Een schuimpje met 1000 vluchten…

Op Modelbouwforum las ik laatst dat modelvliegtuigen niet ‘overlijden van ouderdom’. Dat mag dan zo zijn, maar ik dacht meteen: bij mij wél…

Nu heb ik ook weleens een ongelukje gehad hoor. Pas geleden is zelfs een van mijn nieuwste aanwinsten al bij zijn vierde vlucht verloren gegaan door een enorme persoonlijke blunder…

18-09-13-02

De vierde vlucht pas…

Maar mijn uitgangspunt is dat ieder nieuw model minstens 100 vluchten moet maken. Zo blijft het modelvliegen een beetje ‘rendabel’. En inmiddels heb ik meerdere kisten die daar ver tot héél ver overheen gaan. De meeste van mijn vliegtuigen hebben 200, 300 of zelfs 400 plus vluchten, van gemiddeld 8 minuten per vlucht… En dan zijn er nog drie uitzonderingen: de Supercub LP, waarvan ik er dus drie bezit. Twee hebben er ruim 800 vluchten en de derde is vandaag door de 1000 gegaan.

24-09-16-04

Daar zijn deze ‘schuimpjes’ helemaal niet op gemaakt, dus er zijn in de loop van de tijd wel een paar onderdelen vervangen. Maar toch…

Het gaat om mijn SC LP 2. Deze heb ik ooit samengesteld uit overtollige onderdelen. Dus hij is nooit als kant en klaar vliegtuig gekocht…

17-1-16 02

En hij heeft ook nog een verleden: acht maanden en vier dagen hing hij in 2017 op 25 meter hoogte in een boom…

Links: net na vlucht nummer 995 op 2 november en rechts: net na vlucht 1000…

Het zal niet moeilijk zijn om te raden wat mijn lievelingsvliegtuig is…

 

 

Jasper haalde zijn KNVvL brevet!

Vandaag, 6 oktober 2018, was het heel mooi vliegweer. Dat kwam goed uit, want er stond een maandelijkse clubdag gepland. Op deze mooie dag heeft Jasper uit Ureterp meteen maar even zijn felbegeerde KNVvL brevet A-Motor gehaald! En dat is vrij snel, want hij is pas een paar maanden bezig met modelvliegen.

18-07-31-02

Congrats Jasper, nu kun je écht los…

De vlucht van de lesfeniks.

Tsja, als je veel les geeft gaat er wel eens iets mis. Soms gebeurt er iets waarop je simpelweg niet meer kunt reageren, en dan hoor je de bekende doffe klap…

Op 26 juli 2018 stond ik met een stand op Ameland op de Culturele Ambachtelijke dag. Daar gaf ik ook gratis proeflessen. Een snotblaag van een jaar of elf vond het nodig om onnodig laag te blijven stunten. Terwijl ik bezig was om hem daarvan te weerhouden, draaide hij de kist op 10 meter hoog op de kop en trok hem de grond in: zware crash…

Toen ik het wrak had opgehaald was de ‘dader’ al weg gevlucht. En zijn vader ook!

Het toestel leek Total Loss, maar ik ben hem toch gaan oplappen. Veel puzzelwerk aan de romp vooral, en veel epoxylijm, keer op keer… Na een week was ik klaar. Bij het monteren zat alles tegen wat maar tegen kon zitten: toch nog de neuswiel servo kapot, een andere paste net niet (dus vijlen), de prop meenemer was krom en de motor draaide de verkeerde kant op (twee motordraden verwisselen)! Uiteindelijk was hij op 4 augustus weer klaar en kon ik hem invliegen: voor een vliegtuig met een ‘kromme’ romp vliegt hij weer verbazend goed…  En hij ziet er weer redelijk uit ook! Op naar de 400 vluchten, nog 9 te gaan…

 

En hij ziet er weer redelijk uit, én vliegt weer naar behoren….

Getuigschrift en brevet op één dag!

Jasper uit Ureterp (24 jaar) heeft vandaag zowel zijn getuigschrift voor de afgeronde simulatorcursus als zijn EMVO PHOENIX clubbrevet gehaald!

Héél goed gedaan Jasper, en nu maar genieten. En daarna je officiële KNVvL brevet nog even halen…

18-07-31-02

Trotse Jasper na zijn opmerkelijke prestatie…

Show op Ameland weer een succes!

Voor de tweede keer op rij waren we met de modelvliegschool te gast op Ameland, om deel te nemen aan de Culturele Ambachtelijke dag op donderdag 26 juli 2018. Dit jaar waren ook de leden van onze club EMVC Phoenix IJlst uitgenodigd. We waren met maar liefst 12 personen afgereisd (zes vliegers en zes partners en kinderen) en hebben het heel goed gehad! Het weer was perfect, dus volgend jaar weer…

Zie voor een uitgebreide reportage de clubwebsite, http://www.modelvliegclubijlst.com.

 

10.000 modelvluchten bereikt!

Vandaag, op 22 juli 2018, heb ik mijn 10.000ste modelvlucht gemaakt. De gemiddelde vluchtduur was daarbij 8 minuten. Gelukkig heb ik ze allemaal in mijn logboek genoteerd…

Denk je eens in: als je om de twee weken gaat vliegen (25 keer per jaar), en je maakt dan telkens 8 vluchten, dan maak je er 200 per jaar. En dan doe je er dus 50 jaar over om de 10.000 te halen. 10.000 modelvluchten is dus wel een ‘astronomisch getal’ te noemen…

Ik maakte mijn allereerste rc-modelvlucht op 20 juli 2011, nu precies zeven jaar geleden. En nu heb ik er al 10.000… Toen had ik niet kunnen bevroeden dat deze mooie hobby bij mij zo’n ‘vlucht’ zou nemen en dat die zoveel vreugde en voldoening zou geven…

Deze 10.000ste vlucht was zorgvuldig gepland, want het was tevens mijn 1000ste vlucht met een modelhelikopter en de 100ste met mijn T-Rex 500 Pro.

 

Zo, en nu weer over tot de orde van de dag: lesgeven en anderen op weg helpen…

Bald, van Harte Gefeliciteerd met me 10.000ste vlucht! Wat een prestatie in zo’n relatieve korte tijd van 7 jaar. Zoveel plezier aan het vliegen zelf, doch veel meer genoegen van het succesvol opleiden van vele cursisten tot brevet standaard zowel op laptop als in het veld! Ga zo door! Ik neem er ‘eentje’ op dit succes!
Groetjes uit Engeland,
Hans