijn zender als slaaf ingesteld. Als Ronald de knop ingerukt zou houden, dan kon ik het ding mooi invliegen. Zo geschiedde…

Tussendoor maakte ik een paar kunstvluchten met mijn Extra-300. Ook van E-Flite. Heerlijk, maar we hadden wel last van de turbulentie. Dus we waren zo weer thuis. Ronald aan de ijsthee en ik kon mooi het gras maaien. Net op tijd om binnen op tv Max in de eerste ronde van de baan af gekegeld te zien worden. Blij dat hij oké is… Tot volgende week!

Rij, vlieg en geen blog voorzichtig…