Jorrit heeft zijn getuigschrift gehaald!

Jorrit uit Driel is gisteren geslaagd voor de cursus 1.1.b. voor gevorderden op de simulator, mét getuigschrift.

Jorrit is 39 jaar en dat is te zien tijdens de lessen. Hij pikte alles snel op en vloog de voorgedane oefeningen probleemloos na. Met als gevolg dat hij na 12 lessen als een van de besten slaagde voor de vervolgcursus met getuigschrift. Van harte gefeliciteerd Jorrit! En nu maar lekker buiten vliegen op je lokale club in Bemmel. Op naar het echte brevet!

En op zondag 17 februari maakte Jorrit bij Driel zijn eerste drie vluchten. De derde (linker foto) was zijn eerste solo…

Wéér een vliegtuig met 1000 vluchten!

Op 4 november 2018 maakte ik voor het eerst de 1000 vluchten vol op één vliegtuig. Dat was de Horizon Hobby Supercub LP, 2e exemplaar.

Vandaag, 19 januari 2019, is me dat wéér gelukt. Dit keer is het zijn ‘broertje’, da HH Supercub LP, 3e exemplaar. Lekker gevlogen met weinig wind, zon en lichte vrieskou!

Dit toestel heb ik tweedehands gekocht, dus het is waarschijnlijk dat hij al veel meer vluchten heeft…

Net na vlucht nummer 1000…

2018, oh what a year…

Tjonge, wat was 2018 een jaar zeg! Mooi en warm weer zoals we in 300 jaar niet hebben gehad, en dat tot en met de laatste dag…

Er zijn heel veel cursussen voltooid en brevetten gehaald. Maar ook mijn eigen modelvliegerij mocht er zijn. Eerst haalde ik in juni mijn KNVvL brevet A Heli. Dan maakte ik op 22 juli de 10.000 modelvluchten vol (gemiddeld meer dan 8 minuten per vlucht). Dat was tevens mijn 1000ste vlucht met een modelhelikopter…

Op 24 december haalde ik het totaal van 11.000 modelvluchten en op 29 december maakte ik mijn 10.000ste vlucht met vleugelvliegtuigen. Ik sloot het jaar af met een absoluut jaarrecord van 2535 modelvluchten, een astronomisch aantal dat ik waarschijnlijk nooit meer zal verbeteren. Denk je eens in: dat is gemiddeld 6,9 vluchten op ELKE dag van 2018. Vakantie, andere verplichtingen en vaartochtjes moeten er nog vanaf…

Als klap op de vuurpijl (hoe toepasselijk) was het op oudjaarsavond geschikt weer om te vliegen. Maar dan ook net! Er was geen maan en er stond een westenwind kracht 3 á 4. Eigenlijk teveel, maar we zijn toch maar naar het veld gegaan. En daar bleek het mee te vallen. Na een goede vluchtvoorbereiding ben ik om 23.56u getart met mijn Supercub LP. Om middernacht barstte het vuurwerk los en had ik mijn doel bereikt. Nog 5 minuten en 20 seconden lekker boven dat vuurwerk gevlogen en toen in het nieuwe jaar een goede landing gemaakt:

Onze kinderen belden traditioneel op en Gonnie belde nog met haar oude moedertje (91)…

Het was een jaar om nooit te vergeten! Hier nog wat vuurwerk na het vliegen (vanaf het open veld) om het nieuwe jaar in te luiden:

 

Laatste mijlpaal van het jaar.

Vandaag iets vroeger op gestaan, want het zou al vroeg gaan regenen en waaien. Dus rond 09.00u kon ik de lucht in. Nog droog, maar wind was er al wel: kracht 4 maar liefst, en turbulent…

Eerder dit jaar had ik al de 10.000 modelvluchten gemaakt, maar daar zaten de helikoptervluchten bij (toen precies 1000). Vandaag is het me gelukt om nu ook de 10.000 vluchten met vleugelvliegtuigen vol te maken. De eer was aan de oude We Can Fly van de school, die met 535 vluchten eigenlijk al zo goed als uitgefaseerd is. Maar hij vliegt nog heel lekker, dus waarom niet?

Dit was voorlopig de laatste mijlpaal. Over twee dagen kunnen we de balans van 2018 op gaan maken….

18-08-04-06

Deze had de eer om de 10.000ste vlucht op vleugelvliegtuigen te maken…

 

Wéér een record!

Het houdt niet op dit jaar, het ene record naar het andere wordt bereikt. Vandaag heb ik 2500 modelvluchten in één kalenderjaar vol gemaakt. En er zijn nog drie dagen te gaan, dus de 10.000 vlucht met vleugelvliegtuigen zit er met nog 10 te gaan ook nog in…

De Flying Wing was ditmaal de kist die de 2500ste van 2018 maakte…

Vliegend de kerst in.

Zelf houd ik wel van gekke dingen doen. Zo ben ik een paar jaar geleden al eens opgestegen in het ene jaar, en geland in het volgende. Een modelvlucht van tien minuten die twee jaar omvat… Het is heel mooi als dan de hel om middernacht losbreekt en je ziet je model net boven al die vuurpijlen…

Dit jaar ben ik vliegend de dageraad van 1e kerstdag binnengevlogen. Ik was al vroeg op, want elk jaar op eerste kerstdag komt de plaatselijke muziekvereniging Concordia rond kwart over zes door onze straat. Met in herdersoutfit gehulde muzikanten op een sfeervol verlichte platte kar. Dus de wekker op kwart voor zes…

Maar net toen die afliep hoorde ik de engelen al schallen: ze waren veel te vroeg dit jaar! Vlug in de kleren en ze in een andere straat opwachten…

Toen dat voorbij was, had ik dus tijd over. Gonnie lag alweer op bed en ik ging lekker ontbijten. En daarna dan maar een samenvatting van een oude Formule 1 wedstrijd opzetten…

Tegen 08.00 uur ben ik in het nog donker rustig naar het veld gelopen. En zo kon ik de kerst al vliegend aanvangen, net voor de zon op kwam. Niet veel later kwam die zon er echt bij en kon ik weer een beetje opwarmen. En nog een paar keer lekker vliegen…

18-11-26-05